Gå til innhold

Dilemma - filmer for 9,5-åring

Gjest prust

Anbefalte innlegg

Gutten min er invitert i fest hos en av bestekameratene - de blir vel 6-7 stk som skal overnatte og ha det kjempegøy. Guttene er 9-10 år. Noe av opplegget er å se begge Narnia-filmene - og nå er jeg temmelig betenkt...

Gutten min har sett lite på filmer, og vi har vel alltid holdt oss til aldersgrensene. Mulig han har sett litt hos andre, men det er ikke mye.

Nå har jeg lest anmeldelsene for disse to filmene, og følgende står om dem:

''Aldersgrense: 11 år

Egnethet: Ungdom/voksen

Begrunnelse: Legenden om Narnia - Løven heksa og klesskapet er basert på C. S. Lewis kjente fortelling med samme navn. I filmen skildres mange truende situasjoner med forfølgelser, kamphandlinger og skremmende skikkelser. Handlingen foregår i et tydelig eventyrunivers, og filmen får derfor 11-årsgrense.''

og

''Aldersgrense: 11 år

Egnethet: Barn/ungdom

Begrunnelse: Til tross for denne filmens eventyrlige univers gjør enkelte skremmende sekvenser og kraftig effektbruk blant annet i slagscener, at denne filmen får 11-årsgrense''

Jeg liker ikke at han skal se disse filmene uten en av foreldrene. Han er en gutt som tenker mye, og som tar ting mye innover seg....

Jeg ser for meg tre alternativer:

1) Snakke med foreldrene til denne gutten (som jeg forsåvindt kjenner ganske godt) og spørre om de kan velge andre filmer

2) La gutten gå og la ham få se filmene, og håpe at det går greit

3) Si at han får se dem, men da kommer jeg eller faren bort mens de ser filmene

4) Låne filmene denne uka og se dem sammen med ham

Synes ikke det er aktuelt å nekte ham å gå på festen, dette er en kjempeflott guttegjeng, og jeg unner ham dette.

Hva gjør vi? Er filmene så fæle som de høres ut?

Til slutt: Han fikk Narniabøker til jul (av oss) - jeg tenkte han skulle lese dem først, og så kunne vi se filmene sammen, men nå kom denne festen litt for brått på....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde uten tvil latt både 8 og 10-åringen se Narnia. :o) De er vel såpass eventyrlige at faren for at barnet skal se på dem som "virkelige" er liten. Mange av ungene jeg har på biblioteket er mye yngre enn 11 år og har sett den i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde uten tvil latt både 8 og 10-åringen se Narnia. :o) De er vel såpass eventyrlige at faren for at barnet skal se på dem som "virkelige" er liten. Mange av ungene jeg har på biblioteket er mye yngre enn 11 år og har sett den i alle fall.

Men har dine barn sett mange filmer (med 11 års grense) som har vært skumle og fæle da? Slik at de er blitt "herdet"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest se filmen med ham først.

Lån den første filmen, og se den sammen med ham. Hvis det går greit, kan han se begge filmene på festen. Hvis han er litt redd, kan dere låne film nr to også, og se denne også på forhånd. Hvis han er veldig redd, ville jeg sagt det til foreldrene som arrangerer festen, og funnet en løsning slik at hn slipper å se noe han er redd for, uten dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har dine barn sett mange filmer (med 11 års grense) som har vært skumle og fæle da? Slik at de er blitt "herdet"?

Niks, vi har vært ganske strenge på aldersgrenser, men poden har sett Harry Potter 4 og 5 hos kompiser uten å bli nevneverdig redd og han er en følsom fyr. Snuppa ville ikke se ferdig Harry Potter 1 da hun var 6 år (pappan hørte ikke på meg da jeg insisterte på at det ikke var noen film for henne), den var for skummel, men hun er litt tøffere nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lån den første filmen, og se den sammen med ham. Hvis det går greit, kan han se begge filmene på festen. Hvis han er litt redd, kan dere låne film nr to også, og se denne også på forhånd. Hvis han er veldig redd, ville jeg sagt det til foreldrene som arrangerer festen, og funnet en løsning slik at hn slipper å se noe han er redd for, uten dere.

Dette synes jeg var en god løsning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

brilleslangen

Jeg ville latt ham få se filmene sammen med vennene uten å gjøre noe stort vesen utav det, Ville bare informert foreldrene som arrangerer det hele om at dere er litt usikker på om han vil reagerer på filmene fordi denne type film er uvant for ham, så at de kanskje kan være litt obs/forberedt i tilfelle det oppstår uventede reaksjoner...men ovenfor gutten ville jeg ikke sagt noe annet enn å forsikre han om at om han ønsker å komme hjem så er det helt ok å ringe for å bli hentet om det så er midt på natta( da har han den tryggheten i bunnen... )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vesla har sett dem stort sett siden de kom, hun er nå 8 år.

Det har gått greit, men hun har sett dem sammen med oss.

Unger er veldig forskjellige.

Jeg stemmer for at det kan være greit at dere ser den sammen med ham først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min (som går i 3.klasse nå) har sett begge Narnia-filmene. Den første så han allerede da han gikk i 1.klasse. Ettersom han var såpass liten, satte jeg som forutsetning at vi leste boka først, og at jeg så gjennom filmen før vi så den sammen. Det gikk veldig greit.

Den andre så vi på kino da den kom i sommer, da tok jeg rett og slett sjansen uten at jeg så den på forhånd. Men vi så den som sagt sammen, og snakket om det på forhånd.

Jeg synes du fikk et godt tips med å låne den første filmen og se den sammen med ham først. Narniafilmene er dramatiske, men det er et veldig tydelig evenytyrpreg på det, og det er ikke eksplisitt vold. Dessuten er moralen veldig tydelig, det er det gode som seirer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min (som går i 3.klasse nå) har sett begge Narnia-filmene. Den første så han allerede da han gikk i 1.klasse. Ettersom han var såpass liten, satte jeg som forutsetning at vi leste boka først, og at jeg så gjennom filmen før vi så den sammen. Det gikk veldig greit.

Den andre så vi på kino da den kom i sommer, da tok jeg rett og slett sjansen uten at jeg så den på forhånd. Men vi så den som sagt sammen, og snakket om det på forhånd.

Jeg synes du fikk et godt tips med å låne den første filmen og se den sammen med ham først. Narniafilmene er dramatiske, men det er et veldig tydelig evenytyrpreg på det, og det er ikke eksplisitt vold. Dessuten er moralen veldig tydelig, det er det gode som seirer.

Takk for innlegget ditt. Jeg tror vi går for det - at vi låner den første filmen på onsdag, og ser den sammen vi to. Og hvis det går greit, får han se den andre uten meg. Hvis han synes den første er nifs, får vi se den andre også sammen.

I natt kom han inn til oss fordi han hadde drømt noe stygt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ei jente på 9,5 år. Ho har sett mange filmer, og det er en god stund siden ho så disse filmene. Ho likte dem kjempegodt.

Men det virker som om ho er veldig klar over hva som er ekte, og hva som er film, og har aldri reagert på slikt.

Så i høst viste også vi filmer med 11-års grense på en slik filmkveld. 4 barn satt sammen og syntes det var kjempespennede.

Om din gutt synes det kan være litt skummelt så hadde jeg lånt disse på biblioteket og sett dem sammen med han før festen. Det hadde blitt nærmest krise her i huset om en av oss voksne skulle sett film sammen med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guttungen her har sett den første filmen og likte den veldig godt. Han syntes visst ikke den var skummel, bare spennende. Han er også en følsom fyr, som lett lar seg skremme av skumle ting på tv.

Jeg synes også det var en god idé å se den sammen med han først. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Niks, vi har vært ganske strenge på aldersgrenser, men poden har sett Harry Potter 4 og 5 hos kompiser uten å bli nevneverdig redd og han er en følsom fyr. Snuppa ville ikke se ferdig Harry Potter 1 da hun var 6 år (pappan hørte ikke på meg da jeg insisterte på at det ikke var noen film for henne), den var for skummel, men hun er litt tøffere nå.

Det ble til at gutten og jeg lånte den første filmen og så den sammen i dag og i går. Det gikk veldig fint :-)

MEN - da vi så slutten i dag, var han gutten som skal ha festen på besøk, og han kunne fortelle at vi hadde helt feil versjon av filmen!!!! Er det altså spilt inn to versjoner? Den dvd'en vi hadde lånt, var fra 2005.

Han kameraten sa til det kjedsommelige at HANS film var mye nifsere og så mye mer ekte ut enn den filmen vi hadde sett.... :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Guttungen her har sett den første filmen og likte den veldig godt. Han syntes visst ikke den var skummel, bare spennende. Han er også en følsom fyr, som lett lar seg skremme av skumle ting på tv.

Jeg synes også det var en god idé å se den sammen med han først. :)

Det ble til at gutten og jeg lånte den første filmen og så den sammen i dag og i går. Det gikk veldig fint :-)

MEN - da vi så slutten i dag, var han gutten som skal ha festen på besøk, og han kunne fortelle at vi hadde helt feil versjon av filmen!!!! Er det altså spilt inn to versjoner? Den dvd'en vi hadde lånt, var fra 2005.

Han kameraten sa til det kjedsommelige at HANS film var mye nifsere og så mye mer ekte ut enn den filmen vi hadde sett.... :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres merkelig ut. Kanskje det finnes en utvidet versjon, eller at de har sett noe bonusmateriell eller noe sånt?

Jeg har ikke sett filmen sjøl, så jeg kan ikke uttale meg. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres merkelig ut. Kanskje det finnes en utvidet versjon, eller at de har sett noe bonusmateriell eller noe sånt?

Jeg har ikke sett filmen sjøl, så jeg kan ikke uttale meg. :(

Nei - han sa det var helt andre skuespillere, mye mer "virkelige" (altså sikkert animert på en mye mer moderne måte) dyr og fantasifigurer, og heksa så myyyyye nifsere ut på hans film.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han mener ikke film nummer 2, da?

Den første filmen kom i 2005, den andre i 2008. Det er de samme barna, men ellers helt ulikt, da det i barnas verden har gått ett år eller noe slikt mellom film 1 og 2, mens i Narnia har tida gått mye fortere så der er det flere hundre år senere i film nr 2.

Jeg har sett begge - nr 1 på dvd for lenge siden, og nr 2 på kino med en på 11. Men så vidt jeg husker, var de på "samme nivå" når det gjelder "skummelthet".

Uansett kjempelurt å se film nr 1 først.

http://www.imdb.com/find?s=all&q=narnia&x=15&y=6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den første filmen kom i 2005, den andre i 2008. Det er de samme barna, men ellers helt ulikt, da det i barnas verden har gått ett år eller noe slikt mellom film 1 og 2, mens i Narnia har tida gått mye fortere så der er det flere hundre år senere i film nr 2.

Jeg har sett begge - nr 1 på dvd for lenge siden, og nr 2 på kino med en på 11. Men så vidt jeg husker, var de på "samme nivå" når det gjelder "skummelthet".

Det var ikke disse barna vi så....

Må ha vært en gammel film som var spilt inn på dvd i 2005.... :-(

Skal lete litt og se om jeg finner noen bilder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var TV-serien vi så på DVD.... http://www.mudistore.no/vare/4891

Det stemmer jo det, den var delt opp i episoder.... Heksa er lik.

Kjipt :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke disse barna vi så....

Må ha vært en gammel film som var spilt inn på dvd i 2005.... :-(

Skal lete litt og se om jeg finner noen bilder

se lenger ned på siden i linken fra meg - der er det bl a fra en tv-serie mm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...