Gå til innhold

NHD og andre med egenerfaring.

Anbefalte innlegg

Hei igjen NHD og DOL'ere.

Jeg synes dette med vedlikeholdsdose og valg av type medikament ved BP1 er så vanskelig.

Har nå brukt Zyprexa 2.5mg (veldig liten dose) som forebyggende i 2 års tid. Psykiateren min mener vel egentlig jeg like godt kunne latt være, da det er så lite. Men samtidig har jeg ikke hatt et eneste symptom på denne dosen og dette medikamentet så legen synes det er helt greit da jeg er helt stabil. Treffer legen minst 1 gang pr. mnd.

Da jeg ikke kommer forbi min bekymring for senskader/engstelse for utvikling av diabetes/stoffskifte sykd. så vurderer jeg *fortsatt* å bytte til Orfiril eller bare kutte ut Zyprexa og håpe det går bra.

Jeg vet det er vanlig med dssn. på 20mg/kg/døgnet med Orfiril, eller anbefalt if. FK. dssn. på mellom 500-2000 mg pr. døgn ved profylaktisk beh.

Så da lurer jeg på hvor mange gr. pr. dgn. jeg burde bruke hvis jeg prøver Orf. når Zyp. 2.5 har fungert helt fint?? Ønsker jo ikke bruke mer enn hva som er helt nødvendig, og lavest mulige effektive dose skal jo "tilstrebes" som det heter.

Vil veldig gjerne ha svar fra NHD, og andre som bruker medikamentene Zyprexa/Orfiril og deres erfaringer og tanker.

På forhånd takk!

Mvh,

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/322585-nhd-og-andre-med-egenerfaring/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest barnåla

Når du er så heldig å være så stabil på en så liten dose zyprexa, så tror jeg det er lurt å fortsette.

Bivirkningene kommer jo gjerne på større doser. Den lille dosen der trenger ikke gjøre skade i det hele tatt (min mening). Sørg for å ta jevnlige blodprøver, blodsukker, kolesterol osv.

Selv har jeg "mitt lille helvete" med å finne en medisin jeg kan bruke uten for store bivirkninger. Men blir syk uten også, ikke bedre å ende livet sitt pga selvmord heller. Denne sykdommen er jo farlig da. Jeg tenker sånn at det er bedre, om jeg noengang blir stabil på medisiner og får noen gode år, enn å falle i en dyp depresjon igjen og kanskje miste "gangsynet."...

Dette er et dilemma som jeg tror alle bipolare sliter med, håper du finner ut av det :)

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det er særdeles beklagelig at psykiatere ikke vet bedre.

Mange med psykoselidelser kan greie seg med svært små doser for å holde seg friske. Det må ikke forlede en til å slutte.

Vedr. langtidsbivirkninger, kan du jo kontrollere dette regelmessig slik en annen har nevnt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...