Dory Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Jeg er ganske så frisk fra min ocd ang smitte. Sliter med angst for at mine nærmeste skal dø, dårlig samvittighet, grubling og div engstelse. Feks for å kjøre bil - redd for å kjøre på noen. Jeg går til psyk. H*n mener antageligvis jeg ikke trenger mer samtaleterapi, og det e helt i orden. Jeg klarer meg selv nå Jeg sa cipralex 10 mg ikke virket, og spute om jeg bare skulle slutte - i og med det ikke virker, eller om jeg skulle øke. H*n spurte om jeg var motivert for å slutte, og jeg sa ja. De ba med trappe ned over en mnd. Nå lurer jeg på om dette er rett av meg allikevel... Hva tror du NHD? Mvh, 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/322570-nhd-ocd-medisinering/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest anna k Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Jeg kjenner at jeg blir litt skeptisk. Jeg vet ikke om jeg synes det skal være motivasjonen eller ikke som skal styre om en bør slutte eller ikke. Du har denne sårbarheten ennå, og så lenge du har den er jeg redd det ikke er en god ide å slutte. Man vet jo at det må høye doser til for at SSRI skal virke på ocd, og når det ikke virker tilstrekkelig blir det en feil vei å gå slik jeg ser det. Enten øke eller skifte til et annet middel som fungerer bedre. Jeg vet heller ikke om jeg ville rådført meg med psykolog angående medisinering rundt ocd. (Men her sitter jeg og synser selv..) Jeg ville ikke tatt noen sjanser. Du har jobbet hardt med å bli bedre av dette, og det er så flott at du har fått resultater. Det ville være leit å få en forverring ved å slutte på medisiner. Det at det ikke virker tilstrekkelig betyr ikke at det ikke er noen virkning. Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/322570-nhd-ocd-medisinering/#findComment-2672428 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Ved seponering får du helt sikkert tilbakefall. Du bør øke. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/322570-nhd-ocd-medisinering/#findComment-2672471 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dory Skrevet 20. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2009 Jeg kjenner at jeg blir litt skeptisk. Jeg vet ikke om jeg synes det skal være motivasjonen eller ikke som skal styre om en bør slutte eller ikke. Du har denne sårbarheten ennå, og så lenge du har den er jeg redd det ikke er en god ide å slutte. Man vet jo at det må høye doser til for at SSRI skal virke på ocd, og når det ikke virker tilstrekkelig blir det en feil vei å gå slik jeg ser det. Enten øke eller skifte til et annet middel som fungerer bedre. Jeg vet heller ikke om jeg ville rådført meg med psykolog angående medisinering rundt ocd. (Men her sitter jeg og synser selv..) Jeg ville ikke tatt noen sjanser. Du har jobbet hardt med å bli bedre av dette, og det er så flott at du har fått resultater. Det ville være leit å få en forverring ved å slutte på medisiner. Det at det ikke virker tilstrekkelig betyr ikke at det ikke er noen virkning. Mvh Tusen takk for ett klokt og fint innlegg. Setter pris på innspill! Setter pris på at du synser rundt temaet:) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/322570-nhd-ocd-medisinering/#findComment-2672624 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dory Skrevet 20. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2009 Ved seponering får du helt sikkert tilbakefall. Du bør øke. Tusen takk nhd. Det er vel det jeg kanskje også mener selv, men ble usikker i og med at min psyk mente jeg kunne slutte. Skal øke opp litt:) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/322570-nhd-ocd-medisinering/#findComment-2672625 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest anna k Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 Tusen takk for ett klokt og fint innlegg. Setter pris på innspill! Setter pris på at du synser rundt temaet:) Det går bra så lenge jeg er såpass enig med NHD:O) og følger "forsiktighetsprinsippet". Jeg husker tilbake hvordan det var for deg når du slet veldig. Jeg driver også og leser en bok om tvangsproblematikk akkurat nå. Og derfor litt ekstra engasjert i dette. Synes det ville være leit om du skulle bli dårligere igjen. Jeg tror at det av og til er lurt å være på den sikre siden. Det er jo ikke så lenge siden du lurte på noe av det samme om jeg ikke husker feil. Slik jeg forstår det har du følt på en "sårbarhet" en stund? Og hvis du har lite bivirkninger på cipralexen har du mer å tape enn å vinne på å seponere. Derfor kan det være et mer interessant eksperiment å gå opp litt og se om du føler deg bedre da. Slik jeg har forstått det med ODC kan det gå litt i bølger, selv om du har jobbet bra i terapi og med deg selv. Så man trenger ikke se på det som en fallitterklæring. Ekstra stress vil gjøre deg mer utsatt og livet er nå en gang slik at det gir oss mer stress i perioder også. Men du kan sikkert hundre ganger mer om dette enn meg:o) Synser i vei likevel. Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/322570-nhd-ocd-medisinering/#findComment-2672738 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dory Skrevet 20. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2009 Det går bra så lenge jeg er såpass enig med NHD:O) og følger "forsiktighetsprinsippet". Jeg husker tilbake hvordan det var for deg når du slet veldig. Jeg driver også og leser en bok om tvangsproblematikk akkurat nå. Og derfor litt ekstra engasjert i dette. Synes det ville være leit om du skulle bli dårligere igjen. Jeg tror at det av og til er lurt å være på den sikre siden. Det er jo ikke så lenge siden du lurte på noe av det samme om jeg ikke husker feil. Slik jeg forstår det har du følt på en "sårbarhet" en stund? Og hvis du har lite bivirkninger på cipralexen har du mer å tape enn å vinne på å seponere. Derfor kan det være et mer interessant eksperiment å gå opp litt og se om du føler deg bedre da. Slik jeg har forstått det med ODC kan det gå litt i bølger, selv om du har jobbet bra i terapi og med deg selv. Så man trenger ikke se på det som en fallitterklæring. Ekstra stress vil gjøre deg mer utsatt og livet er nå en gang slik at det gir oss mer stress i perioder også. Men du kan sikkert hundre ganger mer om dette enn meg:o) Synser i vei likevel. Mvh Blir nesten rørt av omsorg jeg:) Stemmer at jeg har fått mer tanker igjen i det siste ja... men som sagt, i og med min nåværende psyk mente jeg kunne slutte, så lenge jeg var motivert for det. Og motivasjonen står det ikke på Men så tenkte jeg å spørre her, i og med at jeg va i tvil hvor lurt det egentlig var... Stemmer at ocd går i bølger, og blir værre av stress ja... Nok en gang, tusen takk for innspill. (Har du tvang selv? - frivillig å svare:) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/322570-nhd-ocd-medisinering/#findComment-2673023 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest anna k Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 Blir nesten rørt av omsorg jeg:) Stemmer at jeg har fått mer tanker igjen i det siste ja... men som sagt, i og med min nåværende psyk mente jeg kunne slutte, så lenge jeg var motivert for det. Og motivasjonen står det ikke på Men så tenkte jeg å spørre her, i og med at jeg va i tvil hvor lurt det egentlig var... Stemmer at ocd går i bølger, og blir værre av stress ja... Nok en gang, tusen takk for innspill. (Har du tvang selv? - frivillig å svare:) For de fleste av oss er det jo plenty med motivasjon. Uten sammenlikning forøvrig så er det jo mennesker som er veldig motiverte for å slutte med antipsykotika når det har gått bra en stund. Ikke alltid er det så lurt virker det som, da vedlikeholdsdosen ofte er nødvendig. Så motivasjon bør ikke være avgjørende for medisinslutt ved mange lidelser. Jeg har ikke tvangsproblematikk selv, men noen jeg står nært har fått noen tilløp i det siste. Vi prøver å kvele det i starten før det får utvikle seg til ocd, eller et større problem, og derfor søker jeg kunnskap i tillegg til at det blir gitt psykologhjelp for den det gjelder. Mange har jo litt av dette uten at det blir et stort problem, men jeg tror at å gå inn på et tidlig stadium er bra. Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/322570-nhd-ocd-medisinering/#findComment-2673030 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dory Skrevet 20. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2009 For de fleste av oss er det jo plenty med motivasjon. Uten sammenlikning forøvrig så er det jo mennesker som er veldig motiverte for å slutte med antipsykotika når det har gått bra en stund. Ikke alltid er det så lurt virker det som, da vedlikeholdsdosen ofte er nødvendig. Så motivasjon bør ikke være avgjørende for medisinslutt ved mange lidelser. Jeg har ikke tvangsproblematikk selv, men noen jeg står nært har fått noen tilløp i det siste. Vi prøver å kvele det i starten før det får utvikle seg til ocd, eller et større problem, og derfor søker jeg kunnskap i tillegg til at det blir gitt psykologhjelp for den det gjelder. Mange har jo litt av dette uten at det blir et stort problem, men jeg tror at å gå inn på et tidlig stadium er bra. Mvh Ok:) Håper det går greit med den du kjenner. Helt klart lurt å ta det tidlig... Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/322570-nhd-ocd-medisinering/#findComment-2673229 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.