Gjest Bekymret sambo Skrevet 17. januar 2009 Skrevet 17. januar 2009 Jeg viser til innlegg 14.01.09. "NHD - har han en depresjon - alvorlig??" Takk for svar! Jeg ble ikke så mye klokere tror jeg.... Saken er den at han har blitt vartet opp, hatt helt fri når han har fri.... Jeg har tatt alt som er av husarbeid, alt arbeidet med ungene; stått opp hver morgen og latt han sove. Jeg har nok rett og slett gjort ting for mye.... Jeg har tatt de fleste avgjørelser ang. ungene når det gjelder rutiner; legging, hva de skal spise, når de skal sove osv. Dette har jeg gjort i beste mening, men har skjønt at det er blitt feil.... Han har gitt utrykk for at avgjørelser er blitt tatt over hodet på han, og at han føler seg overkjørt. Det er dette jeg har gjort endringer i forhold til, og som han synes er blitt bedre.... Et par ting jeg glemte å nevne i innlegget.... Flere ganger om dagen virker det som om han "detter" ut.... Han stirrer tomt rett ut i luften og virker til å være totalt i sin egen verden. Disse øyeblikkene varer fra noen sekunder til et par minutter..... Dette er noe andre også har lagt merke til. Dette skjer også i sosiale sammenhenger. En annen ting jeg har tenkt på er at han tilsynelatende ikke får med seg ting jeg forteller han; f. eks om ting som skal skje f.eks arrangementer i barnehagen. Han svarer når jeg forteller han det, men i ettertid skjønner jeg at han ikke har fått det med seg.... Det jeg er så usikker på er hva kan jeg gjøre for å avhjelpe?? Hvilke krav og foreventninger kan jeg ha? Han har nå bedt om å få være i fred.... Jeg er redd for at dersom jeg ikke tar initiativ til noen form for "samlivskontakt" så vil jeg skyve han enda lenger fra meg???? Har du noen råd til hva jeg kan foreta meg? Snakke med meg vil han ikke, og ingen andre når inn heller..... Skal jeg bare la han være i fred og vente på at han skal ta initiativ...??? 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 17. januar 2009 Skrevet 17. januar 2009 Nå skal jeg være langt tydeligere enn i forrige innlegg: Jeg tror mannen din er totalt utmattet. Jeg tror ikke dette kan endres på annen måte enn at han reduserer arbeidstiden betydelig. I første omgang bør han prøve mad maks 12 timer i døgnet. Han burde tatt helt fri og sovet/slappet av i tre uker. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.