Gå til innhold

hva har skjedd med barnetv?

Gjest eller er det jeg som er for gammeldags?

Anbefalte innlegg

Gjest eller er det jeg som er gammeldags?

Jeg har lest alle innleggene her, og jeg skjønner overhodet ikke hva du mener??!!??

Det er ikke det at det er mørkhudede på tv som er problemet; men at de sier hadet på sitt egen språk? Og ord i dagligtalen... dette er jo dagligtalen til mange norske barn, eller barn i Norge om du heller vil si det sånn. Det bor og lever jo ganske mange forksjellige nasjoner her nå i år 2009, og skal ikke disse barna også få sine dagligreferanser gjennom fx barnetv da? Og som en annen påpeker i tråden her: de fleste barn kan jo si hadet på norsk, og gjerne svensk, engelsk og spansk om de har vært på ferie på Gran Canaria, og kanskje thailandsk om de har vært der... for ikke å snakke om alle de tidligere nevnte barna som har en annen bakgrunnskultur enn norsk: pakistansk, marokkansk, tyrkisk, nord-amerikansk, kinesisk, bosnisk, slovakisk....etc etc.

Poenget mitt?

At barnetv kanskje ikke bare er forbeholdt barn som er renrasede, enspråklige norske, men lages like mye for alle barn av alle kulturer som bor her, og derfor er det kanskje fint for absolutt alle barn i Norge å bli litt kjent med de forskjellige kulturene.

jo men vi bor i Norge. Jeg hadde heller ikke forventet at de snakket norsk eller fremhevet norsk kultur hvis jeg hadde bosatt meg i Spania..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 86
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• BMS!

13

• Bookworm

13

• morsan

5

• Scapa_c

4

Mest aktive i denne tråden

Gjest eller er jeg litt gammeldags?

Mediabildet av -utlendinger-. er veldig negativt.

Jeg synes det er supert at ungene mine kan oppleve positive sider ved vårt flerkulturelle samfunn, på denne måten.

ja er forsåvidt et godt poeng..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest eller er jeg litt gammeldags?

Ja, nå har jeg lest alle innleggene dine og tenker at du er jammen både gammeldags, og litt "smårasistis"...

Du mener det sikkert ikke, men du er det. Alle innlegene dine tyder på det. Greit med utlendinger liksom, så lenge du slipper å se å høre dem. Og for gudskyld, barna må ikke lære noe av dem heller....

nei, jeg er ikke rasistisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, jeg er ikke rasistisk.

Det er inntrykket du gir meg med slike utspill i alle fall. Da skjønner jeg ikke hva du mener. Syns du "handy manny" feks. er ultrateit, fordi det drar inn det engelske språk?

Jeg syns det er lærerikt og nyttig at barna våre lærer at her i norge er vi ikke alle like, eller kommer fra samme land. Men godt vi er forskjellige da, jeg har ikke noe i mot barnetv personalet, med untak av hun norske med lyst hår som snakker babyspråk. Sønn liker henne, så det spiller jo forsåvidt ikke noen rolle, men jeg får helt krupp, ikke pga at hun er norsk, men pga personlighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vet jeg, men noe jeg synes er teit er at de har puttet inn mørkhudete i brannmann sam og postmann pat. Det er teit det!!!

har heller ikke noe i mot dem i den forstand, men hvorfor liksom...

HAHA.....

Snakk om å dra den langt, men hun skjønner sikkert ikke at du tuller ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det rart, da? Er ikke Sam og Pat engelske? Og der er det jo ikke direkte uvanlig å være svart, da...

Forøvrig - skulle likt å vite om de som er mest redde for at norsk skal forsvinne/vannes ut med urdu, arabisk eller andre språk også er de mest bevisste mot anglo-amerikansk påvirkning.

Men du spør jo, om det er du som er for gammeldags. Og det er det kanskje. Eller kanskje det rett og slett er jeg. Jeg likte Lekestue, jeg :)

Det innlegget leste jeg som ironi da, skjønner jeg var den eneste. Men jeg velger å tro at det var ett tulleinnlegg mot trådstarter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å kjære vakre vene - fordi mørkhudede finnes i alle samfunn, og det blir helt feil å vise verden som helhvit - merkelig så mange fordommer som var ute å gikk i kveld da!

Tror du ikke det var ironisk ment, jeg tok det som ironi, dette var vel mer latterligjøring av trådstarter vel.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke, liksom?

Jøss, jeg har vist lest innlegget med "gobrillan på", dette innlegget leste jeg som ironi, men ser nå at jeg var den eneste.

HMM... Det MÅ jo ha vært ett innlegg for å latterligjøre trådstarter, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo men vi bor i Norge. Jeg hadde heller ikke forventet at de snakket norsk eller fremhevet norsk kultur hvis jeg hadde bosatt meg i Spania..

Det etter min mening ytterst lille som er av "fremmedkultur" på norsk barnetv kvalifiserer da vel ikke til betegnelsen "fremhever"?

Og mulig du misforsto meg fordi jeg var litt uklar, men jeg mener altså alle de tusen barna rundt om i landet Norge, som er født i Norge, går på norsk skole, har norske venner og dermed ser på norsk barnetv; men som har _foreldre_ (eller besteforeldre) som er fra et annet land og som kanskje har en litt annen levemåte enn den absolutte norske: alle disse barna synes jeg inngår i betegnelsen "norske barn" som det skal lages barnetv for av NRK, og som det er fint at får oppleve å få rollemodeller og at deres sekundære (for noen primære) kultur blir tatt med i beregningen. Dette handler om identitet og trygghet, i det lange løp kanskje forebyggende arbeid for å motvirke fremmedgjøring noe som igjen er bra for økt forståelse, som i neste omgang kan være med på å forebygge mot diskriminering.

Så slike mørke som snakker rart på barnetv er altså veldig positivt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest eller er det jeg som er litt gammeldags?

Det etter min mening ytterst lille som er av "fremmedkultur" på norsk barnetv kvalifiserer da vel ikke til betegnelsen "fremhever"?

Og mulig du misforsto meg fordi jeg var litt uklar, men jeg mener altså alle de tusen barna rundt om i landet Norge, som er født i Norge, går på norsk skole, har norske venner og dermed ser på norsk barnetv; men som har _foreldre_ (eller besteforeldre) som er fra et annet land og som kanskje har en litt annen levemåte enn den absolutte norske: alle disse barna synes jeg inngår i betegnelsen "norske barn" som det skal lages barnetv for av NRK, og som det er fint at får oppleve å få rollemodeller og at deres sekundære (for noen primære) kultur blir tatt med i beregningen. Dette handler om identitet og trygghet, i det lange løp kanskje forebyggende arbeid for å motvirke fremmedgjøring noe som igjen er bra for økt forståelse, som i neste omgang kan være med på å forebygge mot diskriminering.

Så slike mørke som snakker rart på barnetv er altså veldig positivt!

så slike mørke somsnakker rart på barnetv er positivt -igjen må jeg si; jeg har ikke noe imot det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest eller er det jeg som er litt gammeldags?

Det er inntrykket du gir meg med slike utspill i alle fall. Da skjønner jeg ikke hva du mener. Syns du "handy manny" feks. er ultrateit, fordi det drar inn det engelske språk?

Jeg syns det er lærerikt og nyttig at barna våre lærer at her i norge er vi ikke alle like, eller kommer fra samme land. Men godt vi er forskjellige da, jeg har ikke noe i mot barnetv personalet, med untak av hun norske med lyst hår som snakker babyspråk. Sønn liker henne, så det spiller jo forsåvidt ikke noen rolle, men jeg får helt krupp, ikke pga at hun er norsk, men pga personlighet.

Det tar ikke mange år før det ikke er noe norsk igjen og det kan jeg ikke for at jeg synes er synd. jeg er IKKE rasist eller smårasist eller fordomsfull av den grunn. Jeg er et tradisjonsmenneske og er stolt av det norske selvom jeg også elsker å reise og har overhodet ikke problemer med folk fra andre kulturer/land. Heller ikke de som bor her i Norge. Og det er flott at noen av dem også er programledere på barnetv.

Men jeg ser likevel at det er få av oss og vi får få barn og det vil ikke ta lang tid før vi er i mindretall. Da vil trolig ikke norske verdier/historie/kultur bli fremhevet i det hele tatt.

Jeg synes det er synd at også det engelske språket tar over alt på tv og er veldig imot all amerikanisering i samfunnet. Til tross for at det er slik samfunnet utvikler seg og at det "må man leve med" som mange sier. Nei, man må ikke det. Man må ikke være enig i alt som skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest alle innleggene her, og jeg skjønner overhodet ikke hva du mener??!!??

Det er ikke det at det er mørkhudede på tv som er problemet; men at de sier hadet på sitt egen språk? Og ord i dagligtalen... dette er jo dagligtalen til mange norske barn, eller barn i Norge om du heller vil si det sånn. Det bor og lever jo ganske mange forksjellige nasjoner her nå i år 2009, og skal ikke disse barna også få sine dagligreferanser gjennom fx barnetv da? Og som en annen påpeker i tråden her: de fleste barn kan jo si hadet på norsk, og gjerne svensk, engelsk og spansk om de har vært på ferie på Gran Canaria, og kanskje thailandsk om de har vært der... for ikke å snakke om alle de tidligere nevnte barna som har en annen bakgrunnskultur enn norsk: pakistansk, marokkansk, tyrkisk, nord-amerikansk, kinesisk, bosnisk, slovakisk....etc etc.

Poenget mitt?

At barnetv kanskje ikke bare er forbeholdt barn som er renrasede, enspråklige norske, men lages like mye for alle barn av alle kulturer som bor her, og derfor er det kanskje fint for absolutt alle barn i Norge å bli litt kjent med de forskjellige kulturene.

Flott skrevet:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du ikke det var ironisk ment, jeg tok det som ironi, dette var vel mer latterligjøring av trådstarter vel.....

Huff ja, jeg får også velge å ta det som ironi - bare for å beholde sinnsroen på en lørdag:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Moffedille

Men det er da folk av alle slag i Norge også : )

Bare bra at barna får lære at sånn er det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tar ikke mange år før det ikke er noe norsk igjen og det kan jeg ikke for at jeg synes er synd. jeg er IKKE rasist eller smårasist eller fordomsfull av den grunn. Jeg er et tradisjonsmenneske og er stolt av det norske selvom jeg også elsker å reise og har overhodet ikke problemer med folk fra andre kulturer/land. Heller ikke de som bor her i Norge. Og det er flott at noen av dem også er programledere på barnetv.

Men jeg ser likevel at det er få av oss og vi får få barn og det vil ikke ta lang tid før vi er i mindretall. Da vil trolig ikke norske verdier/historie/kultur bli fremhevet i det hele tatt.

Jeg synes det er synd at også det engelske språket tar over alt på tv og er veldig imot all amerikanisering i samfunnet. Til tross for at det er slik samfunnet utvikler seg og at det "må man leve med" som mange sier. Nei, man må ikke det. Man må ikke være enig i alt som skjer.

Ja, ja, vi får enes om å være uenig. Barna våre lærer tross alt mest om norge og norske tradisjoner, så jeg syns du får roe ned og puste.

Handy manny, snakker forresten spanske setninger innimellom i statene, og er laget for å naturlig plukke opp språk for barn.

Men du, det er sikkert bra for landet her om vi nordmenn fortsetter å snakke dårlig fremmedspråk, for hva skal vi med annet enn norsk uansett, når du reiser på charter til Grand Canaria er det jo bare rett og rimelig at kelner kan norsk.

Vi er nok ikke helt på enige i dette, men jeg tenker at jeg er heldig som fokuserer på det possetive med det. (skaper mindre fremmedfrykt etc) enn det negative.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker de nye landsmennene på Barne-Tv, jeg. De klarer seg fint synes jeg. Ungene liker dem også. Jeg for min del har mest problemer med hun überkule norske med hår i alle retninger. Hun er like krampe som Vibeke Sæther var for snart hundre år siden. Henne kan jeg fortsatt få mareritt om.

Kunne ikke sagt meg mer enig. Jeg får også fullstendig noia av hun derre krampeaktige Margrethe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For at barna dine ikke skal vokse opp og bli like fordomsfulle som deg. Derfor.

Hun mener hun ikke er fordomsfull i det hele tatt, det er faktisk det som er det morsomme i denne tråden :-D

Man vet ikkehelt om man skal le eller grine :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun mener hun ikke er fordomsfull i det hele tatt, det er faktisk det som er det morsomme i denne tråden :-D

Man vet ikkehelt om man skal le eller grine :)

Man bli ikke sint heller vettu, bare veldig, veldig skuffet;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...