Gå til innhold

husker kroppen traumer?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg vet ikke helt hva meningen bak den uttalelsen er, men i svært overført betydning stemmer det for meg.

Jeg kan ha det veldig fint, trygt og godt. Men allikevel spenner kroppen alle musklene i så stor grad at jeg får hodepine og andre smerter. Uten at jeg tror jeg er stresset, kan jeg bite tennene hardt sammen i timesvis. Jeg merker det ikke før det gjør vondt.

Melba1365380968

Kommer an på om du mener kroppen og sinnet er adskilt eller i samspill.

I min kropp er de i samspill, og min kropp husker traumer. Det er akkurat som om det som skjedde under traumene mine skjer igjen, og det kan bli trigget av små, hverdagslige ting som feks at jeg prøver å ligge på min høyre side for å sove. Jeg har ingen fysiske skavanker etter traumene, men har ikke sjangs til å ligge på min høyre side når jeg sover uten å få fullstendig angst. Å ligge på min høyre side gjør at jeg får flashbacks til traumene, selv om jeg ikke bevisst tenker "å, nå må jeg passe på å ikke ligge på min høyre side fordi da får jeg flashbacks".

Kroppens nervesystem går både til og fra hodet, så jeg er ikke i tvil om at et overbelastet nervesystem vil reagere både i kropp og sinn.

Annonse

Ingen seriøre minneforskere mener at kroppen husker. Det er i hjernen husken sitter.

Det finnes mange amarørteorier og noen sjarlataner i dette miljøet.

Men du er vel enig i at hjernen husker, noe som kan medføre angst, som igjen kan føre til spenninger og smerter?

Jeg tror forresten det er farlig å gå til terapeuter som skal reparere en vond rygg, og begynner å spørre ut vedkommende om overgrep/traumer som de ikke kan huske på forhånd osv. Dette er skadelig rett og slett.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Men du er vel enig i at hjernen husker, noe som kan medføre angst, som igjen kan føre til spenninger og smerter?

Jeg tror forresten det er farlig å gå til terapeuter som skal reparere en vond rygg, og begynner å spørre ut vedkommende om overgrep/traumer som de ikke kan huske på forhånd osv. Dette er skadelig rett og slett.

S: Helt enig. Men da husker en også traumet som et minne.

S: Helt enig. Men da husker en også traumet som et minne.

Yes, og det må være utgangspunktet for å starte med bearbeiding av traumer. Starte i riktig ende. Smerter i ryggen kan jo ha mange, mange årsaker.

Men en terapeut kan greie å sette igang utrolig mye tankevirksomhet ved bare å antyde at overgrep kan være årsaken. Vet dette har skjedd med mange og gitt dem stor angst.

Jeg tror det setter seg i kroppen,leste en bok om det en gang.

Tror den het "når kroppen husker det du vil glemme",syns den boken gav fornuftige forklaringer.

jeg har også lest den boken.jeg synes den var veldig interessant..bør leses ja:)!

jeg tror veldig på at det er en større sammenheng mellom kropp og sinn ja.

Jeg går til en psykolog og psykodynamisk fysioterapeut som stadueg tyter om at kroppen husker det hjernen har glemt og at det er derfor jeg ofte har smerter o.s.v...

Jeg forstår bare ikke tegningen og hva de egentlig mener. Som NHD sier. Sitetr ikke husk i hodet?

Annonse

Jeg går til en psykolog og psykodynamisk fysioterapeut som stadueg tyter om at kroppen husker det hjernen har glemt og at det er derfor jeg ofte har smerter o.s.v...

Jeg forstår bare ikke tegningen og hva de egentlig mener. Som NHD sier. Sitetr ikke husk i hodet?

Min kropp husker ihvertfall hva kiropraktoren min gjør, den spenner hele meg enda jeg sier med hodet at den skal slappe av.

-så jeg tror det finnes kroppslig hukommelse også...

Gjest Zopiclone

Jeg går også til psykomotoriker og blir foret med det samme. Forstår heller ikke hva de mener. Men det er deilig med massasje da. Og klarer han å fjerne spenningene mine så er jeg fornøyd jeg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...