Gjest luksus, men problem Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 Jeg har et luksusproblem som for mange vil se ut som luksus men for meg blir mer og mer et problem. saken er at min mor kommer til oss en ettermiddag i uka for å avlaste oss. Dette er noe hun har bedt om selv å få gjøre. Da henter hun barna, handler mat og lager middag. Men der er det bråstopp. Hun sjekker ikke hva barna har av vått tøy og henger opp ol, hun sjekker ikke sekkene, hun rydder ikke kjøkkenet etter seg - og hun skrur gjerne opp barna litt. Den dagen hun har valgt seg ut er den dagen jeg jobber sent og far egentlig skal hente og ordne hus og barn. Med andre ord hjelper denne ordningen far men ikke meg. Jeg kommer hjem til et rotete kjøkken hvor alt står pent og venter på at mor skal ta i et tak. Jeg bruker minimum en halv time på å få oversikt over tøy, lekser, ryddet og til slutt om jeg er heldig lage mat til meg selv. Dagen før moren min kommer bruker jeg noen timer på å få huset i orden så det er hyggelig å få besøk. Nå har vi hatt denne ordningen i et halvt år og jeg klarer fremdeles ikke ta dette som hjelp. Hver gang hun har vært her vet jeg hva som venter innenfor døra og er sur når jeg kommer hjem - kjefter og er ikke hyggelig. Jeg har tidligre villet sagt fra til moren min at vi ikke trenger hennes hjelp, men siden det er mest mannen min hun egentlig hjelper lot jeg han ta beslutningen. Han ville fortsatt ha henne der og lovet å hjelpe til i huset så ikke alt ventet på meg. Det holdt vel to uker før ting var tilbake til det gamle. Nå føler jeg at nok er nok og vil si fra at hun ikke trenger å komme hit mer. Men jeg er usikker på hvordan jeg skal si det på en pen måte. Vil ikke såre henne. Samtidig vet jeg at mange misunner meg denne ordningen og føler meg utaknemlig. Mannen min ser min side av saken og er enig i at vi bør si fra nå. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 Jeg hadde ikke i utgangspunktet gått med på en sånn ordning, men det er nå så. ) Si bare til moren din at du takker for den hjelpen hun har gitt så langt, men at dere nå klarer dere selv og at hun står fritt til å disponere den tiden som hun ønsker nå. Skulle hun begynne å protestere så si bestemt, men vennlig at dette er noe dere har blitt enige om og at fra nå av så blir det sånn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 Hvorfor i all verden er det vanskelig for mannen din å henge opp vått tøy og rydde kjøkkenet etter middagen, slik at det ser deasent ut til du kommer hjem? Jeg hadde vært irritert på han, ikke på mora mi, som faktisk henter unger og lager middag. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 Hvorfor i all verden er det vanskelig for mannen din å henge opp vått tøy og rydde kjøkkenet etter middagen, slik at det ser deasent ut til du kommer hjem? Jeg hadde vært irritert på han, ikke på mora mi, som faktisk henter unger og lager middag. ''Hvorfor i all verden er det vanskelig for mannen din å henge opp vått tøy og rydde kjøkkenet etter middagen, slik at det ser deasent ut til du kommer hjem?'' Godt poeng. ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest luksus, men problem Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 Hvorfor i all verden er det vanskelig for mannen din å henge opp vått tøy og rydde kjøkkenet etter middagen, slik at det ser deasent ut til du kommer hjem? Jeg hadde vært irritert på han, ikke på mora mi, som faktisk henter unger og lager middag. Jo enig i det. Men han gjør når han må. Og så har jeg gitt litt opp med å forvente så mye fra han med åra dessverre... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ulvinnen Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 Kan hun ikke bytte dag da? Slik at det blir deg hun avlaster? Da kan hun lage middag, mens du tar deg av barna dine. Og så rydder dere i fellesskap. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest luksus, men problem Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 Jeg hadde ikke i utgangspunktet gått med på en sånn ordning, men det er nå så. ) Si bare til moren din at du takker for den hjelpen hun har gitt så langt, men at dere nå klarer dere selv og at hun står fritt til å disponere den tiden som hun ønsker nå. Skulle hun begynne å protestere så si bestemt, men vennlig at dette er noe dere har blitt enige om og at fra nå av så blir det sånn. Hvorfor hadde du ikke gått med på det? Litt nysgjerrig bare. Hadde du forutsett vansklighetene det ga senere? Jeg så det som tilbud om hjelp og et ønske om å være med barnebarna. Men jeg er ikke så flink til å si nei og sette egne ønsker først. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest luksus, men problem Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 Kan hun ikke bytte dag da? Slik at det blir deg hun avlaster? Da kan hun lage middag, mens du tar deg av barna dine. Og så rydder dere i fellesskap. tror ikke det blir så hyggelig for noen av oss - jeg liker henne best i små doser. desuten har hun ordnet jobben sin iforhold til denne dagen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest foitteshaft Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 Vær takknemlig! For en gave å få slik hjelp! Men du får stramme opp mannen din og få han til å ta i et tak så blir du kanskje mindre gretten. Hør med mor om hun kan skifte dag eller at hun er barnevakt på kveld noen ganger i steden, slik at du og gubben får pleiet forholdet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ulvinnen Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 tror ikke det blir så hyggelig for noen av oss - jeg liker henne best i små doser. desuten har hun ordnet jobben sin iforhold til denne dagen. Siden du ikke har et godt forhold til din mor, må du bare avvikle dette så fort som mulig. Det er nok en av grunnene til at du blir sur og sliten. Å ha en person i huset som jeg ikke kom overens med hver eneste uke, hadde jeg ikke taklet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 Jeg hadde nok heller stramma opp mannen min her! Ungene trives sikkert med denne løsningen og dette er nok noe bestemor koser seg med? Du burde sette deg ned med mann og barn og bli enig med dem i hva du forventer når du kommer hjem fra jobb. Ungene skal sette på plass skoene sine og yttertøyet sitt, samt sette matboksene sine på kjøkkenbenken (dette er iallefall arbeidsoppgaver min fireåring klarer helt fint). Deretter får mannen din i oppdrag å sørge for at kjøkkenet er shina til du kommer hjem. Det burde absolutt være en helt overkommelig oppgave! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ottars Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 Det er noe ordentlig urettferdig dritt dette at det hjelper mannen din mer enn deg. Det burde finnes en eller annen lov mot dette. Hva med å snakke med likestillingsombudet? Skal mødre/svigermødre hjelpe til, må det være kjønnsnøytralt. Skjønner de ikke det, kan de like godt holde seg hjemme/søke plass på sykehjem. Du har min fulle støtte!!! Siden manen din godtar dette og ikke evner å være solidarisk med deg, synes jeg du skal skille deg. Du fortjener bedre!!!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 Mannen din bør skjerpe seg og ungene kan få i oppgave å legge frem våte og skitne klær selv dsse dagene.Jeg ville ALDRI i verden bedt henne om ikke å komme. For det første får dette henne til å føle seg nyttig og for det andre, vær glad du/dere har foreldre som greier å stille opp på denne måten!! Plutselig kan det være slutt på det... Nei, du får bite i deg de negative sidene og prøve å se hvor viktig dette er for barna og henne. Mannen din kan rydde, han slipper jo unna mye annet denne dagen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest VKF Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 Da jeg bare hadde lest de to første avsnittene, tenkte jeg at du var bortskjemt. Etter å ha lest hele, skjønner jeg at dette er irriterende. Jeg hadde sagt opp denne ordningen. Mannen din burde greie å ta vare på hus og unger selv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest njet Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 Det er mannen din du burde være irritert på. Ikke henne. Hun gjør jo mye denne dagen og det er tydeligvis viktig både for henne og sikkert barna. At hun ikke gjør alt det som trengs er ikke grunn til å bli sint på henne. Men nå er det slik at det ofte ligger en del vanskelige følelser i oss i forhold til foreldre. Likevel ville jeg skiftet litt fokus. Det er mannen din som er en slask, for å være litt streng, og det er han som ikke gjør det lille han burde gjøre denne dagen. Ta opp dette med mannen din. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 Stram opp gubben din. Han må da jaggu greie å rydde kjøkkenet og ta hånd om våte klær når han slipper alt annet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 Hvorfor hadde du ikke gått med på det? Litt nysgjerrig bare. Hadde du forutsett vansklighetene det ga senere? Jeg så det som tilbud om hjelp og et ønske om å være med barnebarna. Men jeg er ikke så flink til å si nei og sette egne ønsker først. Nei, ikke fordi jeg hadde forutsett senere vansker, men fordi jeg ikke ville hatt noen (ikke min egen mor engang) til å holde på i mine saker rett og slett. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helmi Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 Dette høres jo i utgangspunktet som et kjempeflott opplegg. Så heldige dere er som har en bestemor i nærheten som kan hjelpe til! Skjønner godt at dette du forteller om, er til irritasjon. Men som mange andre har sagt her: det er jo mannen din som skal ta seg av det praktiske som er igjen etter besøket denne dagen - ikke du! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 Du sier at dette er dagen til mannen din. Da må det jo være en selvfølge at han fikser klær/rydder kjøkken etterpå!!!!! Han slipper jo unna halve jobben på denne måten. Dessuten må det jo lages nok mat så du kan varme det opp da du kommer hjem. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mallet Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 Jeg sier som de andre, det er mannen din som er problemet! Jeg synes du burde ta en ordentlig prat med ham, forklare hva du forventer, og når det begynner å skli ut igjen neste gang så skal du IKKE bare ta på deg ekstraarbeidet igjen. Du skal minne ham på avtalen om at dette gjør han EN eneste skarve gang i uken, og forvente at han tar tak. Ikke gjør det for ham, ikke engang fordi det "går fortere sånn". Da går det bare i samme tralten igjen etter noen uker. Det tar tid å innarbeide vaner, og du gjør dere begge og forholdet en bjørnetjeneste ved å ta over. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.