Gå til innhold

Rå minner, håpløs kamp mot politiet

Anbefalte innlegg

Melba1365380968

I kveld er minnene svært rå. Ubearbeidet og jævlig. Som om alt skjer igjen. Jeg er fanget, utmattet, har dødsangst, skjelver, livredd, ikke noe håp om å bli reddet eller komme fra ham.

Politiet sa til meg nå nylig at de anser ikke hendelsen som noe straffbar, og i følge advokaten min gjør de dette bare for å kunne forsvare at de vil henlegge saken av økonomiske grunner. Politiet sa også rett ut at de hadde så mange saker å jobbe med, og saken min var så vanskelig for dem fordi voldsmannen bor et annet sted i landet.

Jeg har mistet all tiltro til rettssystemet vårt. Det er så forjævlig å tenke på at han kan slippe unna med dette fordi politiet ikke gidder å løfte en finger. Jeg hadde aldri kunnet forberedt meg på den kampen det har vært å få politiet til å stille ham til ansvar, men uten at jeg har lykkes.

Det har vært så mange skuffelser i møte med politiet, og jeg kan ikke fortelle alle her. Men jeg hadde aldri trodd at politiet skulle fortelle løgner for å forsvare sin slette jobb, og jeg hadde heller aldri trodd at de skulle lyve meg rett i ansiktet for at jeg skulle slutte å etterspørre det jeg har rett på.

Så, alle voldsmenn, det er fritt fram i Norge helt til politiet får mer penger/lønn/arbeidslyst/yrkesstolthet.

Jeg føler meg så lite verdt og så krenket, at jeg vet ikke hvordan jeg noen gang skal kunne føle glede igjen.

Fortsetter under...

Lei at du blir dårlig behandlet, det kommer ikke som noen overraskelse på meg.

Kjenner folk som har vært ute for det samme, ikke i politietaten men i helseetaten og høyere oppe i rettssystemet.

Norge er mye mer korrupt en de fleste av oss aner, det meste dreier som om penger og status.

Dessverre er det vi som trenger hjelp og ikke kan betale for oss som får merke dette mest.

Trist lesing dette...

Enda tristere ble jeg da jeg leste dette du skrev om politiet:

''Men jeg hadde aldri trodd at politiet skulle fortelle løgner for å forsvare sin slette jobb, og jeg hadde heller aldri trodd at de skulle lyve meg rett i ansiktet for at jeg skulle slutte å etterspørre det jeg har rett på.''

For dette har hendt meg - i en annenslags sammenheng, men akkurat slik ble også jeg møtt av den instansen som jeg trodde var både ærlig og upartisk.. Rystende.

Kjenner folk som har vært ute for det samme, ikke i politietaten men i helseetaten og høyere oppe i rettssystemet.

Norge er mye mer korrupt en de fleste av oss aner, det meste dreier som om penger og status.

Dessverre er det vi som trenger hjelp og ikke kan betale for oss som får merke dette mest.

Politiet her i norge fremstår som kraftløse og impotente.

Annonse

Melba1365380968

Trist lesing dette...

Enda tristere ble jeg da jeg leste dette du skrev om politiet:

''Men jeg hadde aldri trodd at politiet skulle fortelle løgner for å forsvare sin slette jobb, og jeg hadde heller aldri trodd at de skulle lyve meg rett i ansiktet for at jeg skulle slutte å etterspørre det jeg har rett på.''

For dette har hendt meg - i en annenslags sammenheng, men akkurat slik ble også jeg møtt av den instansen som jeg trodde var både ærlig og upartisk.. Rystende.

Ærlig og upartisk, ja det var det jeg trodde de var også. Det var derfor jeg trodde det var en vits i å bruke så mye av min energi til å tørre å oppsøke politiet. Jeg brukte nesten tre år på å samle nok mot til å oppsøke dem.

Alle mine illusjoner om at politiet vil hjelpe meg i min dypeste nød er borte.

Melba1365380968

Jeg anser meg selv som svært ressurssterk i utgangspunktet, men møtet med politiet har brutt meg nesten helt ned. Jeg er så krenket at jeg kan ikke forklare det med ord. Jeg er kraftig retraumatisert og har mistet alle mine illusjoner om politiets oppgave i samfunnet vårt.

Melba1365380968

Jeg synes du bør skrive et brev til justisministeren.

Jeg skrev et innlegg en gang justisministeren hadde nettmøte, og da fikk jeg til svar at slikt skal ikke finne sted på våre politikamre. Dette innlegget var ganske kort og anonymt, men tror du justisministeren kan gjøre noe dersom jeg skriver under med fullt navn? Jeg trodde ikke de gikk inn i enkeltsaker.

Jeg vet han har snakket om at han er opptatt av hvordan voldsofre blir møtt av politiet, men tror du det kan hjelpe min sak direkte dersom jeg skriver et slikt brev?

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg skrev et innlegg en gang justisministeren hadde nettmøte, og da fikk jeg til svar at slikt skal ikke finne sted på våre politikamre. Dette innlegget var ganske kort og anonymt, men tror du justisministeren kan gjøre noe dersom jeg skriver under med fullt navn? Jeg trodde ikke de gikk inn i enkeltsaker.

Jeg vet han har snakket om at han er opptatt av hvordan voldsofre blir møtt av politiet, men tror du det kan hjelpe min sak direkte dersom jeg skriver et slikt brev?

Jeg tror han vil svare deg skikkelig, og jeg tror han vil be statsadvokaten se på saken.

Melba1365380968

Jeg tror han vil svare deg skikkelig, og jeg tror han vil be statsadvokaten se på saken.

Tusen takk for svar. Det koster meg mye å sette meg ned å skrive et sånt brev, så jeg trengte å få vite at det faktisk kan komme til nytte i saken min.

Min bistandsadvokat har i 1/2 år prøvd å få politiet til selv å kontakte statsadvokaten for å få bistand med det juridiske (siden politiet synes saken er så vanskelig). Advokaten min har til og med snakket med statsadvokaten, som har bedt politiet om å ta kontakt uten at de gjør det.

Så i bunn og grunn synes politiet det er enklere og mindre arbeidskrevende å bare ikke foreta seg noenting istedenfor å spørre noen som kan bidra. Elendig arbeid, og utrolig fortvilende for meg, men det bryr de seg visst ikke noe om.

Tusen takk for svar. Det koster meg mye å sette meg ned å skrive et sånt brev, så jeg trengte å få vite at det faktisk kan komme til nytte i saken min.

Min bistandsadvokat har i 1/2 år prøvd å få politiet til selv å kontakte statsadvokaten for å få bistand med det juridiske (siden politiet synes saken er så vanskelig). Advokaten min har til og med snakket med statsadvokaten, som har bedt politiet om å ta kontakt uten at de gjør det.

Så i bunn og grunn synes politiet det er enklere og mindre arbeidskrevende å bare ikke foreta seg noenting istedenfor å spørre noen som kan bidra. Elendig arbeid, og utrolig fortvilende for meg, men det bryr de seg visst ikke noe om.

Hei,

Vil bare si at jeg har hørt flere historier om at politikerne faktisk får fortgang i saker som behandles i byråkratiet. F.eks. var det en doler som en gang skrev en mail til statsministeren vedr. de tekniske hjelpemidlene hun aldri fikk, og to dager etter ble hun innkalt til møte på Hjelpemiddelsentralen. Så det ser ut til å kunne ha større virkning enn man forventer å skrive slike brev.

Lykke til :-)

Melba1365380968

Hei,

Vil bare si at jeg har hørt flere historier om at politikerne faktisk får fortgang i saker som behandles i byråkratiet. F.eks. var det en doler som en gang skrev en mail til statsministeren vedr. de tekniske hjelpemidlene hun aldri fikk, og to dager etter ble hun innkalt til møte på Hjelpemiddelsentralen. Så det ser ut til å kunne ha større virkning enn man forventer å skrive slike brev.

Lykke til :-)

Fantastisk. Jeg skal sette meg ned og prøve å forfatte et brev, og jeg skal fortelle dere hvordan det går.

Er du enig med meg i at brevet bør være nokså kortfattet? Det er jo en historie som strekker seg over flere år, men jeg bør vel jobbe med å komprimere det til det helt essensielle?

Annonse

Fantastisk. Jeg skal sette meg ned og prøve å forfatte et brev, og jeg skal fortelle dere hvordan det går.

Er du enig med meg i at brevet bør være nokså kortfattet? Det er jo en historie som strekker seg over flere år, men jeg bør vel jobbe med å komprimere det til det helt essensielle?

Tror det er viktig å komprimere, men ikke i større grad enn at det essensielle fortsatt blir synlig og ikke så lett å ignorere. Tror jeg ville tenkt på det som om jeg skulle skrive en kronikk; hovedpoenget og det som skal engasjere må komme tidlig i teksten.

Blir saken henlagt skal du få skriftlig varsel om det. Du har da 3 uker på deg til å påklage avgjørelsen til statsadvokaten. Da kan det jo hende saken endelig kommer dit den skal. Det skjer nokså ofte at statsadvokaten gjør om en henleggelse fra politiet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...