spiky Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 Vi er to voksne og tre barn som så smått begynner å tenke på sommerferien. Jeg er kjempelei av type sydenfeire/bassengferie der vi reiser med fly i 4-5 timer og oppholder oss på et og samme hotell 24/7 og ungene spiser fra den samme buffeten hele uken. Jeg kunne tenke meg at vi leide en hytte i Danmark eller Norge, på et koselig sted, nær havet. Det behøver ikke være fancy, heller litt rustikt. Jeg har ikke vært mye i Danmark og vet ikke hvor/hvilken øy det lønner seg å ferie f.eks. mht været. Det blåser vel mye langs vestkysten? Er det noen som har et reisemål å anbefale i Danmark, Norge eller Sverige for den saks skyld? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofies mamma Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 Hytte på Sørlandet eller hytte rundt Lillehammer. Tanumstrand, Ystad, Øland (langt å kjøre), Danmark; Esbjerg eller det stedet langt sør som jeg ikke husker hva heter. Masse aktiviteter og badeland. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest høstløv Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 Hei! Ferie i Danmark, kan være så mangt. Du spurte om det blåser på Vestkysten, På Vestkysten av Jylland er det ofte blåst, og lite bade vennligt for barn, pga sterke understrømmer. På Østkysten av Jylland finnes det mange fine ferieplasser. Eks. på Djursland, der er det mange sommerhus til utleie og så er det Lekeparken Djurs Sommerland og Kattegatsenteret i Grenå og Ebeltoft i umiddelbar nærhet. Google på Grenå og du vil få opp mange henvisninger med opplysninger om sommerhus, hoteller og fritidsaktiviteter. Til Opplysning ligger Grenå på Djursland, ca midt på på Østsiden av Jylland. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fillolin Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 Sikkert fint i Norden selv om jeg personlig blir småsprø av det evige suset i lufta i Danmark... (men så har jeg ikke vært der så mye heller, da). Ville bare si at det er mange måter å ha sydenferie på. Dersom en bor i et hotell utenfor turist"ghettoene" og bare har frokost inkludert blir det straks en helt annen opplevelse å reise til Hellas f.eks. Men så er det min favoritt også, da - etter Thailand så klart. Men dit er det jo litt langt... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest @krøll Skrevet 17. januar 2009 Del Skrevet 17. januar 2009 Når det gjelder Danmark vil jeg anbefale Sjælland. (Øya der København liggrer.) Det er den koseligste øya, syns nå jeg iallefall. Jeg har tilbrakt mange , mange ferier i Danmark både som barn (dansk mor) og senere som voksen. Vi har brukt å leie sommerhus, og valgt feriehus ut fra en katalog, etter prisklasse, innhold i huset og beliggenhet. Sjælland er en liten øy, men det er mye å finne på, og alt er innenfor rimelig kjøreavstand. Vil man ha med seg f.eks Legoland som ligger på Jylland er det bare å kjøre tvers over, ikke altfor lang reiseavstand det heller. Ellers vet jeg rett og slett ikke om det eksistere lenger, men som barn husker vi jeg hadde bondegårdsferier, også i Danmark. Da bodde vi på en gård hvor de hadde dyr, og vi fikk være med i dagliglivet på gården. Det husker jeg vi syntes var topp. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest høstløv Skrevet 17. januar 2009 Del Skrevet 17. januar 2009 Når det gjelder Danmark vil jeg anbefale Sjælland. (Øya der København liggrer.) Det er den koseligste øya, syns nå jeg iallefall. Jeg har tilbrakt mange , mange ferier i Danmark både som barn (dansk mor) og senere som voksen. Vi har brukt å leie sommerhus, og valgt feriehus ut fra en katalog, etter prisklasse, innhold i huset og beliggenhet. Sjælland er en liten øy, men det er mye å finne på, og alt er innenfor rimelig kjøreavstand. Vil man ha med seg f.eks Legoland som ligger på Jylland er det bare å kjøre tvers over, ikke altfor lang reiseavstand det heller. Ellers vet jeg rett og slett ikke om det eksistere lenger, men som barn husker vi jeg hadde bondegårdsferier, også i Danmark. Da bodde vi på en gård hvor de hadde dyr, og vi fikk være med i dagliglivet på gården. Det husker jeg vi syntes var topp. Her finner du en link til dansk bondegårdsferie: http://www.bondegaardsferie.dk/ 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 17. januar 2009 Del Skrevet 17. januar 2009 Vi har leid hus en uke på sommeren de siste 7-8 årene. De første tre-fire årene i Danmark, og det var veldig fint. Langs østkysten er det litt mindre vind enn langs vestkysten (sies det - men da vi var der blåste det likevel hatter og høy. Vi var stadig litt uheldige med været i Danmark, og fikk lyst på mer ordentlig badevær. Dermed har vi senere leid i Frankrike, Spania og Italia - alltid like ved vannet. Noe sånt blir det til sommeren også . Helt enig at typisk hotell- og bassengferie er kjempepraktisk når barna er _helt_ små, men senere blir det ganske kjedelig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
henrikke71 Skrevet 17. januar 2009 Del Skrevet 17. januar 2009 Mange danske har feriehus på øya Bornholm som ligger øst for København. Det er visst veldig idyllisk der, og det er både hvite strender og klipper, som det ellers ikke er så mye av i Danmark. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest høstløv Skrevet 17. januar 2009 Del Skrevet 17. januar 2009 Mange danske har feriehus på øya Bornholm som ligger øst for København. Det er visst veldig idyllisk der, og det er både hvite strender og klipper, som det ellers ikke er så mye av i Danmark. Bornholm er et yndet feriested for tyskere, og i sommersesongen er øya overbefolket av turister, mest tyskere. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 17. januar 2009 Del Skrevet 17. januar 2009 Her er min danske favorittlink (jeg burde snart få betalt av dem, jeg er sikker på at jeg har lagt den her 50 ganger): http://www.rejse-guide.dk De har en fin oversikt over feriesentre: http://www.rejse-guide.dk/feriecentre/ Du finner også mye stoff under "Ferie i Danmark". Mange steder kan du bestille brosjyrer, de danske nettsidene er gode og oppdaterte. Jeg anbefaler Jyllands østkyst, spesielt hvis barna er relativt små, der er det mindre værhardt enn ved Vesterhavet. F.eks. i nærheten av Aalborg, der er det mye å finne på dersom strandværet skulle svikte. Dessuten er det innendørsbasseng eller badeland på mange av sentrene. (Og i motsetning til hva som er vanlig i Norge, er det gratis å bade der hvis man bor på stedet.) Skulle du være nysgjerrig på et av sentrene som du finner via linken, så skriv et nytt innlegg. Jeg har vært på en god del av dem. Standarden er bra, og det er trivelig for ungene. Det er ikke sånn at man bor oppå hverandre (typen turistghetto i syden), men det er lekeplass, andre barn - og man risikerer ikke å få ferien ødelagt fordi utleier eller forrige leietaker er en skurk. (Men de aller fleste som leier feriehus, er jo også fornøyde, standarden på disse er jevnt over mye høyere enn f.eks. i Sverige.) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.