Gå til innhold

hva har skjedd med barnetv?

Gjest eller er det jeg som er for gammeldags?

Anbefalte innlegg

Min morfar kjøpte TV til VM på ski i Zakopane i 1962.

Allerede da spurte han om hvorfor det skulle være negre på norsk TV. Kom det en neger, slo han av.

Han var en klok mann, og jeg følger stadig hans eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 86
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• BMS!

13

• Bookworm

13

• morsan

5

• Scapa_c

4

Mest aktive i denne tråden

Gjest høstløv

Min morfar kjøpte TV til VM på ski i Zakopane i 1962.

Allerede da spurte han om hvorfor det skulle være negre på norsk TV. Kom det en neger, slo han av.

Han var en klok mann, og jeg følger stadig hans eksempel.

Da er det ingen vits i å ha TV, for da må du slå den av og på hele tiden.

Med mindre du mener at det ikke finnes negre mere, fordi det er blitt et fy-ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har ikkje sett barnetv på ei stund, så det kan eg desverre ikkje svare på.

Men eg ser du blir forsøkt latterliggjort og mobbet, uten at eg kan se noen grunn for det.

Du svarer saklig og fornuftig, i motsetning til noen av de andre i denne tråden. :-)

Eg for min del savner Anne Cath Vestly & Alf Prøysen på barnetv! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest eller kanskje jeg er litt gammeldags?

Eg har ikkje sett barnetv på ei stund, så det kan eg desverre ikkje svare på.

Men eg ser du blir forsøkt latterliggjort og mobbet, uten at eg kan se noen grunn for det.

Du svarer saklig og fornuftig, i motsetning til noen av de andre i denne tråden. :-)

Eg for min del savner Anne Cath Vestly & Alf Prøysen på barnetv! :)

takk (hvis du mente det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest eller er det jeg som er litt gammeldags?

For at barna dine ikke skal vokse opp og bli like fordomsfulle som deg. Derfor.

Du misforstår totalt. jeg er ikke fordomsfull. Jeg stiller bare spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, ja, vi får enes om å være uenig. Barna våre lærer tross alt mest om norge og norske tradisjoner, så jeg syns du får roe ned og puste.

Handy manny, snakker forresten spanske setninger innimellom i statene, og er laget for å naturlig plukke opp språk for barn.

Men du, det er sikkert bra for landet her om vi nordmenn fortsetter å snakke dårlig fremmedspråk, for hva skal vi med annet enn norsk uansett, når du reiser på charter til Grand Canaria er det jo bare rett og rimelig at kelner kan norsk.

Vi er nok ikke helt på enige i dette, men jeg tenker at jeg er heldig som fokuserer på det possetive med det. (skaper mindre fremmedfrykt etc) enn det negative.

Vennlig hilsen

Jeg føler ikke at jeg er i kategorien nordmann som snakker dårlig fremmedspråk. kan både engelsk, tysk, spansk og fransk ganske flytende så jeg føler at jeg har gjort litt for å kommunisere med andre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er da folk av alle slag i Norge også : )

Bare bra at barna får lære at sånn er det!

ja greit nok det, men hvis jeg hadde bosatt meg i et annet land hadde jeg ikke forlangt eller engang tenkt at de i det landet skulle begynne å ha norske innslag på tv el.l for å tilfredsstille meg og andre nordmenn eller utlendinger. dette vet man da når man bosetter seg i et annet land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HAHA.....

Snakk om å dra den langt, men hun skjønner sikkert ikke at du tuller ;-)

er det meg du refererer til så er jeg faktisk ikke dum. Får si sommine barn; de som sier at andre er dumme, de er dumme de!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''takk (hvis du mente det)''

Selvfølgelig mente eg det!

:) den eneste isåfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler ikke at jeg er i kategorien nordmann som snakker dårlig fremmedspråk. kan både engelsk, tysk, spansk og fransk ganske flytende så jeg føler at jeg har gjort litt for å kommunisere med andre..

Jeg mente selvsagt på det generelle plan..

Vi i norge er ikke så flinke i språk, meg selv innkluders, men norge ligger dårlig ann sammenlignet med andre land. Og det er fakta.

FLott noen drar opp snittet, jeg har nemlig ikke ment at ALLE normenn er dårlige i språk, men mange er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det meg du refererer til så er jeg faktisk ikke dum. Får si sommine barn; de som sier at andre er dumme, de er dumme de!

Jeg mente ikke at du var dum, men dette var nok ett ironisk innlegg, for du vil vel ikke ha på deg at du syns det er støtende eller dumt at Postmann pat har en farget på ruten sin....

Nei, vet du, jeg mener ikke at du er dum, jeg mener at du har ett annet syn på saken enn meg. Og min oppfattning blir at du er litt sneversynt, som sikkert du kan syns om meg på andre områder i livet.

Alle har "en greie med noe", det tror jeg helt sikkert, selv om vi ikke liker å være fordomsfulle. Og ikke alltid klarer vi å se at vi har "den greia" selv.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Moffedille

ja greit nok det, men hvis jeg hadde bosatt meg i et annet land hadde jeg ikke forlangt eller engang tenkt at de i det landet skulle begynne å ha norske innslag på tv el.l for å tilfredsstille meg og andre nordmenn eller utlendinger. dette vet man da når man bosetter seg i et annet land.

Jaja,skjønner jo den da. Men det er jo bra at man blander ulike kulturer,da blir det mindre rasisme og barna lærer samtidig om andre kulturer. Det er jo bare positivt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente selvsagt på det generelle plan..

Vi i norge er ikke så flinke i språk, meg selv innkluders, men norge ligger dårlig ann sammenlignet med andre land. Og det er fakta.

FLott noen drar opp snittet, jeg har nemlig ikke ment at ALLE normenn er dårlige i språk, men mange er det.

Er det tilfellet? kan ikke helt forstå det; i Norge lærer vi alle bra engelsk i tillegg til ett språk til (de fleste ihvertfall mer eller mindre). Hvilke andre land lærer flere? de fleste ikke-engelske i europa kan jo knapt nok snakke engelsk.. f.eks Spania, øst-Europa, Frankrike, Italia, Portugal. For å ikke snakke om østen, Russland...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja,skjønner jo den da. Men det er jo bra at man blander ulike kulturer,da blir det mindre rasisme og barna lærer samtidig om andre kulturer. Det er jo bare positivt det.

tror det kan gå begge veier, kan bli for mye snillisme til tider som igjen kan føre til at man faktisk blir negativt innstilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det tilfellet? kan ikke helt forstå det; i Norge lærer vi alle bra engelsk i tillegg til ett språk til (de fleste ihvertfall mer eller mindre). Hvilke andre land lærer flere? de fleste ikke-engelske i europa kan jo knapt nok snakke engelsk.. f.eks Spania, øst-Europa, Frankrike, Italia, Portugal. For å ikke snakke om østen, Russland...?

Nordiske land var det muligens... Vi lå i alle fall ikke bra ann

Jeg skal prøve å søke opp rapporten. Men du, jeg er ferdig med diskusjonen, for jeg syns alltid det er litt ekkelt å diskutere med personer som ikke bruker nick, ok :-D Kan vi enes om å være uenige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordiske land var det muligens... Vi lå i alle fall ikke bra ann

Jeg skal prøve å søke opp rapporten. Men du, jeg er ferdig med diskusjonen, for jeg syns alltid det er litt ekkelt å diskutere med personer som ikke bruker nick, ok :-D Kan vi enes om å være uenige.

Ok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Moffedille

tror det kan gå begge veier, kan bli for mye snillisme til tider som igjen kan føre til at man faktisk blir negativt innstilt.

Ok...det forstod jeg ikke.

Det er vel bare positivt at barn lærer å respektere hverandre fra de er små?

Har ei venninne som bodde i oslo ei stund og hun sa "det er svartinger overalt". Det synes ikke jeg var noe fint å si,da sa hun "seriøst,da har du ikke prøvd å bodd i oslo". Har jo ikke det,men jeg ser på mennesker som mennesker,ser selvsagt at fargene er ulike men behandler alle likt uansett farge. Det burde barna våre også lære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...