Gå til innhold

Si opp SFO?

Gjest i tvil og prøver å planlegge framover

Anbefalte innlegg

Vi har 2 jenter, ei i 3 klasse og ei i 1 klasse. Begge to har halv SFO plass (inntil 12 timer). Nå går de vanligvis hjem 15.00. De kommer av og til hjem til tomt hus, men klarer fint å låse seg inn. Jeg er hjemme 15.30-16.00 den ene uka. Mannen min er hjemme 14.15 den andre uka.

Eldstejenta har lyst til å slutte på SFO nå, da har vi i så fall plass ut februar. Det er mange av hennes venninner som har sluttet. Hun må være alene noen timer av og til – men det klarer hun for så vidt fint.

Men så var det minstejenta da. Er i tvil om hun bør slutte når hun begynner i 2 klasse. Da tenker jeg både på det sosiale og det praktiske.

De praktiske:

Jeg har flexitid og mannen min jobber skift slik at det ikke er lenge de trenger å være hjemme alene. Den ene uka kommer mannen min hjem kl. 14.15. Den andre uka reiser han hjemmefra 13.45 og da har ungene stort sett kommet hjem fra skolen. (Hvis de ikke har langdag). Han kan dermed lage til mat til dem og ha litt kontrollen på dem før han reiser på jobb. Jeg er stort sett hjemme 15.30 denne uka. Er dette for lenge å være hjemme alene? De klarer å lage seg mat selv (tine brødskiver i micro – så de er ikke avhengige av at noen er hjemme og lager til mat.

Nå har vi morgen SFO den ene uken – men jeg kan begynne en halvtime senere den uken. Eventuelt må de kle på seg og gå ut døra selv om morgenen. Det er vel ikke så veldig lenge til de er klar for det. Noen nabounger på samme alder har gjort dette hele høst. Men som sagt så kan jeg begynne en halvtime senere den uka. (Og den uka er jo mannen min hjemme 14.15 så jeg kan jobbe lenger). Så praktisk så skal vel dette gå?

Utfordringen blir ferier. Vi må splitte oss veldig i ferien. Men her er det jo en fordel at mannen min jobber skift. De ukene mannen min jobber kveld så får de være alene en times tid og så kommer jeg hjem 15.30.

Det sosiale:

Minstejenta har godt av å være med andre unger – hun har en bestevenninne, men hun kunne godt hatt flere å spille på. Så derfor bør hun kanskje ha SFO neste år også?

Et annet moment: Neste år blir det ikke matservering på SFO pga at de bygger ny skole og skal være i brakker. Det gjør det mindre fristende å ha SFO… Skal de spise matpakker i 14.30 tiden som har ligget i ranselen hele dagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Elextra

Jeg ville latt minstemann fortsette på SFO. Hun kan jo likevel være med storesøster når det passer seg slik.

I tillegg til det sosiale er en viktig grunn at jeg ikke ville latt eldstemann få ansvaret for lillesøster hver ettermiddag. Skal hun av den grunn ikke kunne være med venner hjem etter skolen, f.eks.? Eller er førsteklassingen (etterhvert andreklassingen) stor nok til å dra hjem og være alene hjemme selv? Jeg ville ikke likt det, men barn og kanskje også miljøer er jo forskjellige.

På vår SFO er det matservering bare én dag i uken, de andre ettermiddagene må vi ha med ekstra matboks. Det er ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lykke til med valget

Min andre klassing sluttet etter 2 mnd. Hun vil heller gå hjem. Søsteren går i 4 klasse, og de er alene i 2-3 timer. Min arbeidplass er rett ved hjemme så både de eller jeg kan raskt nå hverandre hvis noe skulle skje. 2 klassingen har også med venniner hjem, eller drar hjem til andre. Det er ekstremt store forskjeller på barn, så for noen barn er det helt uaktuellt å slutte på SFO før i 4 klasse. Det kommer jo også ann på hvor lang skolevei en har, naboer osv. Ingen fasit svar på det.

Da jentene mine er svært aktive på fritiden, er det deilig at de har gjort lekser i fred og ro, spist og slappet av, når en av oss kommer hjem i ca. 15.30-16.00.

Det sosiale er viktig, men det kan ofte være ganske urolig på SFO, så for noen barn er det ganske slitsomt.

Du kan jo bare la henne gå noen dager i uken som en prøve, det er jo bare å si opp plassen hvis hun ikke vil. Her vi bor er det ei heller matservering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er de å få tak i i Norge? Hvordan rengjør man disse?

Jeg har bestilt fra denne nettsiden i England. De er rimelige, så du kan få både posen, matchende drikkeflaske og et fryseelement for godt under kr200 (hvis du vil ta det helt ut...)

Regjøres med en fuktig klut.

Posene beskytter også frukt fra å bli moset nederst i skolesekken.

Ungene mine elsker dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har bestilt fra denne nettsiden i England. De er rimelige, så du kan få både posen, matchende drikkeflaske og et fryseelement for godt under kr200 (hvis du vil ta det helt ut...)

Regjøres med en fuktig klut.

Posene beskytter også frukt fra å bli moset nederst i skolesekken.

Ungene mine elsker dem.

Takk for svar. De så kjempekjekke ut! Bare litt skeptisk til om de kan rengjøres godt nok kun med en klut. Hva om det blir klint prim på hele innsiden...? ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest spør deg rundt.

Det som teller her med minsten er vel om mange av hennes klassevenninner skal gå på sfo eller ei.

Det var mange jenter i vårt klassetrinn som var på sfo til det siste året kom og de hadde storartet! Lekte og hadde det veldig gøy.

Nå splittes de mer. Det er ikke så lett å bli med hverandre hjem hver dag og de kan heller ikke være hjemme altfor mange isammen hver dag. Dermed vil det alltid være noen som ikke blir bedt eller som ikke orker den ekstra omveien til vennene og i tillegg gå hjem ved firetiden.

Så vi ville ikke gitt opp sfo enda før du har forespurt mange foreldre i klassen om hva deres unger skal neste år. Også med tanke på å utvide venninne antallet.

I tillegg trenger storsøsken å få litt tid alene og uten ansvar for småsøsken hele tiden. Det er altfor mange som tar det som en selvfølge at store skal passe på de små. Det blir ikke rettferdig for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guttungen her sluttet på SFO midtveis i 2.klasse (nå går han i tredje). Han ville det selv, og etter et par prøveøkter bestemte vi oss for å si opp. Jeg er hjemme før ham noen dager, og andre dager er han hjemme alene etpar timer før jeg kommer.

Han synes det er kjempedeilig å gå rett hjem fra skolen, og føler seg så stor de dagene han er hjemme alene. Begge vi foreldrene er tilgjengelig på telefon, og han ringer som regel når han kommer hjem. Han har også venner i nabolaget som ikke går på SFO.

Så ja, jeg synes absolutt at det går greit å slutte på SFO for en andreklassing - vel å merke så lenge ungene er innstilt på det selv og har en viss grad av selvhjulpenhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart du kan si opp SFO om du har en selvhjulpen første/andreklassing som ikke har noe imot å være alene hjemme.

Jeg synest at mange foreldre gjør SFO til noe langt viktigere enn det det faktisk er. SFO er uten tvil i stor grad oppbevaring. Oppbevaring av unger som av ulike grunner ikke kan være hjemme alene før foreldrene kommer fra jobb. SFO er ofte preget av bråk og kaos, det pedagogiske tilbudet varierer voldsomt fra skole til skole.

Mange barn er slitne når skoledagen er over. De er slitne både av skolearbeid og av mas og kjas rundt seg. For mange barn er det en luksus å kunne gå hjem til et stille og rolig hus, kunne slappe av og gjøre som man vil før man setter seg med lekser. Fordi jeg selv jobber i skolen og ser hvor slitne småskolebarna kan bli så kunne det ikke ramla meg inn å tvinge min egen over i SFO fordi jeg mener at han trenger sosialiseringen. Svært mange barn har brukt opp sitt sosiale overskudd når skoledagen er over. Min førsteklassing får også gå hjem alene en dag i uka. Da er h an hjemme to timer før meg og han synes det er helt nydelig. Han får slappet av og kan gjøre lekser i ro og fred og slipper å presse lekser inn mellom middag og en eller annen fritidsaktivitet. Han er en sosial gutt men har stort sett fått "kvoten" sin når skoledagen er over. De dagene han er på SFO er han langt mer sliten enn de dagene han får gå hjem. I tillegg får han jobbet mye bedre med lekser de dagene han går tidlig hjem.

Bare du vet hva barnet ditt er klart for i forhold til å klare seg selv. Men ikke hold barnet ditt i SFO fordi de andre barna er der. Er barnet klart for det så la det få føle friheten og gleden ved å klare seg litt på egenhånd også:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. De så kjempekjekke ut! Bare litt skeptisk til om de kan rengjøres godt nok kun med en klut. Hva om det blir klint prim på hele innsiden...? ;o)

Har ikke hatt noen problemer med rengjøring, alle innvendige sømmer er sveiset, altså det er ingen tråder eller sprekker å fylle med prim ;-)

Hvis det blir et primuhell kan du bare vrenge posen og skylle den under vasken.

Jeg pleier å bruke matpapir rundt klissede skiver...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart du kan si opp SFO om du har en selvhjulpen første/andreklassing som ikke har noe imot å være alene hjemme.

Jeg synest at mange foreldre gjør SFO til noe langt viktigere enn det det faktisk er. SFO er uten tvil i stor grad oppbevaring. Oppbevaring av unger som av ulike grunner ikke kan være hjemme alene før foreldrene kommer fra jobb. SFO er ofte preget av bråk og kaos, det pedagogiske tilbudet varierer voldsomt fra skole til skole.

Mange barn er slitne når skoledagen er over. De er slitne både av skolearbeid og av mas og kjas rundt seg. For mange barn er det en luksus å kunne gå hjem til et stille og rolig hus, kunne slappe av og gjøre som man vil før man setter seg med lekser. Fordi jeg selv jobber i skolen og ser hvor slitne småskolebarna kan bli så kunne det ikke ramla meg inn å tvinge min egen over i SFO fordi jeg mener at han trenger sosialiseringen. Svært mange barn har brukt opp sitt sosiale overskudd når skoledagen er over. Min førsteklassing får også gå hjem alene en dag i uka. Da er h an hjemme to timer før meg og han synes det er helt nydelig. Han får slappet av og kan gjøre lekser i ro og fred og slipper å presse lekser inn mellom middag og en eller annen fritidsaktivitet. Han er en sosial gutt men har stort sett fått "kvoten" sin når skoledagen er over. De dagene han er på SFO er han langt mer sliten enn de dagene han får gå hjem. I tillegg får han jobbet mye bedre med lekser de dagene han går tidlig hjem.

Bare du vet hva barnet ditt er klart for i forhold til å klare seg selv. Men ikke hold barnet ditt i SFO fordi de andre barna er der. Er barnet klart for det så la det få føle friheten og gleden ved å klare seg litt på egenhånd også:-)

Du sier du har en 1 klassing som går hjem til tomt hus. Setter han seg ned og gjør lekser da? Jeg kunne tenkt meg at de hadde gjort leksene når jeg kom hjem, men da får man jo ikke vært til hjelp på samme måte som nå. Eldstejenta er ganske "vimsete" så hun må drilles i gloser feks. Men kanskje hun kunne øvd selv og så bare hørte jeg henne - så over leksene..

Ang lesing så skal jo foreldre høre ungene - og størsteparten av minstejenta sine lekser er lesing. Men kanskje det holdt at vi hørte henne en dag? Hun er som sagt veldig flink til å lese.

Siden du er lærer så er ikke ferien noe problem for deg. Men vi klarer nok å sy det sammen på et vis siden mannen min jobber kveld 2 hver uke - og så får vi dele oss på resten. Får bare en uke sammen hele familien da - og det er jo litt dumt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...