Gå til innhold

Dette er vanskelig

Sommerbris

Anbefalte innlegg

Har barn med en mann jeg ikke lengre bor sammen med. Ungene og jeg har nå mulighet for å få kjøpt oss et veldig bra hus 1 mil unna far.. Dette innebærer at ungene må bytte skole og barnehage..

-Å få kjøpt seg et så bra hus til samme pris der vi leier i dag, er umulig for meg.. Må regne med fra ca 500000 mer og det klarer jeg ikke..

Trenger noen råd her nå.. skal jeg fortsette å leie og kaste penger ut av vinduet (og måtte risikere å flytte rundt med ungene..) eller skal jeg hoppe i det og kjøpe det huset?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er dilemmaet? At de må bytte skole/bhg? At du flytter lengre vekk fra pappa? Det å kjøpe? (Stort prosjekt - kan være skummelt?)

Jeg er helt sikker på at ungene tilpasser seg ny skole og barnehage helt fint, iallefall på sikt. Kommer selvsagt an på ungene og alder, men stort sett går slike ting veldig bra. Nytt miljø må de jo inn i også, men fritidsaktiviteter løser ofte slike problemstillinger - så får de noen flere å spille på enn bare skolekamerater.

1 mil fra pappa er ikke sååå mye - men om dere bor rett rundt hjørnet fra hverandre nå, så skjønner jeg jo at det blir en stor omveltning. Har de mye kontakt?

Ang. å kjøpe - det kan ikke beskrives, følelsen av å EIE fremfor å leie. (I allefall om du har leid i mange år og ikke har sjans å kjøpe der du bor nå). Finner du et hus som passer deg perfekt, så syns jeg du skal hoppe i det og ta sjansen!

Kaste pengene ut av vinduet på leie? Ja, du gjør jo på en måte det det - men som eier, så sitter du med alt ansvaret selv. Går taket, så GÅR taket. Da er det bare å hoste opp 70.000 eller mer for å fixe det ;) Men, så lenge dette er et hus det ikke er så mye å gjøre på, du har boligkjøperforsikring, og saumfarer huset (med folk som kan råde deg) på forhånd, så ville jeg gjort det.

Det er utvilsomt verdt det! En deilig følelse å vite at dette er MITT, her skal jeg bo og ROSEMALE DET, om jeg vil! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde kjøpt huset. Bedre å betale til seg selv, enn til andre. Lykke til!

:) Det er det å dra ungene vekk fra sitt vante miljø som er det store spøkelset her.. Flytte fra sentrum og en mil utenfor.. Det er vel helst størst problemer i mitt hode, tenker jeg.. men det er en litt vond tanke å skulle flytte ungene vekk fra sitt vante...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Løveføtter

:) Det er det å dra ungene vekk fra sitt vante miljø som er det store spøkelset her.. Flytte fra sentrum og en mil utenfor.. Det er vel helst størst problemer i mitt hode, tenker jeg.. men det er en litt vond tanke å skulle flytte ungene vekk fra sitt vante...

Men femhundretusen er mye penger å spare på huskjøp. Hvor garantert er du, for å få bo der du bor nå? Barna tilpasser seg etterhvert. Og når du først har kjøpt, da eier du huset, og dere får en stabil og trygg bosituasjon, samt du betaler ned til deg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men femhundretusen er mye penger å spare på huskjøp. Hvor garantert er du, for å få bo der du bor nå? Barna tilpasser seg etterhvert. Og når du først har kjøpt, da eier du huset, og dere får en stabil og trygg bosituasjon, samt du betaler ned til deg selv.

Nei, her jeg bor nå er ingen god løsning, så jeg kan ikke bo her i lang tid fremover uansett.. (ikke veldig barnevenlig..)

Huset jeg ser på derimot, er i et rolig og barnevenlig strøk, dog som sagt en mil utenfor sentrum, men likevel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Løveføtter

Nei, her jeg bor nå er ingen god løsning, så jeg kan ikke bo her i lang tid fremover uansett.. (ikke veldig barnevenlig..)

Huset jeg ser på derimot, er i et rolig og barnevenlig strøk, dog som sagt en mil utenfor sentrum, men likevel..

Syns det høres fint ut jeg. Er det andre barnefamilier i nabolaget? Barn blir fort kjent, og får seg venner. Er nok kanskje vanskeligst for barnet som må bytte skole, men det går nok veldig bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det høres fint ut jeg. Er det andre barnefamilier i nabolaget? Barn blir fort kjent, og får seg venner. Er nok kanskje vanskeligst for barnet som må bytte skole, men det går nok veldig bra!

Ja, det er flere andre barnefamilier der.. nokså kort vei til skole.. barnehagen der er ikke av beste sort, men skolen skal være bra.. De som bor der trives visst godt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Løveføtter

Ja, det er flere andre barnefamilier der.. nokså kort vei til skole.. barnehagen der er ikke av beste sort, men skolen skal være bra.. De som bor der trives visst godt..

Da syns jeg du skal slå til, tenk så deilig å få sitt eget ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da syns jeg du skal slå til, tenk så deilig å få sitt eget ;o)

Ja, det er akkurat det.. Somregel blir ikke ting så ille som man først tror...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mil utenfor sentrum er ikke så mye det da... 10 min med bil? Hvordan er kommunikasjonen til sentrum da? Buss/trikk osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pappan da? Bor han på stedet der dere bor nå? Hva sier han?

Han er negativ til alt jeg gjør.. har vært sånn i alle år. Hadde det vært opp til han, skulle jeg bodd sammen med ham ennå og funnet meg i hans kontrollbehov, likegyldighet osv.. "For barnas skyld"...

Nei, jeg har ikke snakket med ham ennå.. ville vente til jeg hadde vært på visning. Men han vet at jeg har sett på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mil utenfor sentrum er ikke så mye det da... 10 min med bil? Hvordan er kommunikasjonen til sentrum da? Buss/trikk osv?

Neida. En mil er ikke så mye. Vi bodde omtrent en mil utenfor da vi var gift også. Barnefaren bor jo i området her, og det er med tanke på "tilgjengeligheten" ungene har til ham og omvent jeg tenker på.

Men mest tenker jeg på dette med at de må bytte skole og barnehage. Kanskje ikke det er så ille som hvis de må flytte rundt med meg i mange år og ikke ha et eget hjem å komme tilbake til når de blir voksne.

Hadde noen her hatt erfaring ville jeg vært glad for å høre de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er negativ til alt jeg gjør.. har vært sånn i alle år. Hadde det vært opp til han, skulle jeg bodd sammen med ham ennå og funnet meg i hans kontrollbehov, likegyldighet osv.. "For barnas skyld"...

Nei, jeg har ikke snakket med ham ennå.. ville vente til jeg hadde vært på visning. Men han vet at jeg har sett på det.

Har han barna noe nå? Om han har samvær med dem nå så kan han jo finne på å sette seg på bakbeina og forlange at ungene da skal bo hos ham så de slipper å bytte nærmiljø og skole - om ikke annet så for å være vrang mot deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor faren i deres nåværende skolekrets?

Ja, han bor i barnas nåværende skolekrets. Huset jeg vurderer er i samme kommune, men en mil unna.. -Forøvrig sier far at jeg bør legge inn bud, så han er ikke vrang. Han ser at jeg heller bør betale til egen lomme.

Som sagt.. det jeg synes er vanskelig er å "bryte opp" ungene fra skolen og barnehagen dems..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, han bor i barnas nåværende skolekrets. Huset jeg vurderer er i samme kommune, men en mil unna.. -Forøvrig sier far at jeg bør legge inn bud, så han er ikke vrang. Han ser at jeg heller bør betale til egen lomme.

Som sagt.. det jeg synes er vanskelig er å "bryte opp" ungene fra skolen og barnehagen dems..

Siden far faktisk er enig, tror jeg at jeg ville lagt inn et bud. Ungene tjener også på at dere eier i stedet for leier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden far faktisk er enig, tror jeg at jeg ville lagt inn et bud. Ungene tjener også på at dere eier i stedet for leier.

snakket med vårt eldste barn i dag.. vil IKKE bytte skole.. Da er jeg livredd for å gjøre noe galt i forhold til ungene.. Tenk om de vil mistrives i ny skole osv.. Men jo, tror jeg må legge inn et bud i allefall... vil ha mitt eget...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...