Gå til innhold

Hva ville du ha gjort?

vici

Anbefalte innlegg

Vi har en bil og barnehagen er 2 km unna.

Nå må jeg begynne å gå og hente 4,5 åringen i barnehagen 3 dager i uken. Gutten vår pleier være ganske trøtt og sliten etter en lang og aktiv dag i barnehagen. (fra 7.30-15.45). Så hvordan skal jeg få han hjem?

Dersom vi skal gå så kommer det til å ta laaang tid. Han er treg til å gå, iallefall etter en lang dag (i tillegg til vind og regn) Jeg har liten lyst å bruke altfor lang tid hjem.

Sparkesykkel? Han er ikke så god på det, men jeg kan jo dra han litt mens han står på den og han kan jo øve seg? (har sånn med et hjul framme og to bak)

Sykkel. Jeg er redd han sykler fra meg da jeg ikke har sykkel. Veien er typisk byggefeltvei men han er ikke kjent ennå da vi nettopp har flyttet her. Han er ikke vant med å sykkle i trafikken men er ganske stødig uten støttehjul.

vogn. Jeg har den gamle Simo sportsvognen i kjelleren. Har ikke vært i bruk på flere år. Er redd det kanskje ser rart ut med en lang gutt i vogna og kanskje redd for hva evt kjente sier om vi treffer noen gutten kjenner?

Buss. Bussen går forbi, men blir nok endel venting pga går ikke så ofte. Dessuten koster det jo litt hver gang. Tror faktisk vi må innom hovedstoppeplassen og vente litt før bussen går videre også.

Hva ville du gjort? hvordan få 4,5 åringen hjem på ettermiddagen? Tips og råd mottas med stor takk!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har sett noen her vi bor levere større barn med tandemsykkel. Det finnes små tandem-hengere som kan festes på en vanlig voksensykkel, denne f.eks: http://www.fullrulle.com/index.php?side=70

Det koster jo litt, spesielt om du må kjøpe sykkel til deg selv i tillegg, men kan kanskje være en mulighet? Politiauksjoner og brukthandler har ofte helt greie sykler til en billig penge.

Ellers, hvis han er glad i å høre på lydbok eller musikk så kan han kanskje få høre på det med øretelefoner mens han går, så blir ikke turen så lang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har poden gått på ski frem og tilbake fra barnehagen, men vi har litt kortere vei enn deg.

Sommeren så sykler vi gjerne, enten bare han eller begge to. Eller sparkesykkel, du jeg ville valgt en vanlig type, mye greiere om man skal ett lite stykke.

Før hadde jeg (dvs jeg har men har ikke brukt den på 2 år) sånn tilhenger til sykkelen, bakdel at han sovnet i den på vei hjem ;-D Men da var han jo mindre da.

Vi har også brukt akebrett frem og tilbake, og 2 ganger spark, men di strør jo på hele fortauet her, så det er helt håpløst til tider. Kunne jo valgt å bare strø på den ene siden eller no. Vi er nok de eneste i Norge (satt på spissen) som fortsatt har spark, men om de sluttet å strø hele feltet, tror jeg det ville blitt poppis igjen.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjelke når det er snø, akebrett bråker og er kaldere i rumpa men det går jo an å legge et ullteppe eller lite skinn under rumpa, sykkel når det er føre til det. Du har jo bare godt av å sykle du også så kjøp deg en sykkel, trenger ikke koste all verden. :o)

Sjekk på finn.no etter både sykkel og sykkelvogn! Brukte sykkelvogna _mye_ da ungene var i 4-6 årsalderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de andre her, DU må skaffe deg sykkel. Hvis dere skal klare dere med en bil, er jo sykkel helt glimrende :-) Nå, på vinteren er selvsagt akebrett et alternativ, men det er jo en lang mellomsesong (i hvert fall her vi bor), som man ikke kan bruke verken sykkel eller akebrett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for mange svar!

Vi bor i stavanger-området så her har akebrettet vært framme 3 dager i vinter så det er ikke noe å basere seg på. Vi har forresten også spark og har brukt den noen ganger inne på byggefeltveiene her samme dag/kveld som det fryser til! Kjempegøy!

Kanskje jeg må kjøpe meg sykkel, men jeg liker ikke sykle selv. Hadde bedre likt å gått denne veien, men må jeg så må jeg nok. Jeg ser også at det er det beste forslaget/alternativet.

Flere kreative forslag ønskes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Takk for mange svar!

Vi bor i stavanger-området så her har akebrettet vært framme 3 dager i vinter så det er ikke noe å basere seg på. Vi har forresten også spark og har brukt den noen ganger inne på byggefeltveiene her samme dag/kveld som det fryser til! Kjempegøy!

Kanskje jeg må kjøpe meg sykkel, men jeg liker ikke sykle selv. Hadde bedre likt å gått denne veien, men må jeg så må jeg nok. Jeg ser også at det er det beste forslaget/alternativet.

Ene naboen syklet med gutten til han gikk ut 3. klasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange svar!

Det med syklingen er en vanesak. Bare ta det pent og forsiktig :) Jeg sykler ca 4km med barnesete, det var litt skummelt i starten men jeg kom fort inn i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville brukt et par uker på å prøve ut de ulike alternativene. Da finner du ut hva du trives best med, hvor lang tid det tar, hva poden trives med og det praktiske rundt det (som busstider). Derette kan du bruke det alternativet som til enhver tid passer best: jogge ved siden av sykkelen de dagene du vil trene, ta bussen når det regner, bruke vogna når dere vil ha dere en koselig rusletur (obs for soving). Og iallefall ville jeg ikke brydd meg om hva andre mener, synes det står respekt av å klare seg uten bilen! Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går hver dag med guttene på snart 4 år og 6 år - ca samme strekningen som deg. Har gått med barna fra de var to og et halvt år. Eldste satt i vogn det første året. Yngste har aldri sittet i vogn og dermed gått selv.

Vi har ganske mye bakker så for oss har ikke sykkel vært aktuelt. Guttene har noen ganger sparkesykkel om sommeren, men mye av veien må jeg bære syklene og totalt bruker vi lengre tid da.

Det mest effektive for oss er å gå på bena og å leie hverandre. da kan jeg holde et visst tempo :) Skal vi stoppe å se på alt får vi dårlig tid om morgenen - det kan vi heller gjøre på veien hjem.

Har fått flere bemerkninger på at vi går i all slags vær og "de er jo så små" - men dette har aldri vært noe problem. Og disse gåturene er min favoritt tid på dagen - da har vi tid til å snakke om alt som er viktig i livene dems for tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...