Sorgfri Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 Hei! Håper noen her inne har noen erfaringer og gode råd og dele med meg. :-) Jeg har en sønn på 6 år som nå går på skolen. Han har laktoseintoleranse, og tåler ikke melkeprodukter. Han har pga. dette vært svært liten og tynn i forhold til de andre barna, og kameratene er ofte et hode høyere enn han. Han er svært spinkel, og har hele tiden vært undervektig i forhold til alderen. Han har etter babystadiet vært svært småspist, og veldig selektiv på hva han spiser. Han får i seg en brødskive til frokost, spiser matpakken sin kun hvis det er rett type brød og pålegg, og middag nekter han å spise hvis det ikke er pølser, pizza eller taco. Han spiser hverken, kjøtt, kjøttkaker, fisk eller poteter. En sjelden gang ris. Vil kun ha makaroni eller spaghetti ved siden av. Dette er altså ikke bare en "periode som går over av seg selv", vi har prøvd alt for å få ham til å spise middag, både overse at han ikke spise, la ham få være med å lage middag, lage "spesialmat" til ham, lokke med belønning, og true med å ta vekk barne-TV, lørdagsgodt etc. Han sier han ikke vil ha maten pga smaken (selv om han ikke har smakt), og får brekninger hvis han "må" spise. Nå har min samboer og jeg funnet ut at dette ikke kan fortsette, gutten MÅ lære seg å spise vanlig mat. Det er ikke bare en fase han går igjennom, men noe jeg vil karakterisere nesten som en spiseforstyrrelse. Det sitter i hodet på ham. Når min samboer har klart å få i ham middag i mikrobiter, med intens jobbing, brekninger iblant, oppmuntring og hjelp med å få det inn, sier gutten "takk for at du hjalp meg å spise". Dette har skjedd flere ganger. Men i en travel hverdag er det ikke alltid vi har mulighet for å sitte 2 timer ved middagsbordet. Er det noen som kan hjelpe oss? Noen som har vært borti noe lignende? Gutten er jo sulten, men hopper heller over maten enn å spise... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest første inntrykk Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 Har dere sjekket halsen hans? Kanskje han har en trang passasje som gjør at han brekker seg ofte. Da kan jeg forstå at det er vanskelig å spise og at han helst vil slite i seg det han vet han liker litt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hidi, the scorpion Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 Ta med gutten til lege allerførst, ta bloprøver, og så får du legen til å snakke litt med gutten. Jeg spydde rett i tallerken, og ble aldri tvunget mat er det;) La gutten få spise det han liker, mens du sakte tilfører noe nytt, små doser. Ikke snacks eller mass vann mellom måltiden... Forsøk å gjøre måltidene koselige med lett og muter prat rundt bordet, og ikke la gutten sitte alene å spise;) Bare noen tanker.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest første inntrykk Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 http://www.tidsskriftet.no/?seks_id=94311 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BMS! Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 Har du snakket med en ernæringsfysiolog (eller hva det heter)? Vi gjorde det, på rikshospitalet når vi lå der for noe annet, men alt har jo på en måte en sammenheng også. Vi fikk beskjed å fokusere på det han spiste, og ikke så mye på hva han ikke spiser. Din sønn spiser f.eks. kjøtt i taco, og da regner jeg jo med at siden det er det eneste han spiser (min spiser det og hjemmelaget kjøttsaus til spagetti) at du bruker karbonadedeig. Liker han f.eks. egg? Det er veldig proteinrikt. Sønn spiste ingen form for fisk, men spiser nå fiskegrateng (jeg tar meg faktsik turen over til sverige og shopper laktosefrie produkter som smaker identisk med vanlig produkter, regner med du vet om dette, ALT finnes. Rømme, matfløte, kremfløte, melk, youghurt etc) Vi lager all mat fra bunn, stort sett, og da kan det være lønnsomt å ha gutten min med meg. Klart han liker maten han lager selv bedre enn andres. Hva spiser han av frukt og grønnsaker? Der er vi nemlig heldige, vår gutt elsker det. Det jeg skal frem til, er å fokuser på det han faktisk spiser, ha det gjerne oftere, taco er sundt om du lager krydderblandingen selv, så dette kan han vel spise titt og ofte. At han spiser det, betyr jo ikke at dere MÅ spise det også. Men dere er nødt til å få proff hjelp. Jeg er glad vi har fått god oppfølging på allergi fra han var liten. Fra å være liten og underernært, som måtte veies hver uke på helsestasjon, for han bare ble tynnere og tynnere, til nå å være en stor plugg på år og 21,5kg, kan jeg takke at vi har hatt ett flott nettverk av leger og hjelp rundt oss. (Vi har hatt litt annet enn bare at han er laktkoseintolerant i tillegg, så derfor så god oppfølging).. Sitt på legekontoret og si at nå går jeg ikke før jeg får hjelp :-D Lykke ttil. Still meg gjerne spørsmål 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 Sjekk om han har store mandler. Snuppa her hadde så store mandler at legen sa det var rart at hun i det hele tatt spiste. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BMS! Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 Glemte å si en ting til. Gutten din har sikker hatt endel vondt i magen etter mat, og har derfor også underbevist ikke lyst til å smake nye ting. Ikke introduser "masse nytt" på en gang, men da en ting om gangen. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sorgfri Skrevet 20. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2009 Har du snakket med en ernæringsfysiolog (eller hva det heter)? Vi gjorde det, på rikshospitalet når vi lå der for noe annet, men alt har jo på en måte en sammenheng også. Vi fikk beskjed å fokusere på det han spiste, og ikke så mye på hva han ikke spiser. Din sønn spiser f.eks. kjøtt i taco, og da regner jeg jo med at siden det er det eneste han spiser (min spiser det og hjemmelaget kjøttsaus til spagetti) at du bruker karbonadedeig. Liker han f.eks. egg? Det er veldig proteinrikt. Sønn spiste ingen form for fisk, men spiser nå fiskegrateng (jeg tar meg faktsik turen over til sverige og shopper laktosefrie produkter som smaker identisk med vanlig produkter, regner med du vet om dette, ALT finnes. Rømme, matfløte, kremfløte, melk, youghurt etc) Vi lager all mat fra bunn, stort sett, og da kan det være lønnsomt å ha gutten min med meg. Klart han liker maten han lager selv bedre enn andres. Hva spiser han av frukt og grønnsaker? Der er vi nemlig heldige, vår gutt elsker det. Det jeg skal frem til, er å fokuser på det han faktisk spiser, ha det gjerne oftere, taco er sundt om du lager krydderblandingen selv, så dette kan han vel spise titt og ofte. At han spiser det, betyr jo ikke at dere MÅ spise det også. Men dere er nødt til å få proff hjelp. Jeg er glad vi har fått god oppfølging på allergi fra han var liten. Fra å være liten og underernært, som måtte veies hver uke på helsestasjon, for han bare ble tynnere og tynnere, til nå å være en stor plugg på år og 21,5kg, kan jeg takke at vi har hatt ett flott nettverk av leger og hjelp rundt oss. (Vi har hatt litt annet enn bare at han er laktkoseintolerant i tillegg, så derfor så god oppfølging).. Sitt på legekontoret og si at nå går jeg ikke før jeg får hjelp :-D Lykke ttil. Still meg gjerne spørsmål Hei! Takk for svar. Tror ikke det er noe i veien med halsen hans, for når han får noe han liker, som spaghetti og kjøttdeig, spiser han masse uten problem. Han er blitt testet for allergier, siden både søsteren hans og jeg er allergikere, men har ikke testet positivt på noe. Vi var og tok nye blodprøver på fredag. Ernæringsfysiolog har vi ikke vært borti, har i det hele tatt fått svært liten hjelp vedr. Laktoseintoleransen og vekten. Barnelegen vi gikk til sa at så lenge gutten var frisk og rask og ikke viste tegn til sykdom (slapphet etc.), var det ikke noe å bekymre seg for. Fikk tips av noen jeg traff for 1,5 år siden at det faktisk fantes tabletter han kunne ta som spaltet melkesukkeret og da kunne tåle f.eks. en fløteis en gang iblant, eller en skive med brunost. Han elsker brunost og prim, men kan ikke spise det uten tablett. Han tåler melkeprodukter i små mengder, som i sjokolade og pølser. Hvorfor bruke karbonadedeig i tacoen? Lage krydderet selv, hvordan da? Jeg er dessverre helt talentløs på kjøkkenet, og bruker kun poser. Kan ikke lage brun saus engang uten pose... Vil jo lære gutten å spise vanlig mat, og har blitt rådet til å unngå å lage flere middager slik at han får det som han vil og slipper å spise vanlig mat. Fiskegrateng spiser han ikke. Klarte å få i ham en fiskepinne forrige uke, og det var et stort fremskritt! Han veier nå 17 kg og er 6 og et halvt år. Hvor gammel er sønnen din? Det hadde falt ut. Vi flyttet opp til Trondheim i høst og jeg prøver nå å få hjelp her oppe. Skal på helsestasjonen på torsdag. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 Sjekk om han har store mandler. Snuppa her hadde så store mandler at legen sa det var rart at hun i det hele tatt spiste. Samme hos jr også faktisk. Mandlene vokste nedover i halsen, så det vi syns var gedigne mandler, var i virkeligheten bare en tredjedel av dem... Gutten vokste enormt umiddelbart etter operasjonen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 Hei! Takk for svar. Tror ikke det er noe i veien med halsen hans, for når han får noe han liker, som spaghetti og kjøttdeig, spiser han masse uten problem. Han er blitt testet for allergier, siden både søsteren hans og jeg er allergikere, men har ikke testet positivt på noe. Vi var og tok nye blodprøver på fredag. Ernæringsfysiolog har vi ikke vært borti, har i det hele tatt fått svært liten hjelp vedr. Laktoseintoleransen og vekten. Barnelegen vi gikk til sa at så lenge gutten var frisk og rask og ikke viste tegn til sykdom (slapphet etc.), var det ikke noe å bekymre seg for. Fikk tips av noen jeg traff for 1,5 år siden at det faktisk fantes tabletter han kunne ta som spaltet melkesukkeret og da kunne tåle f.eks. en fløteis en gang iblant, eller en skive med brunost. Han elsker brunost og prim, men kan ikke spise det uten tablett. Han tåler melkeprodukter i små mengder, som i sjokolade og pølser. Hvorfor bruke karbonadedeig i tacoen? Lage krydderet selv, hvordan da? Jeg er dessverre helt talentløs på kjøkkenet, og bruker kun poser. Kan ikke lage brun saus engang uten pose... Vil jo lære gutten å spise vanlig mat, og har blitt rådet til å unngå å lage flere middager slik at han får det som han vil og slipper å spise vanlig mat. Fiskegrateng spiser han ikke. Klarte å få i ham en fiskepinne forrige uke, og det var et stort fremskritt! Han veier nå 17 kg og er 6 og et halvt år. Hvor gammel er sønnen din? Det hadde falt ut. Vi flyttet opp til Trondheim i høst og jeg prøver nå å få hjelp her oppe. Skal på helsestasjonen på torsdag. Som jeg nettopp skrev under Lillemus sittt svar så hadde også min jr stor mandler og liten matlyst. Men varm mat gled mye lettere ned enn tørrmat. Brød var værste sort, spagetti, grøt og suppe favoritter. Etter operasjonen har imidlertid brødmat gått helt fint. Han er dessuten også laktoseinntolerent og har eggeallergi, men dette har faktisk ikke påvirket mat_lysten_. Men før vi fant ut hva han ikke tålte, kviet seg for å spise før trening eller i selskap, fordi han så lett fikkk mageknip, luft i magen og veeeldig løs mage. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kjenner problemet Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 Sånn er min sønn også, han er 5 år og har hatt melke og eggeallergi som liten (til han var 2 år). Dette har han nå vokst av seg men er nok dette som ligger i bunn på at han er kresen i forhold til mat. Han spiser ikke frukt (kun eple), grønnsaker, poteter, kjøtt, fisk, kylling, egg osv. Tror det er ca 8 forskjellige matvarer han spiser samt brød (grovt!) og 3 typer pålegg. Av godteri spiser han kun popcorn og is (kun noen få typer). Foretrekker vann framfor brus. Han spiser ingenting annet, ikke kaker, vafler, lapper, kjeks osv. Han spiser feks makaroni men ingen andre typer pasta (skruer, sløyfer osv) Vi har vært i kontakt med helsesøster, lege osv og de har gitt ulike råd vi har prøvd over lengre perioder uten at noe har virket. Jeg har lest opp og ned alt av feks Jesper Juul og prøvd alle typer råd. Men gutten tar ikke maten i munnen. Vi var på ferie en uke og gutten spiste ingenting pga han ikke likte utenlandsk mat....... Når vi kom over grensen spiste han som bare det, akkurat det samme som han var blitt tilbudt av mat på ferie. Siden ingenting av det pedagogiske opplegget virker (feks ikke la han få annen mat enn til måltid og ikke lage ekstra til han) og legen er bekymret for at han over tid kan utvikle mangelsykdommer så har jeg nå gått i gang med følgende: Vi har en kalender der han får klister for å smake på ulik mat. Bitene han må spise er foreløpig bitte små men dette kommer vi til å øke når han er vant med opplegget. Dersom han får 5 klister i løpet av uken så får han spilletid/filmtid til helgen! Dersom han ikke klarer 5 klister er det verken film eller noe som helst spill på playstation eller ds. Vi har prøvd med belønning før uten at det virket. Han skulle få gå på kino, få is you name it! Men spilletid var noe som virker. Vi har nå prøvd 3 uker og han har prøvd 5x3 ting han "ikke liker". Han tygger lenge på disse småbitene og kan få mye ketchup på viss han vil. Første steg er at han skal smake så får ketchupen være noe vi tar vekk i etterkant. Han smakte en drue her sist uke og en druebit i går. Da ble han faktisk glad pga den hadde han spist før så da var det ikke så skummelt å smake før han fikk klister! Nå føler vi at det er litt fremgang iallefall og håper at vi får i han mat slik at han blir mindre syk framover. Vi maser ikke med bordet, bare minner han på at dersom han ikke velger seg noe å smake så blir det ikke klister. Han får til og med klister for å smake på godteri! For oss er det viktigste nå å komme over barrieren med å smake. Foreløpig har han ennå ikke likt noe av det han smaker, vil ikke ha mer enn en bit. Kan også tipse om at vi har fått tak i en tøff tallerken med tre rom (slik som babyene ofte har) med cowboymikke mus på! Denne gjør at han tør ha flere ulike mattyper på tallerken på en gang. Før spiste han ikke dersom det lå mer enn en type (selv om han likte begge tingene). Kan jo fortelle at storebroren er normal i matveien. Han er litt kresen, men smaker på alt som vi "ber" han om! Lykke til! Prøv ditt eget opplegg selv om "ekspertene" sier feks at belønning og mat ikke hører sammen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BMS! Skrevet 23. januar 2009 Del Skrevet 23. januar 2009 Hei! Takk for svar. Tror ikke det er noe i veien med halsen hans, for når han får noe han liker, som spaghetti og kjøttdeig, spiser han masse uten problem. Han er blitt testet for allergier, siden både søsteren hans og jeg er allergikere, men har ikke testet positivt på noe. Vi var og tok nye blodprøver på fredag. Ernæringsfysiolog har vi ikke vært borti, har i det hele tatt fått svært liten hjelp vedr. Laktoseintoleransen og vekten. Barnelegen vi gikk til sa at så lenge gutten var frisk og rask og ikke viste tegn til sykdom (slapphet etc.), var det ikke noe å bekymre seg for. Fikk tips av noen jeg traff for 1,5 år siden at det faktisk fantes tabletter han kunne ta som spaltet melkesukkeret og da kunne tåle f.eks. en fløteis en gang iblant, eller en skive med brunost. Han elsker brunost og prim, men kan ikke spise det uten tablett. Han tåler melkeprodukter i små mengder, som i sjokolade og pølser. Hvorfor bruke karbonadedeig i tacoen? Lage krydderet selv, hvordan da? Jeg er dessverre helt talentløs på kjøkkenet, og bruker kun poser. Kan ikke lage brun saus engang uten pose... Vil jo lære gutten å spise vanlig mat, og har blitt rådet til å unngå å lage flere middager slik at han får det som han vil og slipper å spise vanlig mat. Fiskegrateng spiser han ikke. Klarte å få i ham en fiskepinne forrige uke, og det var et stort fremskritt! Han veier nå 17 kg og er 6 og et halvt år. Hvor gammel er sønnen din? Det hadde falt ut. Vi flyttet opp til Trondheim i høst og jeg prøver nå å få hjelp her oppe. Skal på helsestasjonen på torsdag. Hei hei!!! Jeg var sikker på at jeg hadde skrevet ett langt svar til deg på denne, men borte er det i alle fall, svarte samme dagen, men har sikkert kun tatt forhåndsvisning og glemt å trykke på send innlegg. ''Ernæringsfysiolog har vi ikke vært borti, har i det hele tatt fått svært liten hjelp vedr. Laktoseintoleransen og vekten.'' Vi er nok veldig heldige fordi vi opptaget det tidelig, det er ett vanlig fenomen for asiatere, men vi fikk dårlig oppfølging, og kun råd om å gå over på rismelk isteden for morsmelkerstatning. Gutten min var da 8 måneder gammel, det sier seg selv, at det rådet vi fikk fra lege og helsesøster ikke stemte, gutten raste ned i vekt, og sluttet å utvikle seg. (dette skjedde egentlig litt før da, fordi at siden an fikk MME med kumelk, klarte han ikke å ta opp næring.) Når han var 1,5år, ble vi videresent av fastlege til Klinikk for allergi og lungesykdommer. Der ble de helt rystet, og gutten min begynte i en alder av 1,5år på MME som var soyabasert. Men han var bitteliten og veldig, veldig tynn. De fant ingen alergier hos han, noe som var overaskende, han hadde ekstremt mye eksem, (noe vi siden har ligget på sykehuset for, så ikke bare "litt" eksem, om du skjønner), men han hadde asma. Kunne forklare litt av mangel på matlyst, + at han sikkert har hatt fryktelig mye vont i magen når han var liten. Men uansett, det som skjedde var at han la på seg i rekordfart og høy ble han også. Han er nå tatt igjen alle i sitt kull (mer eller mindre). Han er nå 5 år. Og stor og sterk gutt. ''Barnelegen vi gikk til sa at så lenge gutten var frisk og rask og ikke viste tegn til sykdom (slapphet etc.), var det ikke noe å bekymre seg for.'' Dette er jeg ikke helt enig i da, men jeg er en hønemor, så ikke hør på meg egentlig. '' Fikk tips av noen jeg traff for 1,5 år siden at det faktisk fantes tabletter han kunne ta som spaltet melkesukkeret og da kunne tåle f.eks. en fløteis en gang iblant, eller en skive med brunost. Han elsker brunost og prim, men kan ikke spise det uten tablett.'' Tja, vi bruker også disse i noen tilfeller, barnebursdager, når han er med andre på besøk etc, men hjemme holder vi oss langt unna. Dette fordi at når han ikke klarer å spalte meltesukkert, klarer ikke kroppen og heller ta til seg den næringen som den får. ''Han tåler melkeprodukter i små mengder, som i sjokolade og pølser.'' Som melkesjokolade? eller? Det hørtes rart ut, men da spiser han vel ikke så mye. Pølser skjønner jeg. Forresten vet du sikkert at Prim og Geitost er det som det innholder mest laktose i. Det er også f.eks. mer laktose i lettrømme enn seterrømme. ''Hvorfor bruke karbonadedeig i tacoen?'' Om sønnen din er som min, som får i seg såpass lite kjøtt, passer jeg på at kjøttet han får i seg på den måten er så rent kjøtt som mulig. ''Lage krydderet selv, hvordan da? '' Jeg bruker oppskriften jeg har fått av AV her på forumet, men jeg bruker halvparten cummin/spisskummin og fersk hvitløk istedenfor hvitløkspulver, jeg skal søke oppskriften opp etterpå. ''Vil jo lære gutten å spise vanlig mat, og har blitt rådet til å unngå å lage flere middager slik at han får det som han vil og slipper å spise vanlig mat.'' Ja, det er sikkert det mest riktige, men når gutten er 17 kg og 6år, ville jeg valgt det anderledes. Vi gjør det ofte selv også, for når vi har laks, har han fiskepinner/fiskegrateng. Føler ikke at jeg gjør noen dødsynd av det. Min sønn spiste for førstegang kylling igår.. Veldig stolt. Og han innrømmet at han likte det :-D Lykke, lykke til, jeg ville absolutt sett det som en ny mulighet at du nå har flyttet og kanskje får du en lege etc. som kan ta han på alvor. Og du, det kan selvsagt være noe som disse andre skriver isteden, men jeg ville bare fortelle hvordan vi klarte å snu dette. GOD HELG! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BMS! Skrevet 23. januar 2009 Del Skrevet 23. januar 2009 Hei! Takk for svar. Tror ikke det er noe i veien med halsen hans, for når han får noe han liker, som spaghetti og kjøttdeig, spiser han masse uten problem. Han er blitt testet for allergier, siden både søsteren hans og jeg er allergikere, men har ikke testet positivt på noe. Vi var og tok nye blodprøver på fredag. Ernæringsfysiolog har vi ikke vært borti, har i det hele tatt fått svært liten hjelp vedr. Laktoseintoleransen og vekten. Barnelegen vi gikk til sa at så lenge gutten var frisk og rask og ikke viste tegn til sykdom (slapphet etc.), var det ikke noe å bekymre seg for. Fikk tips av noen jeg traff for 1,5 år siden at det faktisk fantes tabletter han kunne ta som spaltet melkesukkeret og da kunne tåle f.eks. en fløteis en gang iblant, eller en skive med brunost. Han elsker brunost og prim, men kan ikke spise det uten tablett. Han tåler melkeprodukter i små mengder, som i sjokolade og pølser. Hvorfor bruke karbonadedeig i tacoen? Lage krydderet selv, hvordan da? Jeg er dessverre helt talentløs på kjøkkenet, og bruker kun poser. Kan ikke lage brun saus engang uten pose... Vil jo lære gutten å spise vanlig mat, og har blitt rådet til å unngå å lage flere middager slik at han får det som han vil og slipper å spise vanlig mat. Fiskegrateng spiser han ikke. Klarte å få i ham en fiskepinne forrige uke, og det var et stort fremskritt! Han veier nå 17 kg og er 6 og et halvt år. Hvor gammel er sønnen din? Det hadde falt ut. Vi flyttet opp til Trondheim i høst og jeg prøver nå å få hjelp her oppe. Skal på helsestasjonen på torsdag. Tacokrydder: 2 ts salt 2 ts cumin 1/2 ts koriander 1/2 ts chilipulver 1/2 ts hvitløkspulver 1 ts paprikapulver litt pepper Jeg bruker presset hvitløk istedenfor hvitløkspulver, også bruker jeg 1ts cumin (malt karve) 1ts spisskummin. Resten som vanlig, smak til, hender jeg dæsjer litt i på måfå. Etter at jeg fikk denne oppskriften, har jeg ikke kjøpt så mye som en tacopose :-D 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.