Gå til innhold

Bæsjer bare i trusa igjen.Hva gjør vi?

Sporty mamma

Anbefalte innlegg

Poden er 3 år og sluttet med bleie på dagen en stund før jul.I jula gikk det ikke galt i det heletatt og han er veldig flink.Problemet er at han har begynt og bæsje i trusa igjen i barnehagen.Først var det bare av og til når han var ute, men nå er det hver dag og gjør det også når han er inne.Hva kan vi gjøre? Sa til han at vi kanskje måtte sette på bleie igjen, men det ville han ikke.Har jo heller ikke lyst selv, men det blir mye vask av dressen og styr for og få den tør til dagen etter. Han sier helelr ikke hvorfor han bæsjer i trusa. Skal snakke med barnehagen, men hvor mye kan jeg kreve av oppfølging der? Misstenker at de ikke er så flinke til og "se" når noe er på gang.Kan jeg kreve at de følger opp dogåeing veldig nøye en periode? Hva annet kan vi gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dessverre så klarer man ikke å se alle barna hele tiden om noe er på gang i trusa...hadde du klart det med mange barn rundt deg?

De ansatte kan gjerne la barnet sitte på do en gang i timen, men som oftest skjer uhellene før eller etter. Dette kan ikke alle 3 åringer styre med kroppen sin enda.

Synes dere skal prøve med bleie mens vinteren holder på iallefall i utetiden. Så er det lettere når det blir mindre klær å vaske hvis dette fortsetter. Sannsynligvis stopper det fort opp igjen. Slike problem kommer fort hvis barnet ikke er klar med bleieslutt eller det har vært en omveltning i barnets liv. (..-f.eks..barnehagestart eller bytting av barnehage, ny baby i hus, skilsmisse eller andre påvirkelige ting.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre så klarer man ikke å se alle barna hele tiden om noe er på gang i trusa...hadde du klart det med mange barn rundt deg?

De ansatte kan gjerne la barnet sitte på do en gang i timen, men som oftest skjer uhellene før eller etter. Dette kan ikke alle 3 åringer styre med kroppen sin enda.

Synes dere skal prøve med bleie mens vinteren holder på iallefall i utetiden. Så er det lettere når det blir mindre klær å vaske hvis dette fortsetter. Sannsynligvis stopper det fort opp igjen. Slike problem kommer fort hvis barnet ikke er klar med bleieslutt eller det har vært en omveltning i barnets liv. (..-f.eks..barnehagestart eller bytting av barnehage, ny baby i hus, skilsmisse eller andre påvirkelige ting.)

Forstår jo godt at de ikke får fulgt med alle barna.Det hadde jo ikke jeg klart heller, men tenkte kanskje en periode med ekstra oppfølging. Har ikke vært noen store omveltninger og han er veldig klar over hva han gjør.Hjemme går han på do og bæsjer, men tror kanskje han ikke helt får den roa over seg i barnehagen som han gjør hjemme. Vi får se hva vi gjør, men takk for gode råd :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår minste likte overhode ikke å gå på do i barnehagen. Han holdt seg i det aller lengste, og av og til gikk det galt. Særlig de første mnd etter bleieslutt.

Det endte opp med at vi observerte hjemme når han vanligvis måtte på do i helgene, og så ba vi bhg følge han til do til de tidspunktene. Jeg mener å huske at det var etter frokost, etter lunsj/før de skulle ut, og så fulgte vi han på do når vi henta. Da ble "doskrekken" også redusert, og etterhvert styrte han det selv. Det er jo en helt ny situasjon for ungen, så litt rutiner er ikke å forakte!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minstemann vår hadde også en slik periode. Han ble 3 i oktober og sluttet med bleie på natt og dag på våren i fjor. Var så og si uten uhell frem til han skiftet avdeling i barnehagen.

På høsten da begynte han å gjøre i buksa igjen.

Etter litt frem og tilbake, og gode samtaler med erfarne barnehageassistenter, valgte vi bare å se det an - samtidig som både barnehagen og vi hjemme belønnet med klistremerker. I barnehagen fikk han klistremerke hver gang han bæsjet på do. Hjemme fikk han klistremerke hver dag han var tørr. Så ble det premie etter 7 klistremerker.

Det tok noen uker, men så ordnet det hele seg.

Barnehagen bør være litt ekstra på vakt en periode, og belønne dogåing. Det bør dere også gjøre. Og så er det nok bare å avvente litt - så går det seg nok til.

I følge assistenten jeg snakket med i barnehagen var det veldig vanlig at særlig gutter hadde slike tilbakefall etter bleieslutt. Hun har selv flere barn og barnebarn og har jobbet en menneskealder i barnehage. Jeg har stor respekt for hennes meninger :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest surreal

Jeg jobber i barnehage. Det er som de andre sier ikke så uvanlig med tilbakefall under en bleieavvenning, og min erfaring er at gutter i 3års alderen ofte er llitt umodne og trenger litt mer tid på avvenningen og har oftere uhell enn jentene. Sånn sett høres det ikke så veldig uvanlig ut det din sønn nå strever med.

Når det er sagt, syns jeg du godt kan høre med barnehagen om at de kan følge han opp tettere i en periode. For meg/oss hadde dette vært en selvfølge! Det er mange ting barn skal følges opp ekstra med i perioder, feks medisiner eller ting barnet strever med fysisk/sosialt/språklig. Vi følger feks. opp tettere om det er barn som klorer eller biter. Så dotrening er altså svært vanlig å følge opp tettere i en periode!

Å sette på en bleie i utetiden syns jeg ikke dere skal gjøre før det er helt ekstremt (om gutten nekter og har stadige uhell osv). Om det bare er et-to uhell pr dag så bør barnehagen klare å følge opp og avhjelpe i en overgang til han er helt tørr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Minstemann vår hadde også en slik periode. Han ble 3 i oktober og sluttet med bleie på natt og dag på våren i fjor. Var så og si uten uhell frem til han skiftet avdeling i barnehagen.

På høsten da begynte han å gjøre i buksa igjen.

Etter litt frem og tilbake, og gode samtaler med erfarne barnehageassistenter, valgte vi bare å se det an - samtidig som både barnehagen og vi hjemme belønnet med klistremerker. I barnehagen fikk han klistremerke hver gang han bæsjet på do. Hjemme fikk han klistremerke hver dag han var tørr. Så ble det premie etter 7 klistremerker.

Det tok noen uker, men så ordnet det hele seg.

Barnehagen bør være litt ekstra på vakt en periode, og belønne dogåing. Det bør dere også gjøre. Og så er det nok bare å avvente litt - så går det seg nok til.

I følge assistenten jeg snakket med i barnehagen var det veldig vanlig at særlig gutter hadde slike tilbakefall etter bleieslutt. Hun har selv flere barn og barnebarn og har jobbet en menneskealder i barnehage. Jeg har stor respekt for hennes meninger :D

Takk for gode råd :-) Har snakket med barnehagen og de skal følge han opp ekstra nøye en tid fremover.Sa også i fra at jeg ikke vil at de skal sette på bleie.Det er kun ett uhell om dagen så det er nok sikkert som mange av dere sier, bare ett lite tilbakefall. Har også begynt med belønningsklisteremerker igjen hjemme så får vi se hvordan det går :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode råd :-) Har snakket med barnehagen og de skal følge han opp ekstra nøye en tid fremover.Sa også i fra at jeg ikke vil at de skal sette på bleie.Det er kun ett uhell om dagen så det er nok sikkert som mange av dere sier, bare ett lite tilbakefall. Har også begynt med belønningsklisteremerker igjen hjemme så får vi se hvordan det går :-)

Flott at barnehagen var velvillige :)

Lykke til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...