Gå til innhold

Dåp

Gjest mamma for 2 gang

Anbefalte innlegg

Gjest mamma for 2 gang

Når er det vanlig å døpe ungene?. 3mnd? Gutten min er nå 3 mnd men ikke døpt ennå.Har ikke hatt overskudd til å tenke på det ennå pga kolikk.Vi skal settei gang nå men han er en ganske stor unge så det kommer til å se rart ut i kirken med en stor unge men sånn er det bare

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor døpe et barn til noe du ikke tror på? Det er et overgrep mot et uskyldig barn!!

Jesus velsignet de små barna, han døpte dem ikke, dåp er for voksne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk døper ungen i alle aldre. Vi døpte vår gutt da han var rundt 2-3 mnd. Han hadde også kolikk...Han skrek hele tiden i kirken. Gusomt! Kan love deg vi svetta godt... Hadde jeg valgt igjen, skulle jeg ventet lengre...

En i min familie ble døpt da han var tre år, han gikk opp selv. Hehe, kjempe søt!

Så ta dåpen når dere er klare for det. Det skal være en koslig dag, ikke stress og bekymringer.

:0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...den evige natteravn...

sitat

"Hvorfor døpe et barn til noe du ikke tror på? Det er et overgrep mot et uskyldig barn!!

Jesus velsignet de små barna, han døpte dem ikke, dåp er for voksne..."

– Shova

Jeg er helt enig med deg i det du skriver om dåp kontra barnevelsignelse.

Men trådstarter har da ikke engang antydet noe om at hun ikke tror på det hun skal gjennomføre.

Skjønner ikke hvor du har dette fra, hvis det ikke er slik at du kjenner vedkommende da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor døpe et barn til noe du ikke tror på? Det er et overgrep mot et uskyldig barn!!

Tror ikke Mamma for 2 gang hadde tenkt noen diskusjon om dåp eller ikke dåp! Jeg syns du skulle sagt dette i en annen tråd. Men siden du tydelig er veldig imot dåp, kan jeg forstå at du ikke kan la være heller. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ikke rart ut med en stor unge til dåpen. Mine har vært en 3-4 mnd ved dåpen. Ei venninne av meg døpte ikke sin før den var ett halvt år. Du må gjøre det som passer deg/dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest mamma for 2 gang

Hva vet du om hva jeg tror på eller ikke?

Ikke en dritt så vidt jeg vet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Jeg var vært i dåp til store barn av forskjellige årsaker, og det er ingen som har reagert på at babyen er blitt noen måneder og er litt stor. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine var vel rundt 3 mnd ved dåpen, Snuppa manglet en dag på 3 mnd tror jeg. :o) I en av barnedåpene var det et barn som var adskillig større (8-9 mnd kanskje), ikke noe rart med det. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

''Hvorfor døpe et barn til noe du ikke tror på?''

Hvordan klarte du og tolke ut i fra innlegget at hun ikke tror?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Det vanligste er vel å døpe barnet en gang mellom 2 og 8 måneder. Store variasjoner, med andre ord.

Vi døpte våre da de var to og tre måneder. Da vi døpte førstemann ved to måneder (som også hadde kolikk...) fikk vi inntrykk av at det var tidligere enn vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært tilstede ved barnedåp mange ganger. Det er slett ikke sjelden at minst ett av barna er litt større enn flertallet (som er under halvåret). Det gjør ingen verdens ting - og det finnes alternativer til den typiske dåpskjolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tzatziki1365380058

Er det noen som tenker på eller bryr seg om alderen på barna så lenge de ikke kan gå opp selv? De fleste skjønner jo at det kan være mange grunner til at dåpen ikke skjer den første måneden, for å si det sånn.

Vi døpte barna våre da de var i alderen 2 - 14 mnd, faktisk - det bare "måtte" bli sånn, av forskjellige årsaker, og ingen reagerte på det, i alle fall sa de ikke noe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre er døpt tidlig - mellom 2 og 3 mnd gamle. Det har alltid vært flere eldre og til dels store dåpsbarn når vi har døpt, så jeg tror nok ikke det gjør noe som helst :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vår familie er det vanlig sånn ca når barna er 2 måneder, også av grunn til at den dåpskjolen ikke er allverdens stor heller, siden den ble sydd til søstern når hun ble døpt....

Sønnen min var 8 måneder når han ble døpt. Da syns jeg han var for stor til å ha på dåpskjole, så han ble døpt i bunad. (For de som nå måtte kommentere at bunad er en hedensskikk, eller hva det nå er, må jeg si at presten syns dette var helt greit, og at man mange steder i landet konfimerer seg i bunad uten denne stygge kappen over.... har fått pes her inne for valget vårt tideligere).

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi døpte nr 2 da hun var 4 1/2 mnd. Hun var den eldste blandt 5 dåpsbarn, men hva så?

En av naboene våre adopterte et barn og døpte han da han var 10-11 mnd. Hadde dåpskjole på han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen grunn til å begynne å stresse med dette - dere ordner med dåpen når det passer for dere. Det skal jo være en hyggelig dag for alle!

Klippet fra kirken.no

''I Den norske kirke døpes de fleste som spedbarn, ofte i løpet av de første tre månedene, men det er ingen aldersgrense for dåp. ''

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shova, har bare en ting å si til kommentaren din: skivebom!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du snakker om å være på bærtur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...