Gjest Leiavgulp Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 Hei! Jeg har en nydelig sønn på 4 mnd. Han har helt siden fødselen gulpet veldig mye, har til tider hatt sprutoppkast. Han gulper opp til 3 timer etter et måltid, og da er det jo på tide med mer mat. Det fosser ut av han. Etter en stund kommer det ut bare vann. Vi er nøye med at han får rape i løpet av måltidene, vi har prøvd mye og mange teknikker inkl kiropraktor, tykningsmiddel i melk, gitt han lite og ofte mat etc. Legen jeg har vært til sier at jeg må komme tilbake hvis det ikke har bedret seg når han er 2 år!!! Dette er ikke et tilfredstillende svar for meg. Går ut i fra at det er lukkemuskelen til magesekken som ikke fungerer helt enda. Problemet er frustrerende og isolerende. Han legger godt på seg og er ellers fin i formen. Jeg kan se at han til tider synes oppstøtene er sure, han rynker på nesa og sutrer litt. Jeg kan ikke amme så han får mme på flaske. Hva kan vi gjøre?? Må vi bare vente på at lukkemuskelen skal modnes?? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ruskesnusk Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 Har det vært vurdert om han tåler melken han får? Det er jo ikke alle barn som tåler kumelk og vanlig morsmelkstilskudd er vel basert på det? Eller gulper han hvis han bare får vann eller annen væske også? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gunnar Oftedal, barnelege Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 Gastoøsofageal refluks (GØR) er en tilstand med stor bredde i symptombilde, fra den mest uskyldige formen - nemlig gulping ,som de fleste spedbarn har når magen blir for full etter et måltid, til alvorlige tilstander med mangelfull vektøking, blodig oppkast, magesmerter og luftveissymptomer pga. aspirasjon av mageinnhold til lungene. Det du beskriver er en mellomting med rikelig sur oppkast, men uten andre symptomer. Jeg forstår det slik at han har god matlyst, at han legger på seg som han skal, og er i fin form ellers. Det er en fast regel at medikamentell behandling av GØR først er aktuelt når barnet selv er plaget utover gulp og oppkast, slik at behandlingen av din sønn blir med metoder av den typen du beskriver, i forskjellige kombinasjoner. En god metode som du ikke nevner er å sette barnet i en barnestol etter måltidet, eller legge det på magen og feste det mot en madrass som er vinklet ca. 35 grader, i opp mot en time. Dette kan kombineres med hyppige måltider og med fortykket melk. Det finnes også spesialmelk med økt viskositet som kan prøves ut noen ganger i stedet for morsmelk. Dersom han er tydelig plaget av surheten i gulpet kan man etter måltidet også prøve å gi et tyktflytende og syrenøytraliserende middel (Gaviscon). Som du sier er det lukkemuskelen til magesekken som ikke er modnet enda. Det er ikke helt uvanlig at denne modningen kommer sent i første leveåret, men regelen er at gulpingen gradvis bedrer seg før den tid. Dersom tilstanden utvikler slik at han ikke legger på seg og ikke viser god trivsel, bør han vurderes ved en barneavdeling med tanke på medikamentell behandling. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.