Gå til innhold

Luksusproblem, men likevel...

Gjest luksus, men problem

Anbefalte innlegg

Er det du som rydder i sekkene, henger opp vått tøy og rydder kjøkkenet hver dag ellers?

Hvis ja, er det på tide at du fordeler dette ansvaret blant hele familien.

Ungene kan fint rydde ut av sekkene sine, sette matboksen på kjøkkenet og henge opp våte klær/legge dem på vaskerommet _hver_dag. Hvis de er så unge at de ikke er i stand til å se hva som kan henges opp og hva må i vasken, lær dem å henge opp våte ting allikevel. Da kan du sortere vekk det som skal vaskes etterpå. Selv om det kan gi et par minutters ekstraarbeid for deg nå mens det er små har de lært seg en vane med tømme sekken og henge opp klær som du senere kan bygge videre på.

Mannen din må selvsagt rydde på kjøkkenet mer enn en dag i uka.

Ungene gjør alle disse tingene når de er sammen med meg eller pappaen. Men av en eller annen merkelig grunn blir de helt hjelpesløse når mormor er her - da klarer de ingenting alene. Jeg har snakket med dem om det flere ganger - og gjentar det hver morgen når hun kommer på ettermiddagen - men det går bare ikke inn virker det som...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 55
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• frosken

4

• morsan

4

• fillolin

4

• Lillemus

3

Men, kan du ikke bare fortelle hva dere virkelig trenger hjelp med da?

Om du forteller henne at du er utrolig takknemlig for det hun gjør for dere, men at det hadde vært flott om hun gjorde x og y før hun begynte med z?

Jeg hadde en ordentlig prat med henne i høst. det hjalp de to neste gangene også var vi tilbake i den gamle tralten igjen. Jeg føler jeg maser på henne om jeg skal gjenta dette stadig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier at dette er dagen til mannen din. Da må det jo være en selvfølge at han fikser klær/rydder kjøkken etterpå!!!!! Han slipper jo unna halve jobben på denne måten.

Dessuten må det jo lages nok mat så du kan varme det opp da du kommer hjem.

Han slipper unna alt denne dagen.

Han er egentlig flink på sine områder, men må minnes på ting. Vi har nok kommet inn i et mønster etter så mange år. Men det fungerer greit nok og jeg har ikke lyst til å bruke tid og krefter til å kjefte og mase på han for å få han til å gjøre ting. derfor er det vel blitt til at jeg gjør ting selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok heller stramma opp mannen min her! Ungene trives sikkert med denne løsningen og dette er nok noe bestemor koser seg med?

Du burde sette deg ned med mann og barn og bli enig med dem i hva du forventer når du kommer hjem fra jobb. Ungene skal sette på plass skoene sine og yttertøyet sitt, samt sette matboksene sine på kjøkkenbenken (dette er iallefall arbeidsoppgaver min fireåring klarer helt fint). Deretter får mannen din i oppdrag å sørge for at kjøkkenet er shina til du kommer hjem. Det burde absolutt være en helt overkommelig oppgave!

Jeg er veldig enig med deg. Og jeg har prøvd dette flere ganger. Jeg har snakket med barna - vi har funnet løsninger og gjort avtaler. Jeg har snakket med far og gjort avtaler.

men det hjelper ikke mange gangene likevel. Jeg føler at jeg kjefter og maser og legger opp til noe negativt dager i forveien av mormors besøk med disse samtalene.

Jeg begynner å bli lei av å mase og kjefte og vet godt at dette ikke er mormors skyld. Men kanskje mannen min kan få det ekstra sparket han trenger når han plutselig må gjøre alt alene en ettermiddag? Kanskje han da ser hva jeg gjør hver eneste dag?

Jeg er den første til å innrømme at vi har en skjev fordelign av plikter hjemme, men vi har likevel funnet en måte som fungerer og den som lager minst problemer i hverdagen. etter så mange år sammen har jeg innsett at det ikke går ann å endre mannen min på flere områder. Men han er likevel en fantastisk mann og en flott far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig enig med deg. Og jeg har prøvd dette flere ganger. Jeg har snakket med barna - vi har funnet løsninger og gjort avtaler. Jeg har snakket med far og gjort avtaler.

men det hjelper ikke mange gangene likevel. Jeg føler at jeg kjefter og maser og legger opp til noe negativt dager i forveien av mormors besøk med disse samtalene.

Jeg begynner å bli lei av å mase og kjefte og vet godt at dette ikke er mormors skyld. Men kanskje mannen min kan få det ekstra sparket han trenger når han plutselig må gjøre alt alene en ettermiddag? Kanskje han da ser hva jeg gjør hver eneste dag?

Jeg er den første til å innrømme at vi har en skjev fordelign av plikter hjemme, men vi har likevel funnet en måte som fungerer og den som lager minst problemer i hverdagen. etter så mange år sammen har jeg innsett at det ikke går ann å endre mannen min på flere områder. Men han er likevel en fantastisk mann og en flott far.

Jeg skjønner at det ikke er så lett :-(

Hva med å gi ham konkrete oppgaver han skal ta ansvaret for? Skriv en lapp:

Heng opp våte klær

Rydd benken, sett alt i oppvaskmaskinen

etc..

Mannfolk er ikke unger, men noen mannfolk trenger veldig konkrete beskjeder ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er egentlig flink på sine områder, men må minnes på ting. Vi har nok kommet inn i et mønster etter så mange år. Men det fungerer greit nok og jeg har ikke lyst til å bruke tid og krefter til å kjefte og mase på han for å få han til å gjøre ting. derfor er det vel blitt til at jeg gjør ting selv.

''Han er egentlig flink på sine områder, men må minnes på ting. ''

Hva om du ringer han en stund før dukommer hjem og minner han på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det å ikke komme hjem er ingen løsning. I høst brukte jeg denne dagen til å få gjort mine ting på kvelden og kom sent hjem - alt står jo likevel å venter på meg. Da blir det bare enda mer slitsomt å rydde når en må gjøre det sent på kvelden.

Da får du krype til køys, og så sparker du gubben ut av senga en halvtime før neste morgen slik at han rekker å rydde før dere andre står opp;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en ordentlig prat med henne i høst. det hjalp de to neste gangene også var vi tilbake i den gamle tralten igjen. Jeg føler jeg maser på henne om jeg skal gjenta dette stadig.

Det blir vel litt som med barna da - at man må si deg igjen og igjen og igjen.

Også er jeg jo litt enig med de andre som svarte deg - mannen din har jo litt ansvar for dette han også da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å ikke komme hjem er ingen løsning. I høst brukte jeg denne dagen til å få gjort mine ting på kvelden og kom sent hjem - alt står jo likevel å venter på meg. Da blir det bare enda mer slitsomt å rydde når en må gjøre det sent på kvelden.

Men herlighet, er mannen din fullstendig hjelpetrengende, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mil1365380270

Forstår ikke problemet her. Mormor kommer og tar barn og mating på fars dag. Far har fått frigjort tid, så kan han slappe av og lade opp til Mor kommer hjem. Fikse henne en kjapp liten middag og gjøre seg fin, etter at han har bukt 30 min. på det mor til nå har måttet gjøre. Heia Far!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaså, så han er enig? Såvidt jeg kan forstå er han et minst like stort problem som moren din ;) Hvis dette er hans dag er det en selvfølge at han iallefall rydder opp når han både slipper matlagingen og får mat! En annen ting jeg ville sluttet med er å klargjøre huset til hun kommer. Hvis hun er en erfaren husmor regner jeg med at hun ser hva som må gjøres. Og hvis ikke hjelper det sikkert med en lapp av typen "Kjære mamma! Ser fælt ut her idag, altfor travelt om dagen. Hadde blitt superglad hvis du orker å ordne litt her. Glad i deg! Klem fra meg" Eller noe annet, da, avhengig av hvordan mamma'n din er. Vet hun at du ønsker hjelp? Du har jo sagt at du ikke trenger hennes hjelp... Vet hun evt. hva som skal gjøres og hvordan? Eller er hun redd for å gjøre noe feil og gjør bare det hun er sikker på? Jeg forstår at situasjonen er kinkig, men kanskje kan det være et potensiale her for at du faktisk får MYE hjelp av henne hvis du endrer dine egne handlinger først istedenfor å prøve å endre hennes. Altså ikke for at jeg ikke forstår problemet, men når jeg nå først ser det utenfra, så prøver jeg meg med et svar, sånn sett utenfra ;)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungene gjør alle disse tingene når de er sammen med meg eller pappaen. Men av en eller annen merkelig grunn blir de helt hjelpesløse når mormor er her - da klarer de ingenting alene. Jeg har snakket med dem om det flere ganger - og gjentar det hver morgen når hun kommer på ettermiddagen - men det går bare ikke inn virker det som...

Kanskje du bør si det til mormor, da - at ungene gjerne vil hjelpe til, at det er fint for dem å øve seg, at du gjerne vil at hun skal lære dem opp siden hun er så flink - eller noe enda sleipere ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm... det blir unektelig dobbelkommunikasjon her.... Du sier han må gjøre det, men så gjør du det likevel... Hvor mange dager i rotete hus orker du? Hvis du prøver å "krige" på den måten. Tipper iallefall at ungene ikke orker så mange dager med mugg i matboksen... Eller hvordan kan du si ifra så de virkelig forstår OG respekterer deg, med en gang? Her kan det være nyttig lærdom å hente både for gamle og unge slappfisker - ti mas er ei det beste, men at man noe VIL! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skriv lapper! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Det med å sjekke barnehageutstyr er ikke noe alle tenker på. For meg er det helt naturlig å sjekke, mens andre som henter barna mine glemmer det, for de har ikke denne rutinen. Når bestemor skal hente barna hender det at jeg skriver en lapp slik at hun får med seg alt som skal sjekkes. Spesielt på denne årstiden når det er mye klær å forholde seg til. Barna synes det er utrolig stas å bli hentet av bestemor nå og da :)

Mannen din kan ha ansvaret for ryddingen etter middag. Hvis ikke bestemor er der blir det vel middag og rot likevel. Jeg synes det blir litt feil å legge skylda på henne når han også er der.

Jeg ville tenkt meg grundig om før jeg "sa henne opp". Det virker som om dette er en glede for både henne og barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser hva du skriver her, men det stemmer jo egentlig ikke. Dette ER jo et problem for deg.

Jeg synes også det er kjempemerkelig at en voksen mann må minnes på at han skal fikse opp sekker/rydde etter middag....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...