AAA Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 Til dere som har eller nylig har hatt førsteklassing: Hvor mye lekser er det vanlig å ha? Eldstejenta her går i første klasse, og jeg er egentlig overrasket over hvor mye lekser de har. Det er faste lekser iht ukeplan som består av: Leselekser 4 ganger ukentlig, nytt ark hver uke (med skrift på hver side). Nye bokstaver, nye ord og enkle setninger. Skal øves på minimum 3 ganger hver ettermiddag. I tillegg skal hun lese i en bok, type enkelt språk, får med ny bok hjem hver uke. Begge disse tingene skal signeres for. I tillegg til dette er det matematikklekser 2 til 3 ganger ukentlig. Det har vært veldig lett foreløbig, type telling og gjenkjenning av mengder, men nå har de også begynt med pluss og minus. Skrivelekse er det også, 2 ganger ukentlig. Vi bruker minst en time hver ettermiddag/kveld på dette,ofte mer. Er det vanlig å ha så mye? Jeg er litt forundret, for jeg trodde ikke det var i nærheten så mye for seksåringene. Ikke at jeg klager egentlig, det går stort sett bra, men jeg håper ikke det øker så veeeeeldig mye til neste år... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tatjana Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 Da vår nåværende tredjeklassing gikk i første hadde de for mye lekser. Jeg er en av de som er for lekser, jeg, men akkurat det var helt på grensen og til dels over grensen. De gikk fire dager pr uke, og hadde dag-til-dag-lekser. Lekser til hver skoledag (unntatt mandag selvsagt) var da leselekse, 1-2 sider og skriftlig norsk. Enkle oppgaver av typen "fargelegg bildet. Skriv ord eller lag en fortelling om bildet." Og matte, et A4-ark. Min skoleflinke seksåring som også egentlig alltid har vært glad i å sitte å pusle med fargelegging og slikt gikk totalt lei. og vi var så slitne og lei hele gjengen. Jeg klaget til læreren flere ganger, men det hjalp ikke. Mengden lekser har ikke økt. Dvs de har flere sider lesing nå, men det går veldig greit. Så har de en oppgave av typen øve på rettskriving, litt matte (1 side i boka eller tilsvarende på ark), men ikke til hver dag. Nå er det mer passe, når ungen er nesten 9 år. I førsteklasse var det altfor mye. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
brilleslangen Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 Min førsteklassing har leselekse s1-2 ganger pr uke. dvs to sider i leseboka hver gang, og som det må signeres for på et lesekort. seksåringen fikk ny lesebok ei stund før jul fordi det var behov for mer utfordringer, så det er litt mer skrift enn i den første boka som tok for seg en og en bokstav og kun hadde ord som inneholdt bokstaven liksom ... Så har ho skrivelekse en gang pr uke i finskriftboka... der øver de seg på å skrive fint med små og store bokstaver. Læreren skriver ned de ordene elevene skal øve seg på å skrive. Som regel er det snakk om ei side i skriveboka, noen ganger to... Og så har de mattelekse en gang pruke. en side eller to i matteboka avhengig av omfanget av oppgavene. Jeg synes egentlig det er litt lite lekser men seksåringen er fornøyd. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 Det var temmelig mye lekser ja, omtrentlig fire ganger så mye pr uke som min førsteklassing har:-) Og når det er sagt så må jeg også si at min har altfor lite lekser. Her har det i snitt vært ei mattelekse i uka, ei penskriftlekse og ei leselekse (da bare av typen med 5-6 ord). Dette føler jeg er veldig lite og for min førsteklassing så er ikke dette noen utfordring i det hele tatt. Jeg synest likevel at det verste er at de bare har en leselekse i uka. Alle som har litt peiling på leseopplæring vet at dette er altfor lite. Det eneste som kan skape gode lesere er lesetrening. Så får det heller være så som så med de andre leksene. Hovedmålet for småskoletrinnet må være å skape gode lesere, det har man ingen mulighet til med en leselekse i uka. Jeg håper dette tar seg opp til neste år ellers føler jeg at jeg blir nødt til å si fra til læreren. Det er ikke noe særlig morsomt siden jeg jobber som lærer selv. Hadde egentlig følt det mye lettere om jeg ikke hadde det samme yrket selv. Men leseopplæring er kjempeviktig og jeg nekter å godta dette opplegget her om det viser seg at de tenker likedan i forhold til 2.klassingene. Men en time hver dag med lekser for en førsteklassing er altfor mye, det har du helt rett i! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sant å si Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 Min førsteklassing har ett matteark og ett norskark (øve på å skrive ukas bokstav + tegne og skrive navnet på 4 ting som har denne bokstaven i seg.) Dette bruker vi 15-20 minutter på. I tillegg har de leselekse, og det anbefales at vi øver litt på den hver dag i løpet av skoleuka. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mamsemor Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 Hørtes veldig mye ut, pensumet de skal gjennom i 1.kl kan umulig tilsi så mye lekser. Ta det opp. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lisabeth Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 Det er mye mer enn vår førsteklassing har. En typisk ukes lekse er: To sider i matteboka En A4-side skriving, en A4-side tegne til tekst + finne bokstaver/ord. Leselekse to sider. Det blir introdusert en ny bokstav i uka. Tall har de nttopp begynt med, det har vært former og mengder hittil. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 Oj, det hørtes mye ut! Ta det opp med læreren. Det er egentlig opp til hver enkelt lærer hvor mye lekser man gir elevene sine og lærerne er vanligvis veldig lydhøre for foreldrenes ønsker. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AAA Skrevet 17. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2009 Det var temmelig mye lekser ja, omtrentlig fire ganger så mye pr uke som min førsteklassing har:-) Og når det er sagt så må jeg også si at min har altfor lite lekser. Her har det i snitt vært ei mattelekse i uka, ei penskriftlekse og ei leselekse (da bare av typen med 5-6 ord). Dette føler jeg er veldig lite og for min førsteklassing så er ikke dette noen utfordring i det hele tatt. Jeg synest likevel at det verste er at de bare har en leselekse i uka. Alle som har litt peiling på leseopplæring vet at dette er altfor lite. Det eneste som kan skape gode lesere er lesetrening. Så får det heller være så som så med de andre leksene. Hovedmålet for småskoletrinnet må være å skape gode lesere, det har man ingen mulighet til med en leselekse i uka. Jeg håper dette tar seg opp til neste år ellers føler jeg at jeg blir nødt til å si fra til læreren. Det er ikke noe særlig morsomt siden jeg jobber som lærer selv. Hadde egentlig følt det mye lettere om jeg ikke hadde det samme yrket selv. Men leseopplæring er kjempeviktig og jeg nekter å godta dette opplegget her om det viser seg at de tenker likedan i forhold til 2.klassingene. Men en time hver dag med lekser for en førsteklassing er altfor mye, det har du helt rett i! Hei! Ja jeg syns det er mye. Det er ikke det at jenta ikke klarer det, men det har tatt en god stund å få det inn i ryggmargen, at dette er noe som SKAL gjøres, og MÅ gjøres. Det har også vært en overgang (stor sådan) å huske å sette av såpass med tid hver dag. Det skal ikke mer enn en bursdag til før hele timeplanen raser og vi sitter med trøtt og sur jente klar for senga og må gjøre lekser... Heldigvis har vi blitt flinkere til å planlegge etterhvert. ;-) Og egentlig så klager jeg ikke heller, i og med at hun klarer det jo. Jeg er bare redd for at det skal bli enda mye mer de neste årene, i og med at det er så mye allerede nå... Det du sier om leselekse er jeg helt enig i: Repetering og jevnlig øving er et must for å få det inn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 17. januar 2009 Del Skrevet 17. januar 2009 Det er atskillig mer enn min yngste hadde de to første årene, han går i 4. nå. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest pedagog xx Skrevet 17. januar 2009 Del Skrevet 17. januar 2009 Hei! Ja jeg syns det er mye. Det er ikke det at jenta ikke klarer det, men det har tatt en god stund å få det inn i ryggmargen, at dette er noe som SKAL gjøres, og MÅ gjøres. Det har også vært en overgang (stor sådan) å huske å sette av såpass med tid hver dag. Det skal ikke mer enn en bursdag til før hele timeplanen raser og vi sitter med trøtt og sur jente klar for senga og må gjøre lekser... Heldigvis har vi blitt flinkere til å planlegge etterhvert. ;-) Og egentlig så klager jeg ikke heller, i og med at hun klarer det jo. Jeg er bare redd for at det skal bli enda mye mer de neste årene, i og med at det er så mye allerede nå... Det du sier om leselekse er jeg helt enig i: Repetering og jevnlig øving er et must for å få det inn. Barn skal ikke sitte i all evighet med leksene. Mer enn en time med lekser synes ikke jeg noen skal ha på barneskolen , og det er mye det også hvis barnet klarer å konsentrere seg normalt. Lekser skal være en arbeidsøkt. Man kan ikke forvente konsentrasjon av et barn i veldig lang tid. Viss man skal legge opp til at barnet må ha to arbeidsøkter, er det for mye lekser. En skoletime er på tre kvarter, og jeg synes ikke at det skal vare lenger enn det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mor til førsteklassing Skrevet 17. januar 2009 Del Skrevet 17. januar 2009 Har ei datter i 1 klasse nå. Hun har to lekser i uken, en dag er det en side i norsk hvor det er ny bokstav. Den andre dagen er det en side matte. Det er det hele. Så utrolig stor forskjell! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MayLynn Skrevet 17. januar 2009 Del Skrevet 17. januar 2009 Vi har leselekse hver dag - ett leseark ogei lesebok. Jenta vår er ganske flink til å lese så hun får oppe over det "letteste" på lesearket og leser det som er "for de som vil". De har ei mattelekse i uka (skrive tall - eller oppgave i mattebok) og ei finskriftlekse (øve på bokstav etc). For å si det slik - de har like mye lekse som 3 klassingen har. 3 klassingen hadde mindre lekse da hun gikk i 1 klasse. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 17. januar 2009 Del Skrevet 17. januar 2009 Jeg hadde førsteklassing i fjor, og har det også i år. Det er himmelvid forskjell på leksemengde for de to! Hun som nå er i andreklasse, hadde tilsvarende mengde som du snakker om. De har bortimot det samme nå, men det er klart - det går litt raskere med f.eks. lesing nå sammenlignet med i fjor. Min nåværende førsteklassing har ett A4-ark med lekse i uka, der det handler om å skrive ukas bokstav i stort og lite format, tegne litt, fargelegge litt og stort sett lære et vers utenat. Leseleksa er på 2 sider, dvs., 4 linjer pr side. Eldstemor gjør lekser hver dag, den minste er ferdig med hele ukas lekse mandag. Vi fikk forresten også sjokk da vi fikk førsteklassing for første gang, og jeg må si at jeg er spent på hvordan det blir videre framover. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 Dette er nok mer enn hva min 7-åring har. Hun har to sider i skriveboka med ny bokstav hver uke. Skrive ukas bokstav og lese en kort tekst og tegne tre "ting" med ukas bokstav (i forrige uke tegna hun forresten ØL, *kretmt* de hadde om Ø ) I matte har de et ark med tall ellergeometriske figurer med 2-3 oppgaver. I tillegg har hun ekstra leselekse siden hun kunne lese fra før. Innimellom har de en sang og noen engelske ord de skal kunne. De oppfordrer også til å bruke nettsidene til norsk- og matteboka, lese høyt 10 min hver dag, fylle ut en bit til "bokormen " for hver bok. Vi bruker kanskje en snau time i uka på leksene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Det er mer enn mine har hatt (de går i 2. og 4. klasse nå). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.