Gå til innhold

hva har skjedd med barnetv?

Gjest eller er det jeg som er for gammeldags?

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke noe imot utenlandske statsborgere eller etniske nordmenn, men hvorfor må dette inn i barnetv på den måten det nå blir gjort? så akkurat på nå og registrerte det i forrige uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 86
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• BMS!

13

• Bookworm

13

• morsan

5

• Scapa_c

4

Mest aktive i denne tråden

Glemte å spesifisere.. mener at programlederne bruker ord på sitt språk, musikk, dans osv. Det er helt greit å ha innslag fra andre land f.eks men synes det blir litt drøyt å bruke det i "dagligtalen" til barna på norsk barnetv.

Blir sikkert noen provoserte nå, men sier det ikke for å provosere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest merkelige greier

Glemte å spesifisere.. mener at programlederne bruker ord på sitt språk, musikk, dans osv. Det er helt greit å ha innslag fra andre land f.eks men synes det blir litt drøyt å bruke det i "dagligtalen" til barna på norsk barnetv.

Ikke vet jeg, men noe jeg synes er teit er at de har puttet inn mørkhudete i brannmann sam og postmann pat. Det er teit det!!!

har heller ikke noe i mot dem i den forstand, men hvorfor liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller ikke skjønt greia med det. Veldig bra med flerkulturelt (også i Pat!), men det er kanskje greit å få inn norske ord i studio. Hvis greia er å kommunisere på ulike språk, så kan det jo heller lages noe barne-tv med kun indisk, urdu eller hva man ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble ikke noe mildere stilt til innlegget ditt etter spesifiseringen her, heller jeg altså!

Ser virkelig ikke problemet - er ikke dette en flott måte for barn å lære om andre kulturer på da? Det er programledere fra Norge og div. andre land - tenker det går omtrent oppi opp jeg...

*rister på hodet*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vet jeg, men noe jeg synes er teit er at de har puttet inn mørkhudete i brannmann sam og postmann pat. Det er teit det!!!

Hvorfor ikke, liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å kjære vakre vene - fordi mørkhudede finnes i alle samfunn, og det blir helt feil å vise verden som helhvit - merkelig så mange fordommer som var ute å gikk i kveld da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

Vi bor i et flerkulturelt samfunn, og det er bra at det blir gjenspeilt i Barne-TV.

Fint at barna blir fortrolige med våre nye landsmenn, ved at de kommer inn i stuen til dem gjennom TV-apparatet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor i et flerkulturelt samfunn, og det er bra at det blir gjenspeilt i Barne-TV.

Fint at barna blir fortrolige med våre nye landsmenn, ved at de kommer inn i stuen til dem gjennom TV-apparatet.

Helt enig:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker de nye landsmennene på Barne-Tv, jeg. De klarer seg fint synes jeg. Ungene liker dem også. Jeg for min del har mest problemer med hun überkule norske med hår i alle retninger. Hun er like krampe som Vibeke Sæther var for snart hundre år siden. Henne kan jeg fortsatt få mareritt om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest eller er det jeg som er gammeldags?

Jeg ble ikke noe mildere stilt til innlegget ditt etter spesifiseringen her, heller jeg altså!

Ser virkelig ikke problemet - er ikke dette en flott måte for barn å lære om andre kulturer på da? Det er programledere fra Norge og div. andre land - tenker det går omtrent oppi opp jeg...

*rister på hodet*

Tror jeg blir misforstått llitt nå, det er ikke det at det er mørkhudete programledere som er "problemet", det er bare hyggelig. Men når all musikken -hver dag- blir utenlandsk, de sier hadet på sitt språk og de lærer barna sine nasjonaldanser synes jeg det blir litt mye bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støttes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor er det rart, da? Er ikke Sam og Pat engelske? Og der er det jo ikke direkte uvanlig å være svart, da...

Forøvrig - skulle likt å vite om de som er mest redde for at norsk skal forsvinne/vannes ut med urdu, arabisk eller andre språk også er de mest bevisste mot anglo-amerikansk påvirkning.

Men du spør jo, om det er du som er for gammeldags. Og det er det kanskje. Eller kanskje det rett og slett er jeg. Jeg likte Lekestue, jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg blir misforstått llitt nå, det er ikke det at det er mørkhudete programledere som er "problemet", det er bare hyggelig. Men når all musikken -hver dag- blir utenlandsk, de sier hadet på sitt språk og de lærer barna sine nasjonaldanser synes jeg det blir litt mye bare.

Jaja, deg om det - jeg er fullstendig uenig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mamma til to småttinger

Mediabildet av -utlendinger-. er veldig negativt.

Jeg synes det er supert at ungene mine kan oppleve positive sider ved vårt flerkulturelle samfunn, på denne måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadet på norsk kan de jo allerede?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest alle innleggene her, og jeg skjønner overhodet ikke hva du mener??!!??

Det er ikke det at det er mørkhudede på tv som er problemet; men at de sier hadet på sitt egen språk? Og ord i dagligtalen... dette er jo dagligtalen til mange norske barn, eller barn i Norge om du heller vil si det sånn. Det bor og lever jo ganske mange forksjellige nasjoner her nå i år 2009, og skal ikke disse barna også få sine dagligreferanser gjennom fx barnetv da? Og som en annen påpeker i tråden her: de fleste barn kan jo si hadet på norsk, og gjerne svensk, engelsk og spansk om de har vært på ferie på Gran Canaria, og kanskje thailandsk om de har vært der... for ikke å snakke om alle de tidligere nevnte barna som har en annen bakgrunnskultur enn norsk: pakistansk, marokkansk, tyrkisk, nord-amerikansk, kinesisk, bosnisk, slovakisk....etc etc.

Poenget mitt?

At barnetv kanskje ikke bare er forbeholdt barn som er renrasede, enspråklige norske, men lages like mye for alle barn av alle kulturer som bor her, og derfor er det kanskje fint for absolutt alle barn i Norge å bli litt kjent med de forskjellige kulturene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå har jeg lest alle innleggene dine og tenker at du er jammen både gammeldags, og litt "smårasistis"...

Du mener det sikkert ikke, men du er det. Alle innlegene dine tyder på det. Greit med utlendinger liksom, så lenge du slipper å se å høre dem. Og for gudskyld, barna må ikke lære noe av dem heller....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...