Gjest Litt usikker nå ja Skrevet 17. januar 2009 Del Skrevet 17. januar 2009 Det er ofte godt å få innspill fra noen utenfor familien, derfor håper jeg dere vil komme med deres mening. Dillemmaet vårt er ang levering i barnehagen. Yngstebarnet er to år. Han trives best da han blir levert til frokosten i barnehagen - han er glad i mat, og dessuten er nok dette blitt en vane for han. Om vi av en eller annen grunn har levert til et annet tidspunkt har han blitt litt forvirret, og avskjeden blir vanskelig. Dagsplanen er slik at de har det organiserte opplegget sitt etter frokosten. (Frilek kommer etterpå, samt før frokost, for de som kommer tidlig.) Saken er at jeg har mulighet til å levere han senere et par dager i uka. Da vil han gå glipp av frokost, av maling/baking eller aktiviteten den dagen, og vi må uansett ut og levere skolebarnet. Det vil da ev bli å levere eldstemann på skolen og reise hjem en times tid for så å reise ut igjen. På en måte synes vi dagen går greiest for han da han følger den vante rutinen sin, men så føler jeg litt på at "alle andre" sikkert ville reist hjem den timen og levert sent. Jeg synes også det blir mye kjøring frem og tilbake, påkledning og avkledning de dagene vi har forsøkt det. Ikke akkurat kvalitetstid, med andre ord. Hva ville du ha gjort? Jeg blir veldig glad for svar. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 17. januar 2009 Del Skrevet 17. januar 2009 Jeg hadde levert til vanlig tid og heller brukt den ekstra tiden til å få unna litt husarbeide alene hjemme. Jeg hadde også mulighet til å levere poden litt senere en dag i uka husker jeg, men han ble helt forvirret og ulykkelig av denne endringen i rutiner så det var ikke ofte det skjedde. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Geir Skrevet 17. januar 2009 Del Skrevet 17. januar 2009 Før frokosten i barnehagen, da får h*n en rolig og god start på dagen og vil få en stabil og forutsigbar døgnrytme. Samme tid hver dag. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 17. januar 2009 Del Skrevet 17. januar 2009 Jeg ville latt ham ha samme rutinen hver dag. Det er veldig greit for en 2-åring. For barnehagen er det også kjekt at ingen kommer et stykke utpå dagen uten at det er nødvendig, men dette er ikke hovedpoenget. Min erfaring med barn i den alderen er at de har svært begrenset glede av å kles av og på et par ganger ekstra samt bilturer. Han har det sikkert bedre i barnehagen den tiden det er snakk om. Det er ofte rolig og hyggelig i frokosttiden i barnehagene. Dessuten får du kanskje bittelitt ekstratid med _bare_ den eldste på kjøpet. Det er heller ikke noe onde tror 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mallet Skrevet 17. januar 2009 Del Skrevet 17. januar 2009 Her fungerer det også best med faste rutiner og levering til frokost. De er vanedyr, disse små. Jeg ville valgt å levere til vanlig tid hver dag. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orio Skrevet 17. januar 2009 Del Skrevet 17. januar 2009 Det burde jo ikke være noe dilemma i det hele tatt. Det alternativet gutten trives med er også det du synes er mest praktisk. Da er vel saken grei? Den dårlige samvittigheten kan du bare overhøre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cecily Skrevet 17. januar 2009 Del Skrevet 17. januar 2009 Jeg har gutt i samme alder og leverer alltid til samme tid, uansett hvor god tid jeg har eller ikke. Han trives best med det, for som du sier, så har han det aller best med rutiner og å vite hva som skal skje og i hvilken rekkefølge. Dårlig samvittighet trenger du slett ikke ha, for du gjør nok det han har det best med. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 Yngstemann trives best med rutinene ved å bli levert til frokost - og hjem for én time - det hadde ikke jeg giddet når jeg allerede var ute, liksom... Og hva "alle andre" hadde gjort, spiller da overhodet ingen rolle:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soulshine Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 Jeg ville gjort det som passet meg og mine best og latt tanken på hva andre evnt gjør fly sin vei 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 Jeg hadde levert begge "i en smell". Det synes å være det beste for junior mht rutiner, og det må da være minst like greit for deg også - som du selv sier, det blir jammen mye kjøring til og fra og på og av med klær. Et salig kaos, spør du meg. Det kan jo endre seg når han blir større, dette med avhengigheten av rutiner, men inntil så eventuelt skjer - lever til vanlig tid. (Dårlig samvittighet bør man spare til man virkelig trenger det.) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 I det tilfellet ville jeg levert barnet til samme tid hver morgen. Det er lite å hente på å doble leveringsturer om morgenen og forvirre ungen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BMS! Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 God morgen! Jeg ville levert til frokost jeg. Dere skal uansett ut og levere ett barn, og når minsten trives best med det, hadde jeg ikke vært i tvil. Lykke til 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 Jeg ville ha levert han tidlig om det er det han liker best. Jeg har også to gutter som alltid har vært glad i forutsigbarhet og rutiner, begge to ville gjerne komme tidlig i barnehagen. De ble levert mellom halv åtte og åtte og det kunne til tider bli lange dager. Jeg prøvde å hente tidlig når jeg kunne det, men d et var ikke særlig populært det heller for da ble ikke dagen slik de hadde tenkt:-) Mine har bare gått tre og fire dager i barnehagen og jeg følte derfor at det var greitt om det ble til tider lange dager, hadde de gått hver dag ville jeg hatt litt redusert arbeidstid for å kunne hentet dem tidligere tror jeg (vet at ikke det går for alle da..) Ikke vær redd for å levere barna tidlig du. Tror barna liker en rolig start og ikke minst det å være på plass før de fleste har kommet. Mine ble litt forvirret de dagene vi var sent ute og mange hadde kommet og startet leken, det likte de ikke noe særlig. Og når dere likevel må ut med skolebarnet så er det jo ikke noe kvalitetstid på dere hjemme en time etter det uansett. Om dere bare hadde barn i barnehagen så hadde det stilt seg noe annerledes, da ville jeg ikke stresset dem ut så tidlig 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elis31 Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 Jeg hadde levert til vanlig tid og heller brukt den ekstra tiden til å få unna litt husarbeide alene hjemme. Jeg hadde også mulighet til å levere poden litt senere en dag i uka husker jeg, men han ble helt forvirret og ulykkelig av denne endringen i rutiner så det var ikke ofte det skjedde. Enig med Lillemus, det er utrolig hvor deilig det kan være med en times husarbeid alene uten barn, når man har små barn. Det kommer jo også til nytte for hele familien, ved at du ikke trenger å ta det husarbeidet på kvelden f.eks. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofies mamma Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 Jeg har det akkurat som deg og jeg leverer til frokosten, nettopp fordi barna er mest fornøyde. Og helt ærlig - det er utrolig deilig at jeg har fri en time om morgenen og. SÅ lever med god samvittighet. Jeg stikker hjem, leser avisa og drikker kaffe. Evt en lang dusj. Jeg henter de tidlig en dag i uka og det liker de godt, så da velger jeg det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 Jeg hadde ikke giddet å reise tilbake for å være hjemme en time med en toåring som har det like greit om ikke bedre i bhg. med de vanlige rutinene sine. 2-åringer er vanedyr av rang. Mye bedre å levere begge ungene samtidig, og så dra hjem og ta en lang rolig frokost med avisen. (og kanskje sette igang en vaskemaskin el.l.) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fillolin Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 Så lenge han trives best med å bli levert til samme tid hver dag ville jeg gjort det, definitivt! Hvis du føler du burde bruke den timen på ham kan du vel heller gjøre noe som kommer han til gode senere; f.eks. forberede middag han er glad i, bake, få unna husarbeid så du har mer tid til å leke om ettermiddagen el.l. Hvis ikke det er aktuelt eller nødvendig ville jeg brukt den timen til å samle tankene litt om eget liv, lest eller gjort andre ting som lader batteriene. Det kommer alle tilgode! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
UlrikkeE Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 Så lenge det enkleste, mest praktiske samsvarer med det barnet trives best med, så synes jeg svaret gir seg selv! Jeg begynner til litt ulike tider hver dag (jobber i bhg selv), og 3-åringen min kommer av og til før frokost og av og til etter, men det spiller ingen rolle for henne (NÅ). Før gjorde det det, så da leverte jeg henne alltid før klokka 8 (da begynner frokosten). Lever ungene, reis hjem, få ryddet eller vasket eller tatt ut ting til middag eller hva det nå er - da får du frigjort tid på ettermiddagen som du heller kan bruke med dem begge to! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Gutten liker best fast rutine, så da hadde jeg levert han til frokost. Det virker mest fornuftig. Om han en dag virker trøtt og sliten så kan du jo kjøre hjemom og sitte rolig å lese bok for han. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Jeg ville levert til frokost. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.