Gå til innhold

Jeg er så sinnsykt sliten...

Anbefalte innlegg

[quote name=Shira :o)' timestamp='1232525855' post='4071249]

Har du prøvd innsovningstabletter? Jeg har brukt det i perioder hvor jeg har frykt for å sovne, og sliter med mareritt. Jeg har ingen annen virkning enn at det hjelper meg å sovne der og da, dagen etter er jeg helt fin. Minuset er at jeg kan våkne opp igjen om natta og da ha problem med å sovne igjen.

Jeg får ingenting som er avhengighetsskapende.

Nå høres det ut som jeg har et eller annet avhengighetsproblem, men jeg har altså aldri brukt A- eller B-preparater. Det er legens vurdering på generelt grunnlag at han ikke gir disse medisinene til varige søvnproblemer, selv om de kan lette i perioder.

Fortsetter under...

• Svar 76
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Glimtipper

29

• frosken

5

• fineline

5

• Lotte :o)

2

Mest aktive i denne tråden

Huff, det er forferdelig å ikke få sove. Har perioder hatt problemer med det selv, dog neppe i den grad du erfarer nå.

Har du prøvd melatonin? Godt mulig det er for "lett" for deg, men kan være verd å prøve.

*klem*

Melatonin hjelper ikke meg noe. Jeg begynte å bruke det i forbindelse med reiser, men har sluttet med det.

Huff, det er forferdelig å ikke få sove. Har perioder hatt problemer med det selv, dog neppe i den grad du erfarer nå.

Har du prøvd melatonin? Godt mulig det er for "lett" for deg, men kan være verd å prøve.

*klem*

Takk for klemmen :)

Ja, jeg har prøvd det, men til liten hjelp. Jeg er jo i grunnen trøtt nok, kan man si ;)

Ok, da skjønner jeg hva de bokstavene betydde ;)

Jeg aner ingenting om denne diagnosen, men har du forsøkt f.eks. akupunktur e.l.? Akupunktur har jeg svært god erfaring med mht flere ting. Dette er også en behandlingsform med dokumentert effekt på diverse lidelser.

Nei, jeg har ikke det.

Jeg betviler vel litt at alternative behandlinger hjelper mot PTSD.

Gjest Shira :o)

Jeg får ingenting som er avhengighetsskapende.

Nå høres det ut som jeg har et eller annet avhengighetsproblem, men jeg har altså aldri brukt A- eller B-preparater. Det er legens vurdering på generelt grunnlag at han ikke gir disse medisinene til varige søvnproblemer, selv om de kan lette i perioder.

Ja, det er jo viktig moment legen har. Skal være forsiktig også, jeg opplevde faktisk og få litt abstinenser i en periode. Da ble jeg ganske sjokka for jeg hadde jo vært innlagt på sykehus og trodde de hadde kontroll over at jeg ikke fikk for mye.

Da har jeg ikke annet å komme med enn klemmer, dem deler jeg villig ut til deg! Og håp om at du finner en løsning som du kan leve med.

Annonse

Hei. Det er fryktelig ikke å få sove. Jeg får lett problemer med søvnen hvis jeg sliter med noe, og da blir jo tingene enda verre. Legen min skriver ut Atarax til meg. Det er et angstedmpende og beroligende legemiddel som ikke er avhengighetsskapende. I peroder med søvnproblemer tar jeg en halv tablett et par timer før jeg ønsker å sove. Du kan lese mer om det i Felleskatalogen.

http://www.felleskatalogen.no/pasientutgave/?mainpage=/pasientutgave/show.do%3Ffilename%3D/content/pkv/A/Atarax_UCB_83176/index.html

Jeg skrev i parentes nederst i innlegget, for de som ikke kjenner meg :)

PTSD med tilhørende mareritt/flashbacks som enten gjør det vanskelig å sovne eller forårsaker mange oppvåkninger rett etter innsovning.

Jeg hadde en sånn periode tidligere i høst. Ingenting som hadde hjulpet tidligere hjalp. Men det gjorde SSRI - har du forsøkt det?

:klem:

Hei. Det er fryktelig ikke å få sove. Jeg får lett problemer med søvnen hvis jeg sliter med noe, og da blir jo tingene enda verre. Legen min skriver ut Atarax til meg. Det er et angstedmpende og beroligende legemiddel som ikke er avhengighetsskapende. I peroder med søvnproblemer tar jeg en halv tablett et par timer før jeg ønsker å sove. Du kan lese mer om det i Felleskatalogen.

http://www.felleskatalogen.no/pasientutgave/?mainpage=/pasientutgave/show.do%3Ffilename%3D/content/pkv/A/Atarax_UCB_83176/index.html

Takk for tipset! Jeg skal ta det med til legen min :)

Jeg sliter også med elveblest i stressa perioder, så kanskje jeg kan slå to fluer i en smekk ;)

Jeg hadde en sånn periode tidligere i høst. Ingenting som hadde hjulpet tidligere hjalp. Men det gjorde SSRI - har du forsøkt det?

:klem:

Takk for tipset :) Jeg spurte legen om det hadde noe for seg, men han mente det ikke ville hjelpe, siden han ikke fant noen indikasjon på depresjon (bortsett fra den normale slitenheten og irritabiliteten ved lite søvn). Jeg skal ta det opp igjen ved neste legetime, kanskje det er verdt et forsøk uansett :)

[quote name=Shira :o)' timestamp='1232526207' post='4071260]

Ja, det er jo viktig moment legen har. Skal være forsiktig også, jeg opplevde faktisk og få litt abstinenser i en periode. Da ble jeg ganske sjokka for jeg hadde jo vært innlagt på sykehus og trodde de hadde kontroll over at jeg ikke fikk for mye.

Da har jeg ikke annet å komme med enn klemmer, dem deler jeg villig ut til deg! Og håp om at du finner en løsning som du kan leve med.

Ja, jeg har ingenting i mot at han utviser forsiktighet.

Takk for det, Shira :)

Akupunktur hadde jeg forsøkt. Ellers vil jeg si at jeg synes det virker som din lege undervurderer viktigheten av søvn i forhold til at du faktisk skal være oppegående for å ta vare på et barn i tillegg til deg selv.

Hvis du ikke tidligere har misbrukt medikamenter forstår jeg bare ikke at han/hun ikke kan skrive ut en resept på feks 20 tabl av et eller annet som får deg til å sove nå når det er kritisk behov for søvn og du ikke har den avlastningen du pleier å ha. Jeg tror jeg hadde slått litt hardt i bordet hos den legen alternativt byttet lege.

Akupunktur hadde jeg forsøkt. Ellers vil jeg si at jeg synes det virker som din lege undervurderer viktigheten av søvn i forhold til at du faktisk skal være oppegående for å ta vare på et barn i tillegg til deg selv.

Hvis du ikke tidligere har misbrukt medikamenter forstår jeg bare ikke at han/hun ikke kan skrive ut en resept på feks 20 tabl av et eller annet som får deg til å sove nå når det er kritisk behov for søvn og du ikke har den avlastningen du pleier å ha. Jeg tror jeg hadde slått litt hardt i bordet hos den legen alternativt byttet lege.

Jeg har allerede byttet lege en gang. Den forrige legen ville ikke en gang la meg prøve tolvon eller gamle allergimedisiner, så dette er tross alt en forbedring.

Det virker som de aller fleste leger er utrolig forsiktige med A- og B-preparater akkurat nå. Jeg tror ikke jeg orker å "shoppe" etter en lege som er villig til å skrive det ut.

Takk for svar :)

Annonse

Nei, jeg har ikke det.

Jeg betviler vel litt at alternative behandlinger hjelper mot PTSD.

Akupunktur løser jo opp blokkeringer i kroppen og får blodet og alt til å flyte friere, så man skal aldri si aldri ;)

Det står litt om PTSD under denne linken om akupunktur (nede på siden). Jeg er ikke like god som deg i engelsk, så jeg orka ikke å skjønne alt som sto her ;) Kanskje du finner noe av interesse? http://acupuncturenews.blogspot.com/2006_08_01_archive.html

Jeg synes det er trist at du ikke får bedre hjelp. Jeg vet hva dette går i, og har samme diagnose, elendig søvn og mye mareritt med oppvåkninger. Man må ha minimum fire timer. Det er min erfaring. Under fire timer har en ikke sjanse, men får en fire timer kan en klare seg til en viss grad i hvert fall en periode. Da vaser en rundt med små epilepsiliknende anfall og hukommelsestap til slutt. Noen er sikkert også mer disponert for psykose med så lite søvn over lang tid.

Avhengighetsfaren rundt imovane og stilnoct er ikke store problemet, når man sliter slik som dette. Så lenge en ikke går opp i doser, er det verste som kan skje at en får noen søvnløse netter og litt økt angst når en kutter dem. Og det er søren ikke verre enn det var i utgangspunktet. Synes du skal gå til noen som har et litt annet syn på dette enn de legene du har vært borte i.

Kanske bestille hos en privatpraktiserende psykiater? Og be han følge deg opp om han vil for en periode. Ikke mye å tape.

Som det har vært diskutert her før er det også en medisin som heter rivotril som kan hjelpe spesielt mot mareritt og oppvåkninger, men det er enda mindre sjanse til å få den hos mange leger. (Også et benzo) Jeg får p. forte, sobril, stilnoct og

imovane av min lege, men ikke rivotril. Det er en vesensforskjell i avhengigheten på sobril og innsovingsmidlene.

Jeg hadde bukket under og måtte hatt innleggelse om ikke legen min gav meg dette til å sove på. Trøsten er at dette heldigvis går i rykk og napp og det kommer bedre perioder.

Kommer du til en lege som vil skrive ut så gå for imovane 7.5 mg, da denne også hjelper mot tidlig oppvåkning. Bedre enn stilnoct i hvert fall. Man kan og dele den om en vil.

Jeg lider med deg. Dette er helvetes greier.

Klem fra

Gjest Fotolys

Jeg bruker nå en liten dose seroquel for å få sove. Det er egentlig en antipsyktisk medisin, men i små doser går det an å bruke for å få sove. Det fine er at jeg ikke får hangover dagen etter, som med vallergan. Jeg legger ikke på meg av den. Tror jeg ville prøvd det hvis jeg var deg. Ellers ville jeg bedt om sobril eller lignende for å ha i bakhånd. Det er beroligende.

Bestill ny time hos legen. Snakk om hvordan du har det og be om råd mht hva som kan gjøres. De færreste leger liker å skrive ut medikamenter til pasienter de kjenner dårlig, men dersom du lar vedkommende bli bedre kjent med deg, så kanskje han også blir mer engasjert og opptatt av å finne løsninger.

Når det gjelder vallergan og tolvon, så er vel det medikamenter hvor måten de brukes på kan få avgjørende betydning mht hvilken virkning og bivirkninger som inntrer. Jeg kan lite om medikamenter, men såvidt meg bekjent så kan det være et poeng å ta vallergan tidlig på kvelden - vet om de som har tatt de allerede kl 19 - for å unngå trettheten neste dag. Når det gjelder tolvon, så¨mener jeg å ha hørt at den voldsomme hangoveren du beskriver ikke varer så mange dager slik at det litt er snakk om å holde ut i en overgangsperiode.

Nhd skrev vel at han ikke kom til å være her noe særlig denne uken, så hvis han ikke kommenterer i denne tråden, så foreslår jeg at du poster et nytt innlegg i helgen, hvor du også redegjør for hvilke doser du prøvde av vallergan og tolvon, samt hvilke tidspunkt du tok dem.

Håper dagen i dag er ok:-)

Jeg synes det er trist at du ikke får bedre hjelp. Jeg vet hva dette går i, og har samme diagnose, elendig søvn og mye mareritt med oppvåkninger. Man må ha minimum fire timer. Det er min erfaring. Under fire timer har en ikke sjanse, men får en fire timer kan en klare seg til en viss grad i hvert fall en periode. Da vaser en rundt med små epilepsiliknende anfall og hukommelsestap til slutt. Noen er sikkert også mer disponert for psykose med så lite søvn over lang tid.

Avhengighetsfaren rundt imovane og stilnoct er ikke store problemet, når man sliter slik som dette. Så lenge en ikke går opp i doser, er det verste som kan skje at en får noen søvnløse netter og litt økt angst når en kutter dem. Og det er søren ikke verre enn det var i utgangspunktet. Synes du skal gå til noen som har et litt annet syn på dette enn de legene du har vært borte i.

Kanske bestille hos en privatpraktiserende psykiater? Og be han følge deg opp om han vil for en periode. Ikke mye å tape.

Som det har vært diskutert her før er det også en medisin som heter rivotril som kan hjelpe spesielt mot mareritt og oppvåkninger, men det er enda mindre sjanse til å få den hos mange leger. (Også et benzo) Jeg får p. forte, sobril, stilnoct og

imovane av min lege, men ikke rivotril. Det er en vesensforskjell i avhengigheten på sobril og innsovingsmidlene.

Jeg hadde bukket under og måtte hatt innleggelse om ikke legen min gav meg dette til å sove på. Trøsten er at dette heldigvis går i rykk og napp og det kommer bedre perioder.

Kommer du til en lege som vil skrive ut så gå for imovane 7.5 mg, da denne også hjelper mot tidlig oppvåkning. Bedre enn stilnoct i hvert fall. Man kan og dele den om en vil.

Jeg lider med deg. Dette er helvetes greier.

Klem fra

Jeg får rivotril av legen min. Det er det eneste som gir meg god søvn uten bivirkninger neste dag.

Men da jeg slet med oppvåkning og mareritt tidlig på natten i høst, hjalp ikke det heller.

Akupunktur løser jo opp blokkeringer i kroppen og får blodet og alt til å flyte friere, så man skal aldri si aldri ;)

Det står litt om PTSD under denne linken om akupunktur (nede på siden). Jeg er ikke like god som deg i engelsk, så jeg orka ikke å skjønne alt som sto her ;) Kanskje du finner noe av interesse? http://acupuncturenews.blogspot.com/2006_08_01_archive.html

Jeg skal lese litt og se hva som finnes i området hvor jeg blir boende. Det meste er vel verdt et forsøk til slutt ;)

Takk for det, Togli :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...