Gå til innhold

Baby hvor lenge?

Gjest babydillah

Anbefalte innlegg

Gjest babydillah

8 mnd? 9 mnd? 10 mnd? 11 mnd? 12 mnd? 18 mnd? 2 år? :D

Eller er det individuelt?

F.eks. når babyen lærer å prate noen ord, eller lærer seg å gå?

Når kan man slutte å kalle en baby baby?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest høstløv

Ordboken sier:

baby baby m1 (utt be(i)bi; eng., dim. av babe 'lite barn') spedbarn de har fått en b-

Jeg vil si at de er over spedbarn stadiet, når de begynner å gjøre ting på egen hånd, eks. krabbe og sitte oppreist uten støtte, da er de ikke babyer mere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når de er mellom 8-12 mnd er de ikke så baby lenger... eller når de begynner å gå.. hehe er litt vanskelig å si...

Min på 14 mnd er hvertfall ikke noe baby lengre... :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest babydillah

Ordboken sier:

baby baby m1 (utt be(i)bi; eng., dim. av babe 'lite barn') spedbarn de har fått en b-

Jeg vil si at de er over spedbarn stadiet, når de begynner å gjøre ting på egen hånd, eks. krabbe og sitte oppreist uten støtte, da er de ikke babyer mere.

Min baby er ca. 10 mnd men jeg kaller henne baby ennå. Hun kryper/åler seg på gulvet, men ikke skikkelig krabbing ennå og hun har ikke lært å sette seg opp selv ennå, sitter uten støtte en stund bare... og kan si mamma :D Jeg føler de går over til å bli småbarn når de har lært seg å gå og si litt mer enn bare mamma og pappa.... og i alle fall over året.... Ofte sett unger på over 1 år jeg og sagt til babyen min: se babyen... men kanskje feil å kalle dem baby når de passerer året?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

Min baby er ca. 10 mnd men jeg kaller henne baby ennå. Hun kryper/åler seg på gulvet, men ikke skikkelig krabbing ennå og hun har ikke lært å sette seg opp selv ennå, sitter uten støtte en stund bare... og kan si mamma :D Jeg føler de går over til å bli småbarn når de har lært seg å gå og si litt mer enn bare mamma og pappa.... og i alle fall over året.... Ofte sett unger på over 1 år jeg og sagt til babyen min: se babyen... men kanskje feil å kalle dem baby når de passerer året?

Jeg fant en internettside med bilder av småbarn i de forskjellige aldre, og vil si at bildet av barnet på 8 måneder ikke viser en baby, men et lite barn, fordi barnet er bevisst i leken sin.

http://www.babyverden.no/templates/BlankPage____618.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil si at de er babyer fram til nærmer seg året.

På engelsk finnes da det geniale uttrykket "toddler", som brukes mellom baby og småbarn. Vi mangler et tilsvarende uttrykk på norsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si at de er babyer fram til nærmer seg året.

På engelsk finnes da det geniale uttrykket "toddler", som brukes mellom baby og småbarn. Vi mangler et tilsvarende uttrykk på norsk.

Vi kan jo si smårolling, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... de er vel streng tatt ikke baby lenger enn til de er 1 år, men hvor babyaktige de er varierer jo veldig! Noen blir tidlig "småbarn", andre er babyaktige lenge etter at de har fylt 1 år. Og så synes jeg hver og en må få lov til å kalle barnet sitt for babyen sin lenger enn det hvis de har lyst ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... Hører ofte småbarn si baby om andre småbarn - så lenge den andre er litt yngre føler de seg store og at den andre er liten, altså baby ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... de er vel streng tatt ikke baby lenger enn til de er 1 år, men hvor babyaktige de er varierer jo veldig! Noen blir tidlig "småbarn", andre er babyaktige lenge etter at de har fylt 1 år. Og så synes jeg hver og en må få lov til å kalle barnet sitt for babyen sin lenger enn det hvis de har lyst ;)

*h ehe* vel talt! :-)

Men jeg må innrømme at det var litt snodig da en voksen dame jeg kjenner omtalte sønnen sin på mange og tyve som "babyen min"...;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

*h ehe* vel talt! :-)

Men jeg må innrømme at det var litt snodig da en voksen dame jeg kjenner omtalte sønnen sin på mange og tyve som "babyen min"...;-)

He-he, ja da kan man kanskje gjøre seg sine tanker... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan jo si smårolling, da.

Ja, men smårolling er jo et mye mer ullent begrep (ordboka: "lite barn", mens toddler er helt spesifikt til den perioden hvor de lærer å gå. Vi burde finne et ord som betyr det samme, altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men smårolling er jo et mye mer ullent begrep (ordboka: "lite barn", mens toddler er helt spesifikt til den perioden hvor de lærer å gå. Vi burde finne et ord som betyr det samme, altså.

Min engelskordbok oversetter toddler med "lite barn, smårolling"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min engelskordbok oversetter toddler med "lite barn, smårolling"

Men i praktisk tale har toddler allikevel en mye mer spesifikk defininsjon enn "smårolling" har på norsk. Her kan man jo godt kalle en fireåring for en smårolling, sammenlignet med større barn, for eksempel.

''When children learn to walk, they are called toddlers. Usually this term is applied to one and two-year-old children.''

http://www.nncc.org/Child.Dev/todd.dev.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men i praktisk tale har toddler allikevel en mye mer spesifikk defininsjon enn "smårolling" har på norsk. Her kan man jo godt kalle en fireåring for en smårolling, sammenlignet med større barn, for eksempel.

''When children learn to walk, they are called toddlers. Usually this term is applied to one and two-year-old children.''

Jeg tror ikke jeg ville kalt en 4-åring for smårolling, da, ser mer for meg en unge på (det gjennomsnittlige) bleiestadiet;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og toddler er avledet av verbet toddle,- som er å gå ustøtt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...