Gjest høstløv Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 Jeg hadde nok heller stramma opp mannen min her! Ungene trives sikkert med denne løsningen og dette er nok noe bestemor koser seg med? Du burde sette deg ned med mann og barn og bli enig med dem i hva du forventer når du kommer hjem fra jobb. Ungene skal sette på plass skoene sine og yttertøyet sitt, samt sette matboksene sine på kjøkkenbenken (dette er iallefall arbeidsoppgaver min fireåring klarer helt fint). Deretter får mannen din i oppdrag å sørge for at kjøkkenet er shina til du kommer hjem. Det burde absolutt være en helt overkommelig oppgave! Enig med deg. Det kan da ikke være noe problem iom at moren virkelig gjør en arbeidsinnsats for familien. Det er da vitterlig mannen som ikke følger opp det som er hans ansvar den ene dagen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 Hvorfor i all verden er det vanskelig for mannen din å henge opp vått tøy og rydde kjøkkenet etter middagen, slik at det ser deasent ut til du kommer hjem? Jeg hadde vært irritert på han, ikke på mora mi, som faktisk henter unger og lager middag. ''slik at det ser deasent ut til du kommer hjem?'' Hehe,- siden du pirket så mye på dikt og sånt i går fortjener du en liten korreks ;-) Ordet er decent (anstendig, skikkelig) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 Men, kan du ikke bare fortelle hva dere virkelig trenger hjelp med da? Om du forteller henne at du er utrolig takknemlig for det hun gjør for dere, men at det hadde vært flott om hun gjorde x og y før hun begynte med z? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 Enten må du bite i det sure eplet og si ifra til moren din at dette ikke fungerer, før du bygger opp så mye irritasjon at det virkelig smeller. Eller så kan du tenkte at ungene har det hyggelig med bestemoren sin den dagen, og at resten av det som må ordnes den kvelden er mannen din sitt ansvar. Dermed kan du benytte sjansen til å gjøre noe _du_ har lyst til den kvelden. Du skriver at du blir sur før du kommer hjem: Hva med å ikke komme hjem akkurat da? Dra på trening, gjør en kaféavtale med venninner, gå kino eller noe. Så kan mora di føle seg nyttig om ettermiddagen, og mannen din gjøre det som er hans oppgaver - uten at du er der for å irritere deg. Og da gagner opplegget deg også. ;o) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
songbirdy Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 Det spørs om det største problemet er at det er din mor som er hjelperen. Det at hun er inne i ditt hus og styrer og ordner vil jeg tro er en belastning mer enn hjelp, når det er så ofte! Når min mor er på besøk hos oss, "kveler" hun meg med alt hun skal styre og ordne, og hjelpe meg med. Det er ikke måte på hva som skal skje når hun er i hus. Jeg blir bare irritert og føler meg sur og utakknemlig. Men hun klarer ikke la være og styrer på likevel. Det er utrolig vanskelig å si fra på en god måte, for det blir jo tatt feil omtrent uansett hva jeg sier. Det kan være måten jeg sier fra på men likevel... vanskelig sak. Hvis dette skal fortsette (noe du har sagt du ikke orker), så må du være tydelig og si hva du trenger hjelp til. Mens hun lager middag så kan pappa hjelpe ungene med leksene. Spiser de og hun leker kanskje med de og da kan han rydde sekkene osv. Eller omvendt. Så mannen din får jaggu stramme seg opp han også - og sørge for at sekker og matbokser, lekser og annet er sjekket! Det er hans ansvar. Klarer han ikke ta det alene (noe han MÅ om ordningen med mor slutter), så syns jeg han gjør en dårlig innsats! En dag i uka må man kunne forvente - ærlig talt, det er ikke bare dine unger. En annen ting. Hvorfor kan hun ikke ta med ungene hjem til seg denne dagen, så kan dere hente de der på kvelden før leggetid? Vil tro det er like mye avlastning og hjelp det, så kan dere trene, ha kjærestedag, husarbeid eller hva det er dere ønsker, uten din mor hjemme hos deg... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 Det jeg skulle si har blitt sagt av andre, så derfor bare stikkordsmessig: - det er i hovedsak mannen som er problemet - han burde klare å rydde før du kommer hjem - enig i forslaget fra Mrs Wallace om ikke å komme hjem - dra på kino med venninner el lign - ha en skikkelig frikveld ute. - støtter også forslaget fra songbirdy om at hun kan ta barna med hjem til seg selv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
calendula Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 Er det du som rydder i sekkene, henger opp vått tøy og rydder kjøkkenet hver dag ellers? Hvis ja, er det på tide at du fordeler dette ansvaret blant hele familien. Ungene kan fint rydde ut av sekkene sine, sette matboksen på kjøkkenet og henge opp våte klær/legge dem på vaskerommet _hver_dag. Hvis de er så unge at de ikke er i stand til å se hva som kan henges opp og hva må i vasken, lær dem å henge opp våte ting allikevel. Da kan du sortere vekk det som skal vaskes etterpå. Selv om det kan gi et par minutters ekstraarbeid for deg nå mens det er små har de lært seg en vane med tømme sekken og henge opp klær som du senere kan bygge videre på. Mannen din må selvsagt rydde på kjøkkenet mer enn en dag i uka. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 ''slik at det ser deasent ut til du kommer hjem?'' Hehe,- siden du pirket så mye på dikt og sånt i går fortjener du en liten korreks ;-) Ordet er decent (anstendig, skikkelig) Haha, den fortjente jeg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 Haha, den fortjente jeg. ''Haha, den fortjente jeg. ;)'' Og _det_ er den rette måten å ta korrekser på,- både for andres reaksjoner - og ikke minst for sin egen del,- livet er litt enklere når man kan flire litt av seg selv også :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 Jo enig i det. Men han gjør når han må. Og så har jeg gitt litt opp med å forvente så mye fra han med åra dessverre... Men klag for all del til han, og ikke til mora di. Det er han som er en slubbert! Still krav! Din mor gjør faktisk en veldig sjenerøs ting med dere som hjelper til en ettermiddag i uka, og jeg er frista til å minne deg på at du er meget priviligert som har henne i nærheten og at hun stiller opp på denne måten. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest annlovinda Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 Men klag for all del til han, og ikke til mora di. Det er han som er en slubbert! Still krav! Din mor gjør faktisk en veldig sjenerøs ting med dere som hjelper til en ettermiddag i uka, og jeg er frista til å minne deg på at du er meget priviligert som har henne i nærheten og at hun stiller opp på denne måten. ''og jeg er frista til å minne deg på at du er meget priviligert som har henne i nærheten og at hun stiller opp på denne måten.' Veldig enig i dette 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 Men klag for all del til han, og ikke til mora di. Det er han som er en slubbert! Still krav! Din mor gjør faktisk en veldig sjenerøs ting med dere som hjelper til en ettermiddag i uka, og jeg er frista til å minne deg på at du er meget priviligert som har henne i nærheten og at hun stiller opp på denne måten. Enig! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 Siden du ikke har et godt forhold til din mor, må du bare avvikle dette så fort som mulig. Det er nok en av grunnene til at du blir sur og sliten. Å ha en person i huset som jeg ikke kom overens med hver eneste uke, hadde jeg ikke taklet. Hva med å fokusere på at dette gir bestemor og barnebarn en god mulighet til å ha kontakt? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 Jeg synes du skal unne bestemor og barnebarn å ha en hyggelig ettermiddag sammen, samt minne mannen din på at han godt kan rydde opp på kjøkkenet etter middagen. Såfremt din mor ikke gjør noe mer galt enn å ikke rydde godt nok, så synes jeg ikke du skal la ditt eget dårlige forhold til din mor begrense denne muligheten til kontakt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
UlrikkeE Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 Her er det MANNEN din som er problemet, ikke moren din! Jeg synes barn og mormor fortjener å ha tid sammen. Spark mannen din bak. Igjen og igjen. Om nødvendig, lag liste til ham! Han får ikke sette seg i sofa'n før alt er gjort som står på lista... Ihvertfall høres det ut for meg som om det er gubben din du EGENTLIG irriterer deg over, ikke moren din... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ulvinnen Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 Hva med å fokusere på at dette gir bestemor og barnebarn en god mulighet til å ha kontakt? Når dette blir så frustrerende for trådstarter, så er det ingen god situasjon. Man skal ikke svelge alt av kameler over for lang tid, bare for å tekkes andre. Da er det bedre at det er kontakt mellom barnebarn og bestemor i andre settinger, der det også vil være til glede for trådstarter. For eksempel kan bestemoren ha barna hjemme hos seg selv en kveld i uken, slik at trådstarter og mannen hennes kan bruke tiden på seg selv, eller ærender de må få gjort. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 Når dette blir så frustrerende for trådstarter, så er det ingen god situasjon. Man skal ikke svelge alt av kameler over for lang tid, bare for å tekkes andre. Da er det bedre at det er kontakt mellom barnebarn og bestemor i andre settinger, der det også vil være til glede for trådstarter. For eksempel kan bestemoren ha barna hjemme hos seg selv en kveld i uken, slik at trådstarter og mannen hennes kan bruke tiden på seg selv, eller ærender de må få gjort. Jeg er enig i at man ikke skal svelge altfor mange kameler - men mener samtidig at det kan være grunn til å reflektere over hvilke sider ved en selv som er i sving i forbindelse med ulike former for vurderinger. Den konkrete situasjonen her beskrives som om det er det rotete kjøkkenet samt andre mindre praktiske detaljer som er hovedproblemet. Da ville jeg ha løst det ved å forvente at ektefelle ryddet opp etter middag. Noen ganger oppnår man mest ved å reflektere nærmere over hva som ligger til grunn for de reaksjonene man har - mener jeg :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ulvinnen Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 Jeg er enig i at man ikke skal svelge altfor mange kameler - men mener samtidig at det kan være grunn til å reflektere over hvilke sider ved en selv som er i sving i forbindelse med ulike former for vurderinger. Den konkrete situasjonen her beskrives som om det er det rotete kjøkkenet samt andre mindre praktiske detaljer som er hovedproblemet. Da ville jeg ha løst det ved å forvente at ektefelle ryddet opp etter middag. Noen ganger oppnår man mest ved å reflektere nærmere over hva som ligger til grunn for de reaksjonene man har - mener jeg :-) Det er nok ikke det som er hovedproblemet, siden trådstarter like over her forteller at hun bare klarer moren sin i små doser. Irritasjonen over rot er nok bare symptomer. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 Det er nok ikke det som er hovedproblemet, siden trådstarter like over her forteller at hun bare klarer moren sin i små doser. Irritasjonen over rot er nok bare symptomer. Men bør det at hun ikke klarer noe særlig fra moren sin gå ut over ungene? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest luksus, men problem Skrevet 22. januar 2009 Del Skrevet 22. januar 2009 Enten må du bite i det sure eplet og si ifra til moren din at dette ikke fungerer, før du bygger opp så mye irritasjon at det virkelig smeller. Eller så kan du tenkte at ungene har det hyggelig med bestemoren sin den dagen, og at resten av det som må ordnes den kvelden er mannen din sitt ansvar. Dermed kan du benytte sjansen til å gjøre noe _du_ har lyst til den kvelden. Du skriver at du blir sur før du kommer hjem: Hva med å ikke komme hjem akkurat da? Dra på trening, gjør en kaféavtale med venninner, gå kino eller noe. Så kan mora di føle seg nyttig om ettermiddagen, og mannen din gjøre det som er hans oppgaver - uten at du er der for å irritere deg. Og da gagner opplegget deg også. ;o) Det å ikke komme hjem er ingen løsning. I høst brukte jeg denne dagen til å få gjort mine ting på kvelden og kom sent hjem - alt står jo likevel å venter på meg. Da blir det bare enda mer slitsomt å rydde når en må gjøre det sent på kvelden. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.