Gjest babydillah Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 8 mnd? 9 mnd? 10 mnd? 11 mnd? 12 mnd? 18 mnd? 2 år? Eller er det individuelt? F.eks. når babyen lærer å prate noen ord, eller lærer seg å gå? Når kan man slutte å kalle en baby baby? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 Jeg synes barn er baby de første 12 mnd, da blir de småbarn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest høstløv Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 Ordboken sier: baby baby m1 (utt be(i)bi; eng., dim. av babe 'lite barn') spedbarn de har fått en b- Jeg vil si at de er over spedbarn stadiet, når de begynner å gjøre ting på egen hånd, eks. krabbe og sitte oppreist uten støtte, da er de ikke babyer mere. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma07 Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 når de er mellom 8-12 mnd er de ikke så baby lenger... eller når de begynner å gå.. hehe er litt vanskelig å si... Min på 14 mnd er hvertfall ikke noe baby lengre... ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest babydillah Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 Ordboken sier: baby baby m1 (utt be(i)bi; eng., dim. av babe 'lite barn') spedbarn de har fått en b- Jeg vil si at de er over spedbarn stadiet, når de begynner å gjøre ting på egen hånd, eks. krabbe og sitte oppreist uten støtte, da er de ikke babyer mere. Min baby er ca. 10 mnd men jeg kaller henne baby ennå. Hun kryper/åler seg på gulvet, men ikke skikkelig krabbing ennå og hun har ikke lært å sette seg opp selv ennå, sitter uten støtte en stund bare... og kan si mamma Jeg føler de går over til å bli småbarn når de har lært seg å gå og si litt mer enn bare mamma og pappa.... og i alle fall over året.... Ofte sett unger på over 1 år jeg og sagt til babyen min: se babyen... men kanskje feil å kalle dem baby når de passerer året? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest høstløv Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 Min baby er ca. 10 mnd men jeg kaller henne baby ennå. Hun kryper/åler seg på gulvet, men ikke skikkelig krabbing ennå og hun har ikke lært å sette seg opp selv ennå, sitter uten støtte en stund bare... og kan si mamma Jeg føler de går over til å bli småbarn når de har lært seg å gå og si litt mer enn bare mamma og pappa.... og i alle fall over året.... Ofte sett unger på over 1 år jeg og sagt til babyen min: se babyen... men kanskje feil å kalle dem baby når de passerer året? Jeg fant en internettside med bilder av småbarn i de forskjellige aldre, og vil si at bildet av barnet på 8 måneder ikke viser en baby, men et lite barn, fordi barnet er bevisst i leken sin. http://www.babyverden.no/templates/BlankPage____618.aspx 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 Jeg vil si at de er babyer fram til nærmer seg året. På engelsk finnes da det geniale uttrykket "toddler", som brukes mellom baby og småbarn. Vi mangler et tilsvarende uttrykk på norsk. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 eg setter ihvertfall grensen ved ca ett års alder 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 Jeg vil si at de er babyer fram til nærmer seg året. På engelsk finnes da det geniale uttrykket "toddler", som brukes mellom baby og småbarn. Vi mangler et tilsvarende uttrykk på norsk. Vi kan jo si smårolling, da. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fillolin Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 Tja... de er vel streng tatt ikke baby lenger enn til de er 1 år, men hvor babyaktige de er varierer jo veldig! Noen blir tidlig "småbarn", andre er babyaktige lenge etter at de har fylt 1 år. Og så synes jeg hver og en må få lov til å kalle barnet sitt for babyen sin lenger enn det hvis de har lyst 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fillolin Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 Min baby er ca. 10 mnd men jeg kaller henne baby ennå. Hun kryper/åler seg på gulvet, men ikke skikkelig krabbing ennå og hun har ikke lært å sette seg opp selv ennå, sitter uten støtte en stund bare... og kan si mamma Jeg føler de går over til å bli småbarn når de har lært seg å gå og si litt mer enn bare mamma og pappa.... og i alle fall over året.... Ofte sett unger på over 1 år jeg og sagt til babyen min: se babyen... men kanskje feil å kalle dem baby når de passerer året? Tja... Hører ofte småbarn si baby om andre småbarn - så lenge den andre er litt yngre føler de seg store og at den andre er liten, altså baby 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 Tja... de er vel streng tatt ikke baby lenger enn til de er 1 år, men hvor babyaktige de er varierer jo veldig! Noen blir tidlig "småbarn", andre er babyaktige lenge etter at de har fylt 1 år. Og så synes jeg hver og en må få lov til å kalle barnet sitt for babyen sin lenger enn det hvis de har lyst *h ehe* vel talt! :-) Men jeg må innrømme at det var litt snodig da en voksen dame jeg kjenner omtalte sønnen sin på mange og tyve som "babyen min"...;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cecily Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 Da småen var 8-9 måneder og begynte å reise seg etter ting tenkte jeg at han ikke var baby mer. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 Ca ett år 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fillolin Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 *h ehe* vel talt! :-) Men jeg må innrømme at det var litt snodig da en voksen dame jeg kjenner omtalte sønnen sin på mange og tyve som "babyen min"...;-) He-he, ja da kan man kanskje gjøre seg sine tanker... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Vi kan jo si smårolling, da. Ja, men smårolling er jo et mye mer ullent begrep (ordboka: "lite barn", mens toddler er helt spesifikt til den perioden hvor de lærer å gå. Vi burde finne et ord som betyr det samme, altså. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Ja, men smårolling er jo et mye mer ullent begrep (ordboka: "lite barn", mens toddler er helt spesifikt til den perioden hvor de lærer å gå. Vi burde finne et ord som betyr det samme, altså. Min engelskordbok oversetter toddler med "lite barn, smårolling" 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Min engelskordbok oversetter toddler med "lite barn, smårolling" Men i praktisk tale har toddler allikevel en mye mer spesifikk defininsjon enn "smårolling" har på norsk. Her kan man jo godt kalle en fireåring for en smårolling, sammenlignet med større barn, for eksempel. ''When children learn to walk, they are called toddlers. Usually this term is applied to one and two-year-old children.'' http://www.nncc.org/Child.Dev/todd.dev.html 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 Men i praktisk tale har toddler allikevel en mye mer spesifikk defininsjon enn "smårolling" har på norsk. Her kan man jo godt kalle en fireåring for en smårolling, sammenlignet med større barn, for eksempel. ''When children learn to walk, they are called toddlers. Usually this term is applied to one and two-year-old children.'' http://www.nncc.org/Child.Dev/todd.dev.html Jeg tror ikke jeg ville kalt en 4-åring for smårolling, da, ser mer for meg en unge på (det gjennomsnittlige) bleiestadiet;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 Men i praktisk tale har toddler allikevel en mye mer spesifikk defininsjon enn "smårolling" har på norsk. Her kan man jo godt kalle en fireåring for en smårolling, sammenlignet med større barn, for eksempel. ''When children learn to walk, they are called toddlers. Usually this term is applied to one and two-year-old children.'' http://www.nncc.org/Child.Dev/todd.dev.html ...og toddler er avledet av verbet toddle,- som er å gå ustøtt... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.