Gå til innhold

Er det vanskelig å skaffe reservebesteforeldre?

Gjest Den lille familien

Anbefalte innlegg

Gjest Den lille familien

Vi er en liten familie, mor, far og datter på 9 år. Besteforeldre på farsiden er begge døde. På morsiden er det besteforeldre som ikke er særlig interessert i barnebarna. Er aldri tilgjengelig. Bor halve året i syden ovs. Vi har nå sett at datteren trenger noe mer nettverk, spesielt der hun kan være hovedperson og få oppmerksomhet. Vi har savnet dette i lengre tid. Vi har ellers svært sårbart nettverk og ingen å ta av. Vi har slitt en del i livet, og trenger virkelig noe mer å bygge på for datteren vår.

Tanken nå var å prøve å søke etter "reservebesteforeldre". Har noen erfaring med dette, eventuelt er det vanskelig å skaffe? Vi bor i Tromsø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vil bare si at det høres ut som en veldig god idé! Om det lar seg gjøre er vel avhengig av om de rette personene får høre om det, men er ikke i tvil om at det er folk som ønsker seg reservebarnebarn også! Hvorfor ikke ta kontakt med barnevernet og høre hva de tror eller om de kan hjelpe? Eller frivillighetssentralen? Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg vet ikkje om det er noe opplegg for det.

Men eg og ville annbefalt å eventuellt gå via Barnevernet, for da å kunne "kvalitetssikre" "reserve-besteforeldrene", eg ville ihvertfall ikkje overlatt barnet mitt til folk eg ikkje følte meg 100% trygg på.

Men det finnes nok mange reelle besteforeldre som ikkje har kontakt med sine egne barnebarn (grunna skillsmisser o.l.) og som "brenner" inne med savn og omsorg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Den lille familien

Eg vet ikkje om det er noe opplegg for det.

Men eg og ville annbefalt å eventuellt gå via Barnevernet, for da å kunne "kvalitetssikre" "reserve-besteforeldrene", eg ville ihvertfall ikkje overlatt barnet mitt til folk eg ikkje følte meg 100% trygg på.

Men det finnes nok mange reelle besteforeldre som ikkje har kontakt med sine egne barnebarn (grunna skillsmisser o.l.) og som "brenner" inne med savn og omsorg.

Ja det er klart at sikkerheten spiller en stor rolle. Når det gjelder barnvernet har jeg forstått at de har problemer med å skaffe mennesker til slike formål, det står mange i kø til avlastning her. Derfor tenker vi å prøve privat, men vi må jo være sikker. Nå er jo datteren vår 9 år, åpen jente, så hun ville nok snart sagt i fra hvis noe var galt. Sikker kan man dog aldri være på noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er klart at sikkerheten spiller en stor rolle. Når det gjelder barnvernet har jeg forstått at de har problemer med å skaffe mennesker til slike formål, det står mange i kø til avlastning her. Derfor tenker vi å prøve privat, men vi må jo være sikker. Nå er jo datteren vår 9 år, åpen jente, så hun ville nok snart sagt i fra hvis noe var galt. Sikker kan man dog aldri være på noe.

''Derfor tenker vi å prøve privat, men vi må jo være sikker.''

Da ville eg som minstekrav bedt om Politiattest, det må de ha om de skal jobbe i skole/barnehage.

Og eg mener den loven nylig er innskjerpet til å gjelde i idrettsforeninger o.l. også, så det er ikkje noe urimelig krav.

Lykke til, håper dere får det til!! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er sikkert riktig at barnevernet sliter med å finne avlastningsfamilier, men å være avlastningsfamilie blir jo noe litt annet som kanskje færre tar sjansen på. F.eks. fordi de regner med at barnet er krevende, at samarbeidet med foreldrene blir krevende el.l. Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Onsdag1365380628

Jeg synes det høres som en god ide å tilknytte seg voksne mennesker som vil fungere som reservebesteforeldre for jenta deres. Dette bør baseres på frivillighet for alle parter og jeg tror ikke veien via Barnevernet er den rette veien å gå. De jobber på et annet nivå og jeg mener det mer vil bli en ordning som avlastere eller støttekontakt. Hvordan man skaffer en slik kontakt er jeg imidlertid mer usikker på. Her hvor jeg bor, i en by av liten målestokk ville det være mest naturlig med et oppslag i lokalavisa. Å kreve politiattest fra noen som gjerne vil stille opp som reservebesteforeldre hadde jeg ikke gjort. Jeg mener selv at jeg er en god menneskekjenner, og jeg hadde nok stolt på min sjette sans her. Dessuten er ikke en slik attest noen garanti for at ikke noe kan skje. Håper dere finner noen gode snille mennesker som vil stille opp for dere, og jeg ønsker dere lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er sikkert riktig at barnevernet sliter med å finne avlastningsfamilier, men å være avlastningsfamilie blir jo noe litt annet som kanskje færre tar sjansen på. F.eks. fordi de regner med at barnet er krevende, at samarbeidet med foreldrene blir krevende el.l. Eller?

Jeg tenker at det like gjerne kan være omvendt. Hvis jeg stiller opp som resultat av at enten barnevernet eller andre enheter i kommunen min formidler et behov, så vet jeg også at jeg har noen jeg kan diskutere evt. oppståtte vanskeligheter med. I tillegg kjennes det kanskje ekstra greit ut å stille opp i forhold til barn som muligens trenger det enda mer enn de fleste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...