Gå til innhold

Å unngå å ha med/være med enkelte barn hjem

Gjest Rosetta

Anbefalte innlegg

Jeg blir også utrolig lei maset i barnehagen om å få bli med hjem til noen eller å ha noen med til oss.

Det som skjer når vårt barn hentes er at hun er kjempetrøtt og sliten og sovner innimellom i bilen på vei hjem. Og trenger mat og ro når hun ankommer huset en god stund.

Dermed vil jeg ikke stresse med besøk i tillegg, selvom barnet mitt ser opplagt ut i barnehagen.Og jeg vil også være til stede for barnet mitt og kose meg med henne alene den lille stunden man opplever før det er leggetid.

Men hvordan si ifra til foreldre? De tror jo man er sær når man ikke ønsker omgang etter barnehagedagen. Har enda ikke klekket ut en riktig god unnskyldning, så jeg er ikke den rette til å svare deg egentlig, annet enn at du ikke gir etter hvis det ikke kjennes rett for deg eller barnet.

Jeg ble også veldig lei dette maset, og personalet i bhg likeså. De så at maset om å få være med hjem gikk til dels utover det sosiale ved at noen alltid er mer overtalende enn andre, noen får lov oftere, og dermed ble det populære kontra upopulære, klikker og utenforholdelse. Kanskje ekstremt og lite sammenlignbarn, men sånn utviklet det seg i løpet av bare ett år.

Snakket med andre foreldre som hadde samme oppfatning, og sammen gikk vi til bhg for å be om råd og hjelp til løsninger. Barnehagen har bidratt suverent på sin måte gjennom å innføre en stående regel som sier at ingen blir med noen uten at det er avtalt _dagen før_ slik at man sikrer at foreldrene har snakket sammen! Så er det opp til oss foreldre å hjelpe barna å overholde regelen.

Fungerer som egg i plomme, masing borte og barna slapper mer av da de ikke trenger å måtte smiske seg i mellom lenger :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...