Mrs. Wallace Skrevet 17. januar 2009 Del Skrevet 17. januar 2009 nei, jeg er ikke rasistisk. Jovisst er du det. Det er det ingen som helst tvil om i denne tråden. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 17. januar 2009 Del Skrevet 17. januar 2009 Du misforstår totalt. jeg er ikke fordomsfull. Jeg stiller bare spørsmål. Ja, selvfølgelig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 17. januar 2009 Del Skrevet 17. januar 2009 Du misforstår totalt. jeg er ikke fordomsfull. Jeg stiller bare spørsmål. Det nytter ikke å _si_ at du ikke er fordomsfull, når du gang på gang viser det ved innleggene du skriver... "Jeg er ikke rasist altså, jeg bare hater utlendinger". 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest eller er det jeg som er litt gammeldags? Skrevet 17. januar 2009 Del Skrevet 17. januar 2009 Det nytter ikke å _si_ at du ikke er fordomsfull, når du gang på gang viser det ved innleggene du skriver... "Jeg er ikke rasist altså, jeg bare hater utlendinger". hvordan kan du si at jeg hater utlendinger?! hva er det basert på hvis du tenker deg om? blir sjakkmatt.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest eller er det jeg som er litt gammeldags? Skrevet 17. januar 2009 Del Skrevet 17. januar 2009 Jovisst er du det. Det er det ingen som helst tvil om i denne tråden. nei da mener jeg at du er lite innsiktsfull hvis du mener det. hvordan kan du si at jeg er fordomsfull selvom jeg mener dette? man har ikke nødvendigvis fordommer for noe selvom man har en mening som i visses øyne muligens oppfattes som "feil" eller negativ eller ikke "riktig". 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Scapa_c Skrevet 17. januar 2009 Del Skrevet 17. januar 2009 Det tar ikke mange år før det ikke er noe norsk igjen og det kan jeg ikke for at jeg synes er synd. jeg er IKKE rasist eller smårasist eller fordomsfull av den grunn. Jeg er et tradisjonsmenneske og er stolt av det norske selvom jeg også elsker å reise og har overhodet ikke problemer med folk fra andre kulturer/land. Heller ikke de som bor her i Norge. Og det er flott at noen av dem også er programledere på barnetv. Men jeg ser likevel at det er få av oss og vi får få barn og det vil ikke ta lang tid før vi er i mindretall. Da vil trolig ikke norske verdier/historie/kultur bli fremhevet i det hele tatt. Jeg synes det er synd at også det engelske språket tar over alt på tv og er veldig imot all amerikanisering i samfunnet. Til tross for at det er slik samfunnet utvikler seg og at det "må man leve med" som mange sier. Nei, man må ikke det. Man må ikke være enig i alt som skjer. Men norsk kultur.... kultur er da ikke noe statisk ting, kultur er i stadig utvikling og står aldri stille. For noen er den særegne norske kulturen fx rosemaling, gammeldans med felemusikk, bunader/folkedrakter og lefse og spekemat: alt dette er jo noe som også finnes deler av andre steder i verden, rosemalingen i Norge utviklet seg i takt med innflytelsen fra utlandet. Folkedraktene og bunadene likeså. Dersom man mener det særegne norske ligger først og fremst i språket, så er jo dette også noe som alltid har vært i stadig utvikling. I takt med hvem som bor her i landet bl.a. Kulturen skapes gjennom å mingle, blande, påvirke og ta til seg; og kultur videreutvikles og lever nesten helt av seg selv der mennesker møtes. Jeg er forsåvidt enig med deg at norske verdier og tradisjoner ikke skal bli borte, og jeg er stolt nordmann (stort sett da...). Men jeg er også veldig opptatt av at nåtiden også må foredles, utvikles og taes vare på, og det å evt ta bort naturlige elementer (som barnetv-verter som ser pakistanske ut og som kan fortelle om denne kulturen) synes jeg blir helt feil. De tilhører vårt samfunn på lik linje som oss nå i 2009. Forresten hadde du sikkert trodd jeg også var en ny landsmann hadde du sett meg... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Scapa_c Skrevet 17. januar 2009 Del Skrevet 17. januar 2009 så slike mørke somsnakker rart på barnetv er positivt -igjen må jeg si; jeg har ikke noe imot det. Nei, skjønner at du ikke har noe imot det sånn sett, men du stiller jo veldig stort spm tegn til det at norske barn blir eksponert for utenlandsk utseende programledere som forteller litt om egen kultur og lærer fra seg noen ord på eget morsmål. Så gjennom innleggene dine framstår du som du er litt mer enn skeptisk, selvom du kanskje ikke gjør annet enn å undre deg litt ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest eller er det jeg som er litt gammeldags? Skrevet 17. januar 2009 Del Skrevet 17. januar 2009 Men norsk kultur.... kultur er da ikke noe statisk ting, kultur er i stadig utvikling og står aldri stille. For noen er den særegne norske kulturen fx rosemaling, gammeldans med felemusikk, bunader/folkedrakter og lefse og spekemat: alt dette er jo noe som også finnes deler av andre steder i verden, rosemalingen i Norge utviklet seg i takt med innflytelsen fra utlandet. Folkedraktene og bunadene likeså. Dersom man mener det særegne norske ligger først og fremst i språket, så er jo dette også noe som alltid har vært i stadig utvikling. I takt med hvem som bor her i landet bl.a. Kulturen skapes gjennom å mingle, blande, påvirke og ta til seg; og kultur videreutvikles og lever nesten helt av seg selv der mennesker møtes. Jeg er forsåvidt enig med deg at norske verdier og tradisjoner ikke skal bli borte, og jeg er stolt nordmann (stort sett da...). Men jeg er også veldig opptatt av at nåtiden også må foredles, utvikles og taes vare på, og det å evt ta bort naturlige elementer (som barnetv-verter som ser pakistanske ut og som kan fortelle om denne kulturen) synes jeg blir helt feil. De tilhører vårt samfunn på lik linje som oss nå i 2009. Forresten hadde du sikkert trodd jeg også var en ny landsmann hadde du sett meg... Du har bra poenger og er med på det du sier, tror ikke jeg orker å diskutere dette mer akkurat nå men må bare poengtere at jeg ikke har noe imot at de er utenlandske eller ser utenlandske ut. Jeg synes muligens at det at de -er- programledere i utgangspunktet er med på å gjøre dem til en naturlig del av den norske hverdagen og til å få oss til å akseptere de som ser anerledes ut.Det hadde vært tilstrekkelig - i tillegg til f.eks innslag/serier fra andre land, hvordan de lever der osv. som til tider vises. Jeg synes ikke de trenger å f.eks bruke sitt språk i dagligtale på norsk tv. Men det er meg og jeg mener at det må man få lov til å mene uten at man av den grunn skal bli stemplet som rasist. Men det er klart; for fruene på doktoronline/forum foreldre-småbarn blir det ikke godkjent med mindre man er "politisk korrekt" og sier bare de "riktige" frasene. Undrer meg hvor mye av det som faktisk er tenkt gjennom i det hele tatt. (og den var ikke til deg, du var en av få som virket reflektert her!) Ha en fin kveld! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 17. januar 2009 Del Skrevet 17. januar 2009 Det nytter ikke å _si_ at du ikke er fordomsfull, når du gang på gang viser det ved innleggene du skriver... "Jeg er ikke rasist altså, jeg bare hater utlendinger". ''"Jeg er ikke rasist altså, jeg bare hater utlendinger".'' Ser jeg skulle ha presisert at dette ikke var sitat fra deg - men lagt til at : "det blir jo omtrent som å si". Hva du skriver og hva du viser av holdninger i denne tråden, har ingen sammenheng, derfor får du de tilbakemeldingene du får... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 17. januar 2009 Del Skrevet 17. januar 2009 hvordan kan du si at jeg hater utlendinger?! hva er det basert på hvis du tenker deg om? blir sjakkmatt.. "Jeg er ikke rasist altså, jeg bare hater utlendinger". Ser jeg skulle ha presisert at dette ikke var sitat fra deg - men lagt til at : "det blir jo omtrent som å si". Hva du skriver og hva du viser av holdninger i denne tråden, har ingen sammenheng, derfor får du de tilbakemeldingene du får... PS: la innlegget som svar til meg selv ... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 17. januar 2009 Del Skrevet 17. januar 2009 Forresten: Hva synes du om at _norske_ Fredrik Skavland har sitt eget program i Sverige? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
UlrikkeE Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 SÅ mange barn med pakistanske foreldre og besteforeldre som sitter og ser på, så synes jeg det er helt ok jeg! Verden er ikke som den var da vi vokste opp, på godt og vondt (og dette er absolutt ikke av det vonde, synes jeg) Jeg håper av hele mitt hjerte at min 3-åring kan vokse opp til å bli tolerant overfor ulike mennesker, kulturer og religioner, og å få kunnskap om mange slike. Bare på den måten kan hun tenke selv og ta egne avgjørelser og ha sunne holdninger. Barne-tv for tiden er alt fra programledere som snakker urdu til Dora the Explorer som drar inn engelsk til Emil i Lønneberget som jeg så på da jeg var liten (jeg er 35 nå). Ja takk til variasjon, sier jeg bare! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 Men norsk kultur.... kultur er da ikke noe statisk ting, kultur er i stadig utvikling og står aldri stille. For noen er den særegne norske kulturen fx rosemaling, gammeldans med felemusikk, bunader/folkedrakter og lefse og spekemat: alt dette er jo noe som også finnes deler av andre steder i verden, rosemalingen i Norge utviklet seg i takt med innflytelsen fra utlandet. Folkedraktene og bunadene likeså. Dersom man mener det særegne norske ligger først og fremst i språket, så er jo dette også noe som alltid har vært i stadig utvikling. I takt med hvem som bor her i landet bl.a. Kulturen skapes gjennom å mingle, blande, påvirke og ta til seg; og kultur videreutvikles og lever nesten helt av seg selv der mennesker møtes. Jeg er forsåvidt enig med deg at norske verdier og tradisjoner ikke skal bli borte, og jeg er stolt nordmann (stort sett da...). Men jeg er også veldig opptatt av at nåtiden også må foredles, utvikles og taes vare på, og det å evt ta bort naturlige elementer (som barnetv-verter som ser pakistanske ut og som kan fortelle om denne kulturen) synes jeg blir helt feil. De tilhører vårt samfunn på lik linje som oss nå i 2009. Forresten hadde du sikkert trodd jeg også var en ny landsmann hadde du sett meg... ''For noen er den særegne norske kulturen fx rosemaling, gammeldans med felemusikk, bunader/folkedrakter og lefse og spekemat: alt dette er jo noe som også finnes deler av andre steder i verden, '' He he, ja, jeg trodde da jeg vokste opp at spekemat - DET var norskt, det! Så får jeg senere smakt f eks serranoskinke eller parmaskinke, og så skjønner man at ikke bare har de "spekemat" i ytlandet også, men dertil mye bedre sådan...;-) Og til dette med at kultur ikke er statisk: Nå som vi har lagt jula bak oss, er det vel på sin plass å nevne at den urnorske tradisjonen med julebord bare har vart siden 60-tallet.... Enda rarer er det å tenke på at man i den urnorske vikingtida verken spiste poteter eller drakk kaffe...;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lilje30 Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 Jeg synest du har fått stygg medfart her inne nå og tror ikke at du hadde blitt latterliggjort på samme måte om du hadde hatt et kjent navn her inne. Du spør et ganske enkelt spørsmål som de som har noe å komme med kunne ha svart ordentlig på. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 Jeg synest du har fått stygg medfart her inne nå og tror ikke at du hadde blitt latterliggjort på samme måte om du hadde hatt et kjent navn her inne. Du spør et ganske enkelt spørsmål som de som har noe å komme med kunne ha svart ordentlig på. ''Du spør et ganske enkelt spørsmål som de som har noe å komme med kunne ha svart ordentlig på.'' Hvordan mener du at trådstarters spørsmål bør besvares, da? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BMS! Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 Jeg synest du har fått stygg medfart her inne nå og tror ikke at du hadde blitt latterliggjort på samme måte om du hadde hatt et kjent navn her inne. Du spør et ganske enkelt spørsmål som de som har noe å komme med kunne ha svart ordentlig på. Jeg ser ikke at du gir noe svar, men kun kritserer oss som har svart hva vi mener om saken. Siden du sitter på fasit og det tydeligvis var ett enkelt spørsmål, så syns jeg du burde svare henne selv jeg da. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest eller er det jeg som er litt gammeldags? Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Jeg synest du har fått stygg medfart her inne nå og tror ikke at du hadde blitt latterliggjort på samme måte om du hadde hatt et kjent navn her inne. Du spør et ganske enkelt spørsmål som de som har noe å komme med kunne ha svart ordentlig på. takk, det er mulig du har rett,men det grunner til at man ikke bruker eget nick. I dette tilfellet har jeg og flere andre jeg kjenner diskutert samme tema oss imellom og jeg ville blitt kjent igjen hvis jeg hadde brukt det vanlige nicket -hvilket jeg ikke ønsker (ikke pga dette temaet, men fordi jeg vil være anonym her generelt). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lilje30 Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 ''Du spør et ganske enkelt spørsmål som de som har noe å komme med kunne ha svart ordentlig på.'' Hvordan mener du at trådstarters spørsmål bør besvares, da? Jeg har ikke svar på spørsmålet, derfor har jeg heller ikke svart. Det jeg reagerer på er ikke at folk er uenig med trådstarter, men at hun blir gjort til latter. Mange har kommet sine synspunkter som kan gi trådstarter en forklaring på hvorfor det kan være bra med innslag fra andre kulturer, mens andre har latterliggjort henne på en slik måte at det virker både lite reflektert og pinlig å lese. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest eller er det jeg som er litt gammeldags? Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Jeg synest du har fått stygg medfart her inne nå og tror ikke at du hadde blitt latterliggjort på samme måte om du hadde hatt et kjent navn her inne. Du spør et ganske enkelt spørsmål som de som har noe å komme med kunne ha svart ordentlig på. sendte svaret før jeg var ferdig jeg synes også at det var et ganske harmløst spørsmål i utgangspunktet, men sånn er det.. ikke rart det blir krig i verden -eller at folk ble hengt før i tiden med applaus fra folkemengdene! takk for svar ihvertfall 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lilje30 Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 sendte svaret før jeg var ferdig jeg synes også at det var et ganske harmløst spørsmål i utgangspunktet, men sånn er det.. ikke rart det blir krig i verden -eller at folk ble hengt før i tiden med applaus fra folkemengdene! takk for svar ihvertfall Jeg vil fortelle deg en historie som jeg la inn her for noen år siden. Jeg skulle ta bussen hjem fra jobb, bussen var stappa full av folk så jeg og flere andre må stå. På en holde plass er det mange som skal av og det blir noen ledige seter. Jeg er på vei mot et sete som er helt fremst, men ombestemmer meg når jeg ser en høygravid kvinne på vei inn på bussen. Hun kommer i følge med sin mann, de er av utenlandsk opprinnelse. Jeg regner med at han var en mann med respekt for seg selv, men nei. Det som nå skjer er at han setter seg på den ledige plassen, mens hun måtte stå å klamre seg fast nedover den bratte svingete veien. Konklusjon på innlegget. Denne oppførselen fra han, hadde selvsagt ingenting med at han kommer fra en kultur der kvinner ikke er spesielt verdsatt. Å komme på en slik tanke var bare rasistisk, det kunne jo hende at hun ville stå på bussen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.