Gjest babydillah - igjen Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 Nå er babyen min 9 1/2 mnd og hun vil fortsatt ha pupp 1-2 ganger i løpet av natta! Hun hadde en periode i 6-7 mnd alderen hvor hun sov nesten hele natta, men etter at hun begynte å få tenner har hun ville ha pupp et par ganger om natta... Det er vel litt min egen skyld som ikke har hatt tålmodighet til å gjennomføre skrikekuren eller ferbers metode... Og jeg lar henne sovne til puppen og bærer henne i sengen sin, så våkner hun av og til etter en time og vil ha mer pupp, så sover hun 3-4 timer før hun vil ha mer pupp og sover så til 6-7 om morgenen... Har dere noen tips til hvordan jeg kan bedre rutinene? Hun spiser godt om dagen nå, i jula var hun småspist på dagen så jeg godtok nattammingen pga jeg var redd hun ikke fikk nok, hun hadde ikke lagt på seg som hun skulle ved sist helsestasjon. Men nå har hun fått igjen matlysten igjen, spiser stort sett hele porsjoner grøt, frokost, lunsj, frukt, middag - men her spiser hun maks et halvt glass, og grøt til kvelds. Vann til drikke og pupp morgen, et par ganger i løpet av dagen og før hun legger seg.... det virker som hun er sulten og, vil ikke ha smokk eller vannflaske og suger iherdig og vil ha begge brystene. men nå har jeg begynt å tenke på om hun får i seg for mye mat og kan bli overvektig pga hun får så mye pupp i tillegg til maten? Karies osv pga nattamming og... dessuten får jeg ikke lov til å pusse tenna på henne, hun kniper igjen munnen og blir SINT! Tror ikke sånn fingerbøltannbørste hadde funka heller pga jeg ikke får lov til å ta noe i munnen hennes! Hun kan gjerne ta tannbørsta selv og tygge på den. Jeg tenkte litt at nattammingen kunne gjøre henne småspist på dagen, men nå virker det som hun spiser bra bortsett fra til middagen, og ang. middagen tror jegj det er pga hun er så kresen, hun liker best grøt... men jeg kan vel ikke gi grøt til alle måltider? Gir grøt til lunsj nå pga hun ikke er blitt så glad i brødbiter ennå, spiser 8 mnd glass... har prøvd 6 mnd glass som er mer finmost, men hun spiser like lite da og... også hjemmelaget... jeg tror ikke hun er middagsmenneske. Så for å oppsummere hva jeg egentlig lurer på: 1. Nattamming fetende om baby spiser normalt til dagen? 2. Hvordan venne henne av med nattamming - og få henne til å sovne uten pupp? Bortsett fra Ferbers metode osv.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 Jeg vet ikke om det er fetende å die på natten når man spiser godt om dagen. Jeg vet at barn over ca 6 mnd normalt sett ikke har behov for nattmat lenger. Jeg vet også at det krever litt stålsetting for å avvenne et barn med nattpupp. Er du ikke klar for å tåle litt skriking - så ikke tenk tanken på å venne av en gang. Jentene mine vennet seg selv av med nattpuppen, mens minstemann måtte ha hjelp. Han var ca 7 mnd når jeg tok "kampen" med ham. Det tok 4 netter - så var det over. Men det var 4 netter som var slitsomme og fulle av gråt (både fra ham og meg). Hver gang han våknet og ville ha pupp, så fikk han flaske med vann i stedet. Og så satt jeg hos ham. Det er anbefalt at pappa'n tar denne oppgaven da det ikke lukter pupp/melk av ham- men det var ikke noe alternativ for oss. 1. natta var fæl, 2. natta litt likere. 3. natta trodde jeg det var nesten over før 4. natta kom. Da tok han ut siste rest av utholdenhet. Jeg ga heldigvis ikke opp, og fra 5. natta sov han natta gjennom- evt. våknet og var fornøyd med litt vann. Absolutt verdt det! Når det gjelder tannpussen, så må du bare vise henne hvem det er som bestemmer. Tannpuss er ikke noe man kan velge bort - det MÅ gjøres. Ungen har ikke vondt av å skrike litt. Det tar jo bare 1-2 minutter å pusse de små tennene. Når det gjelder å sovne ved puppen, så er det igjen du som må hjelpe henne. Forbered deg på å sitte inne hos henne noen kvelder. Gi pupp, puss tenner, bums i senga og så fast rituale der med lesing og sang f.eks. Så bare er du der hos henne. Du kan gjerne ha en hånd på henne og kose litt i begynnelsen. Eller du bare sitter der. Ta gjerne med noe å lese på, sudoku el.lignende. Det kan ta en god stund før hun sovner den første tiden. Men er du utholdende og viser henne at dette er det rette - så vil hun roe seg etterhvert. Det kan ta noen kvelder, men belønningen er et barn som evner å sovne selv i senga si. Og det er en egenskap som er kjekk å ha - også til senere. Cluet her er å være konsekvent. Har du bestemt deg, så må du holde ut. Du gjør det hele verre ved å gi det etter en stund. Da blir barnet forvirret, og lurer på hva som egentlig er rett. Tror du ikke du klarer å være konsekvent, så begynner du ikke. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest babydillah Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 Jeg vet ikke om det er fetende å die på natten når man spiser godt om dagen. Jeg vet at barn over ca 6 mnd normalt sett ikke har behov for nattmat lenger. Jeg vet også at det krever litt stålsetting for å avvenne et barn med nattpupp. Er du ikke klar for å tåle litt skriking - så ikke tenk tanken på å venne av en gang. Jentene mine vennet seg selv av med nattpuppen, mens minstemann måtte ha hjelp. Han var ca 7 mnd når jeg tok "kampen" med ham. Det tok 4 netter - så var det over. Men det var 4 netter som var slitsomme og fulle av gråt (både fra ham og meg). Hver gang han våknet og ville ha pupp, så fikk han flaske med vann i stedet. Og så satt jeg hos ham. Det er anbefalt at pappa'n tar denne oppgaven da det ikke lukter pupp/melk av ham- men det var ikke noe alternativ for oss. 1. natta var fæl, 2. natta litt likere. 3. natta trodde jeg det var nesten over før 4. natta kom. Da tok han ut siste rest av utholdenhet. Jeg ga heldigvis ikke opp, og fra 5. natta sov han natta gjennom- evt. våknet og var fornøyd med litt vann. Absolutt verdt det! Når det gjelder tannpussen, så må du bare vise henne hvem det er som bestemmer. Tannpuss er ikke noe man kan velge bort - det MÅ gjøres. Ungen har ikke vondt av å skrike litt. Det tar jo bare 1-2 minutter å pusse de små tennene. Når det gjelder å sovne ved puppen, så er det igjen du som må hjelpe henne. Forbered deg på å sitte inne hos henne noen kvelder. Gi pupp, puss tenner, bums i senga og så fast rituale der med lesing og sang f.eks. Så bare er du der hos henne. Du kan gjerne ha en hånd på henne og kose litt i begynnelsen. Eller du bare sitter der. Ta gjerne med noe å lese på, sudoku el.lignende. Det kan ta en god stund før hun sovner den første tiden. Men er du utholdende og viser henne at dette er det rette - så vil hun roe seg etterhvert. Det kan ta noen kvelder, men belønningen er et barn som evner å sovne selv i senga si. Og det er en egenskap som er kjekk å ha - også til senere. Cluet her er å være konsekvent. Har du bestemt deg, så må du holde ut. Du gjør det hele verre ved å gi det etter en stund. Da blir barnet forvirret, og lurer på hva som egentlig er rett. Tror du ikke du klarer å være konsekvent, så begynner du ikke. Takk for gode råd Ja, det er det å være konsekvent som er problemet her... Jeg og mannen min må bare bestemme oss for at nå får vi tåle noen timer med skriking noen dager... må nesten benytte oss nå siste delen av permisjonen... blir nok hardere å begynne med sånt etter at vi begynner i jobb begge to.... søvnmangel og tidlige morgener... grøss! Tenkte begynne så vidt nå i natt, men hvis hun slår seg skikkelig vrang utsetter jeg det til i morgen. Hvorfor? Jo, jeg bare MÅ se Frustrerte Fruer ;-) Men i morgen skal jeg være konsekvent... wish me good luck! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 Mi vennet seg selv av med nattpuppen for ca en mnd siden, og hun er vel et par - tre uker eldre enn di. Så det er fortsatt mulig at hun ordner det selv... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke så prinsipp-fast lenger.... ;) Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 Vet ikke om jeg er den rette å spørre om råd siden tuppa på snart 15 mndr fortsatt får pupp om natta - jeg orker ikke den kampen akkurat nå, så det er lettere å gi henne pupp. Regner med det blir en slutt på det en gang uansett.... På dagen har hun ikke tid til å få pupp, så hvis jeg skal amme henne er det bare om natta hun er interessert. Tannpussen er ikke populær her heller - men tennene må pusses, så vi holder henne fast og pusser - enkelt og greit. Før eller siden skjønner hun at det er enklere å samarbeide Så vet du ihvertfall at vi er flere i samme båt! Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest babydillah Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 Mi vennet seg selv av med nattpuppen for ca en mnd siden, og hun er vel et par - tre uker eldre enn di. Så det er fortsatt mulig at hun ordner det selv... Sluttet din av seg selv? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 Takk for gode råd Ja, det er det å være konsekvent som er problemet her... Jeg og mannen min må bare bestemme oss for at nå får vi tåle noen timer med skriking noen dager... må nesten benytte oss nå siste delen av permisjonen... blir nok hardere å begynne med sånt etter at vi begynner i jobb begge to.... søvnmangel og tidlige morgener... grøss! Tenkte begynne så vidt nå i natt, men hvis hun slår seg skikkelig vrang utsetter jeg det til i morgen. Hvorfor? Jo, jeg bare MÅ se Frustrerte Fruer ;-) Men i morgen skal jeg være konsekvent... wish me good luck! Jeg skal ønske deg all mulig lykke til! Det går bra, bare dere er innstilte på det. Og tenk så godt det blir for den lille som er litt frustrert og trøtt også 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 Mi vennet seg selv av med nattpuppen for ca en mnd siden, og hun er vel et par - tre uker eldre enn di. Så det er fortsatt mulig at hun ordner det selv... Jepp:-) Gikk fra pupp to ganger om natten til ingen på et par dager! Plutselig var hun liksom klar... Deilig! Jeg har ikke stresset med noe slikt overhodet, for jeg har tro på at de fleste barn fikser slikt av seg selv om de bare får litt tid og ro på seg. (Dette gjelder selvfølgelig ikke alle!) Mi kuttet først ut amming på dagtid - da var hun vel 8 mnd... Det gikk gradvis, og jeg prøvde å presse i henne, men hun ville ikke ha. Så kuttet hun altså nattpuppen da hun var 9 mnd. Nå er det bare frokostpupp på senga, og kveldspupp rett før senga som er igjen, og de holder hun hardt på;-) Ikke at jeg har prøvd å ta dem fra henne heller altså... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 Sluttet din av seg selv? Åamei! Svarte meg selv jeg se... Her er det jeg skrev: Jepp:-) Gikk fra pupp to ganger om natten til ingen på et par dager! Plutselig var hun liksom klar... Deilig! Jeg har ikke stresset med noe slikt overhodet, for jeg har tro på at de fleste barn fikser slikt av seg selv om de bare får litt tid og ro på seg. (Dette gjelder selvfølgelig ikke alle!) Mi kuttet først ut amming på dagtid - da var hun vel 8 mnd... Det gikk gradvis, og jeg prøvde å presse i henne, men hun ville ikke ha. Så kuttet hun altså nattpuppen da hun var 9 mnd. Nå er det bare frokostpupp på senga, og kveldspupp rett før senga som er igjen, og de holder hun hardt på;-) Ikke at jeg har prøvd å ta dem fra henne heller altså... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 Åamei! Svarte meg selv jeg se... Her er det jeg skrev: Jepp:-) Gikk fra pupp to ganger om natten til ingen på et par dager! Plutselig var hun liksom klar... Deilig! Jeg har ikke stresset med noe slikt overhodet, for jeg har tro på at de fleste barn fikser slikt av seg selv om de bare får litt tid og ro på seg. (Dette gjelder selvfølgelig ikke alle!) Mi kuttet først ut amming på dagtid - da var hun vel 8 mnd... Det gikk gradvis, og jeg prøvde å presse i henne, men hun ville ikke ha. Så kuttet hun altså nattpuppen da hun var 9 mnd. Nå er det bare frokostpupp på senga, og kveldspupp rett før senga som er igjen, og de holder hun hardt på;-) Ikke at jeg har prøvd å ta dem fra henne heller altså... Mine tre barn bar nok vanemennesker som babyer Hadde jeg ikke jobba med ammeslutt, både dag og natt, så hadde de sikkert holdt på ennå ;-) Jeg amma på dagtid til de var 15 mnd, 16 mnd og nesten 2 år gamle. Ingen av dem viste tegn til å ville slutte med puppen selv, men det gikk veldig greit når vi tok avgjørelsen for dem. På natta begynte vi avvenning når de var rundt 8 mnd gamle og det gikk også greit etter et par netters standhaftighet 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Aimabel Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 Sovehjelp.dk har et godt alternativ til skrikekurene! Vi har ihvertfall hatt god nytte av den metoden for å få babyen til å sovne selv :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest babydillah Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 Sovehjelp.dk har et godt alternativ til skrikekurene! Vi har ihvertfall hatt god nytte av den metoden for å få babyen til å sovne selv :-) Jeg fant ikke siden, har du en annen link? Hva går metoden ut på? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Aimabel Skrevet 22. januar 2009 Del Skrevet 22. januar 2009 Jeg fant ikke siden, har du en annen link? Hva går metoden ut på? oi, beklager det var ikke sovehjelp, men sovecoach.dk :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest babydillah Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 oi, beklager det var ikke sovehjelp, men sovecoach.dk :-) Takk for tips! jeg tror dette er en bedre kur for jenta mi enn gråtekuren, for hvis vi ikke tar henne opp er hun utrøstelig og gråter skikkelig panikkgråt til hun mister pusten og bare gråter og gråter verre og verre, og jo lenger hun ligger sånn jo verre blir hun å trøste selv om vi tar henne opp! Tok en lightversjon i natt og hun sov faktisk fra ca kl 21 (la henne ikke før kl 20 i går, men skal bli strengere heretter) til kl 3, våkna et par ganger og var urolig, men jeg trøsta henne i senga. Jeg gjorde sengen til et hyggelig sted, hun fikk lov å tulle litt i starten, jeg slo på uroen som hun har over senga som har en spilledose, så fikk hun leke med en bamse mens jeg stod over henne, så når hun roet seg la jeg meg i senga mi som er rett ved og hadde handa inn til henne over henne så hun så jeg var der, det tok en stund før hun fant roen, men plutselig sovnet hun.... Deilig! Å sove av seg selv har hun ikke gjort på LENGE! så våknet hun etter tre kvarter, men jeg bare strøk henne og holdt henne i hånden litt, så sovnet hun fort. Så sov hun til 12, men da ville hun ikke trøstes, prøvde opp-ned metoden litt, men skjønte at her var det pupp hun måtte ha, tenkte at jeg skulle være litt snill i begynnelsen, en lightversjon før jeg nekter henen pupp helt, så fikk hun litt pupp, og hun ville bare ha av ene sia, så slapp hun selv og så trøtt ut, jeg la henne i senga, hun protesterte ikke engang som hun pleier, trolig fordi hun nå ikke så på sengen som noe skummelt, som her kommer mamma til å gå sin vei. Så satt jeg litt hos henne til hun sovnet helt. og da sov hun helt til tre! Rekord..... Men nå var jeg sliten pga natten før hadde vært så urolig så jeg orket ikke holde på med opp-nedkuren, jeg tenkte dette var bare en lightversjon. Så jeg lot henne sove i min seng hele natta... hun sov godt, men våknet en gang for påfyll. Selv fikk jeg ikke sove særlig pga jeg bare lå og tenkte på hvilken metode jeg skulle bruke for å få henne til å sove osv... Men i natt skal jeg og mannen min være innstilt på å holde ut. Vi får heller ta det på skift som det ble anbefalt, en av oss kan sove på loftet, så kan den andre være den som løfter opp og ned fra senga... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Aimabel Skrevet 31. januar 2009 Del Skrevet 31. januar 2009 Takk for tips! jeg tror dette er en bedre kur for jenta mi enn gråtekuren, for hvis vi ikke tar henne opp er hun utrøstelig og gråter skikkelig panikkgråt til hun mister pusten og bare gråter og gråter verre og verre, og jo lenger hun ligger sånn jo verre blir hun å trøste selv om vi tar henne opp! Tok en lightversjon i natt og hun sov faktisk fra ca kl 21 (la henne ikke før kl 20 i går, men skal bli strengere heretter) til kl 3, våkna et par ganger og var urolig, men jeg trøsta henne i senga. Jeg gjorde sengen til et hyggelig sted, hun fikk lov å tulle litt i starten, jeg slo på uroen som hun har over senga som har en spilledose, så fikk hun leke med en bamse mens jeg stod over henne, så når hun roet seg la jeg meg i senga mi som er rett ved og hadde handa inn til henne over henne så hun så jeg var der, det tok en stund før hun fant roen, men plutselig sovnet hun.... Deilig! Å sove av seg selv har hun ikke gjort på LENGE! så våknet hun etter tre kvarter, men jeg bare strøk henne og holdt henne i hånden litt, så sovnet hun fort. Så sov hun til 12, men da ville hun ikke trøstes, prøvde opp-ned metoden litt, men skjønte at her var det pupp hun måtte ha, tenkte at jeg skulle være litt snill i begynnelsen, en lightversjon før jeg nekter henen pupp helt, så fikk hun litt pupp, og hun ville bare ha av ene sia, så slapp hun selv og så trøtt ut, jeg la henne i senga, hun protesterte ikke engang som hun pleier, trolig fordi hun nå ikke så på sengen som noe skummelt, som her kommer mamma til å gå sin vei. Så satt jeg litt hos henne til hun sovnet helt. og da sov hun helt til tre! Rekord..... Men nå var jeg sliten pga natten før hadde vært så urolig så jeg orket ikke holde på med opp-nedkuren, jeg tenkte dette var bare en lightversjon. Så jeg lot henne sove i min seng hele natta... hun sov godt, men våknet en gang for påfyll. Selv fikk jeg ikke sove særlig pga jeg bare lå og tenkte på hvilken metode jeg skulle bruke for å få henne til å sove osv... Men i natt skal jeg og mannen min være innstilt på å holde ut. Vi får heller ta det på skift som det ble anbefalt, en av oss kan sove på loftet, så kan den andre være den som løfter opp og ned fra senga... Lenge siden jeg har vært innom dol....Håper det fortsatt går bra for dere med metoden! :-) Jeg tror ikke noen har godt av skrikekurene! Jeg har ihvertfall tro på å gjøre de trygge. Og man vet jo ikke sikkert hvorfor babyen gråter. (Ville man latt treåringen ligge å gråte alene hvis h*n hadde hatt mareritt liksom...?) Vår lille har det gått veldig fint med, begynte med opp/ned, så sitte ved siden av senga og shhh-e, og ha hånda på magen hans, så bare sitte ved siden av. Nå har jeg begynt å legge han og så gå ut av rommet. Går inn igjen hvis jeg hører at han har mistet smokken. Det med å kutte ned på nattamming har nesten gått av seg selv i det siste, etter at han begynte med fast føde. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest babydillah Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 Lenge siden jeg har vært innom dol....Håper det fortsatt går bra for dere med metoden! :-) Jeg tror ikke noen har godt av skrikekurene! Jeg har ihvertfall tro på å gjøre de trygge. Og man vet jo ikke sikkert hvorfor babyen gråter. (Ville man latt treåringen ligge å gråte alene hvis h*n hadde hatt mareritt liksom...?) Vår lille har det gått veldig fint med, begynte med opp/ned, så sitte ved siden av senga og shhh-e, og ha hånda på magen hans, så bare sitte ved siden av. Nå har jeg begynt å legge han og så gå ut av rommet. Går inn igjen hvis jeg hører at han har mistet smokken. Det med å kutte ned på nattamming har nesten gått av seg selv i det siste, etter at han begynte med fast føde. Jeg har ikke fått prøvd skrikekuren så mye ennå, pga hun plutselig føler seg trygg i senga si.... kanskje det at jeg lot henne ligge og tulle i senga med bamsene sine 3 kvarter før hun sovnet første gangen, så satt jeg ved henne og holdt handa på magen og sa så så... så sovnet hun til slutt, og dette har funket omtrent hver gang. Hvis jeg må gi henne nattpupp og legger henne tilbake i senga igjen protesterer hun ikke og sovner med en gang. Før våknet hun med en gang hun merket jeg la henne i senga og skrek... Det har blitt litt mindre nattpupper, men må fortsatt opp et par ganger og gi pupp, men som oftest hvis hun våkner om natta lar hun seg roe i senga, jeg bare holder hånda over henne, evnt gir henne en bamse... så sovner hun ganske raskt. Har prøvd noen ganger opp- og ned, men har vel hatt for dårlig tålmodighet til å gjennomføre den kuren, har gitt henne pupp, hun har drukket iherdig, men ofte bare av en pupp, så så veldig sulten kan hun ikke ha vært da... men så vært fornøyd og sovet videre. Har prøvd å gitt henne vann, men det nekter hun. Hun elsker vann på dagtid da, men om natta hvis hun er sulten - da skal hun ha pupp. Jeg får vel prøve med opp-ned metoden snart om å roe henne i senga ikke funker. Men nå får jeg i alle fall lagt henne uten å amme henne i søvn om natta, og godt er nå det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.