pastell Skrevet 17. januar 2009 Del Skrevet 17. januar 2009 Jeg har kjøpt to dunjakker av merket Skogstad, Blåfjell, til ungene. Det jeg lurer på er om disse kan tørkes i tørketrommel eller ikke. Da jeg kjøpte den første jakken spurte jeg om det i butikken. Fikk beskjed om at det går helt fint å tørke den i trommel sammen med en tennisball, selv om det står inni jakken at den ikke skal i tørketrommel. Da jeg kjøpte en jakke til i dag (i en annen butikk), fikk jeg beskjed om at den ikke måtte tørkes i tørketrommel. Det tålte den ikke. Så da lurer jeg litt på hva dere andre gjør som har slike jakker. Er det ikke lett for at jakkene blir veldig klumpete hvis de bare henges opp til tørk? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 17. januar 2009 Del Skrevet 17. januar 2009 Dunjakker må renses eller tørkes i trommel - du må ikke finne på å vaske dem for så å henge dem opp til tørk! Da blir det bare en tung klump av duna ja. Jeg vet ikke om jeg hadde tatt sjansen i og med at det står i jakka at den ikke skal tromles. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pastell Skrevet 17. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2009 Dunjakker må renses eller tørkes i trommel - du må ikke finne på å vaske dem for så å henge dem opp til tørk! Da blir det bare en tung klump av duna ja. Jeg vet ikke om jeg hadde tatt sjansen i og med at det står i jakka at den ikke skal tromles. Det står ingenting om at den kun må renses. Den skal tåle vanlig vask på 40 grader iflg lappen i jakken. Men det var den tørken da... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 17. januar 2009 Del Skrevet 17. januar 2009 Det står ingenting om at den kun må renses. Den skal tåle vanlig vask på 40 grader iflg lappen i jakken. Men det var den tørken da... Jeg har alltid hørt at dunjakker _må_ tromles ellers blir duna ødelagt, men det er mulig de behandler duna annerledes i dag så den tåler det? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pastell Skrevet 17. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2009 Jeg har alltid hørt at dunjakker _må_ tromles ellers blir duna ødelagt, men det er mulig de behandler duna annerledes i dag så den tåler det? Jeg vil tro dunet tåler det, men hun i butikken mente det muligens var ytterstoffet som ikke tålte det (pga at det var litt vannavvisende. Men i den første butikken sa de at den ikke var vannavvisende.) Så er det rart man blir forvirret? Nå er jakken fòret med fleece også, kanskje det har noe å si? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soulshine Skrevet 17. januar 2009 Del Skrevet 17. januar 2009 Enkelte ting må renses. Men står det 40 grader på vaskelappen i jakka som du skriver lengre ned her, så må de kunne vaskes??? Jeg hadde puttet de i maskin på 40 grader. Bruk IKKE skyllemiddel og tromle i vei, gjerne med flere tennisballer. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pastell Skrevet 17. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2009 Enkelte ting må renses. Men står det 40 grader på vaskelappen i jakka som du skriver lengre ned her, så må de kunne vaskes??? Jeg hadde puttet de i maskin på 40 grader. Bruk IKKE skyllemiddel og tromle i vei, gjerne med flere tennisballer. Er det dunet som ikke tåler skyllemiddel? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soulshine Skrevet 17. januar 2009 Del Skrevet 17. januar 2009 Er det dunet som ikke tåler skyllemiddel? Ikke spørr, bare gjør som jeg sier hehe. Jeg vet faktisk ikke, men jeg vet at man ikke skal bruke skyllemiddel. Jeg antar at det kan ødelegge isoleringsevnen til dun i likhet med det som skjer med ull hvis du bruker vanlig vaskemiddel. Det finnes sikkert en god grunn 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rudolfine Skrevet 17. januar 2009 Del Skrevet 17. januar 2009 Jeg vil tro dunet tåler det, men hun i butikken mente det muligens var ytterstoffet som ikke tålte det (pga at det var litt vannavvisende. Men i den første butikken sa de at den ikke var vannavvisende.) Så er det rart man blir forvirret? Nå er jakken fòret med fleece også, kanskje det har noe å si? Jeg ville tromlet på lav temperatur, sammen med noen tennisballer. Her går både bomull og fleece i trommelen, men ikke sammen og til samme temperatur/program. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pastell Skrevet 17. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2009 Ikke spørr, bare gjør som jeg sier hehe. Jeg vet faktisk ikke, men jeg vet at man ikke skal bruke skyllemiddel. Jeg antar at det kan ødelegge isoleringsevnen til dun i likhet med det som skjer med ull hvis du bruker vanlig vaskemiddel. Det finnes sikkert en god grunn Kanskje jeg skal prøve tørketrommel og lav temperatur på den ene jakken, så får vi se hvordan det går. Men foreløpig er de ikke tatt i bruk, så vask blir det ikke riktig enda:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pastell Skrevet 17. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2009 Jeg ville tromlet på lav temperatur, sammen med noen tennisballer. Her går både bomull og fleece i trommelen, men ikke sammen og til samme temperatur/program. Jeg kan bruke kald luft på trommelen, så kanskje jeg skal prøve det. Får teste det på den ene jakken først:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Janna Skrevet 17. januar 2009 Del Skrevet 17. januar 2009 Ikke spørr, bare gjør som jeg sier hehe. Jeg vet faktisk ikke, men jeg vet at man ikke skal bruke skyllemiddel. Jeg antar at det kan ødelegge isoleringsevnen til dun i likhet med det som skjer med ull hvis du bruker vanlig vaskemiddel. Det finnes sikkert en god grunn Det er yttertrekket som ikke tåler skyllemiddel. Det er innsatt med et stoff som gjør tekstiler vanntette. Hvis man bruker skyllemiddel kan vanntette stoffer begynne å trekke vann. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soulshine Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 Det er yttertrekket som ikke tåler skyllemiddel. Det er innsatt med et stoff som gjør tekstiler vanntette. Hvis man bruker skyllemiddel kan vanntette stoffer begynne å trekke vann. Okei, da har jeg lært noe nytt i dag 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
calendula Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 Våre barnedunjakker, riktignok The North Face og ikke Skogstad, går i tørketrommelen. Du får aldri tørket en dunjakke uten tørketrommel, da er det bedre å la være å vaske den! Jeg vasker ved 40 grader på syntetprogrammet, med Nicwax dunvask. Tørketrommet på syntetprogrammet med to tennisballer. Jeg tar jakken ut en gang i timen og ryster den. Det tar som regel 3 timer å få jakken helt tørt. Det skal ikke være noen klumper igjen, da mugler det inn i jakken. Til slutt får jakken sprayimpregnering på utsiden. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pastell Skrevet 18. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2009 Våre barnedunjakker, riktignok The North Face og ikke Skogstad, går i tørketrommelen. Du får aldri tørket en dunjakke uten tørketrommel, da er det bedre å la være å vaske den! Jeg vasker ved 40 grader på syntetprogrammet, med Nicwax dunvask. Tørketrommet på syntetprogrammet med to tennisballer. Jeg tar jakken ut en gang i timen og ryster den. Det tar som regel 3 timer å få jakken helt tørt. Det skal ikke være noen klumper igjen, da mugler det inn i jakken. Til slutt får jakken sprayimpregnering på utsiden. Tror jeg går for tørketrommel på lav temperatur. Hvor kjøper man Nicwax dunvask? Sportsbutikker? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Else Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 Vi hadde noen Helly Hansen dunjakker til jentene, og de endte jeg opp med å henge et døgn til tørk, for så å tromle med tennisballer en times tid dagen etter. De første gangene tromlet jeg fra vaskemaskinen, men følte de måtte være inni trommelen et halvt liv da. Kanskje du sparer litt slitasje ved å henge de litt til tørk først? Send mail til Skogstad og spørr, vil jo være dumt å ødelegge jakkene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.