Gå til innhold

Lekser

Tonette

Anbefalte innlegg

Hvordan motiverer dere ungene deres til å gjøre leksene sine?

Nå har min 7-åring suret seg en time, og nekter å gjøre leksene.

Han er egentlig skoleflink, men han synes lekser er noe herk.

Han diller og duller og bruker lang tid, fordi han ikke vil gjøre de.

Jeg har begynt å premiere han med at han får låne pc'n hvis han er flink å gjøre leksene sine uten noe tull. Da gjør han det ordentlig og fint, og han er ferdig på et kvarter.

Men i dag har det låst seg helt, og han begynte bare å hylskrike fordi han ikke fikk pc'n med en gang.

Egentlig vil jeg at han skal gjøre leksene uten at han får premie, men jeg sliter veldig med å motivere han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er i nøyaktig samme situasjon som deg NÅ.

Er utrolig lei og sliten av det maset der!!! Har dessverre ingen andre gode råd enn det du har prøvd: belønning.

Lekser er noe herk.

Men jeg følger det opp, altså! Blir bare så sliten av det.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde tilløp til sånt, men da var det å holde knallhardt på at han ikke fikk lov til å gjøre noe som helst annet før leksene var ferdige, helt til rutinene var inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde tilløp til sånt, men da var det å holde knallhardt på at han ikke fikk lov til å gjøre noe som helst annet før leksene var ferdige, helt til rutinene var inne.

Enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Premiering er en ganske enkel måte å få inn rutiner på. Så det synes jeg er helt OK.

Evt. kan du jo prøve med en premiering over en litt lengre periode. (Om du er flink å gjøre lekser denne uka, så drar på på badeland/kino e.l. på lørdag) Jeg vil jo tro at han da etter kort tid får innarbeidet gode vaner slik at han ikke tuller med dette i all evighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg praktiseres også en slags premiering i den forstand at det planlegges nokså detaljert hva som skal gjøres for hver dag, før trening eller annen aktivitet. Går det ikke greit, blir det heller ingenting etterpå.

Vi får ofte lekseplan på fredager, og det hender vi må starte i helgen hvis det f.eks. er bursdag eller andre ekstrating en ettermiddag. Da legger jeg alt fram og aksepterer at han går til og fra over en lengre periode enn om det hadde vært en vanlig ettermiddag. På den måten kan han f.eks. skrive én linje med øvingsord om gangen, nesten uten at det gjør vondt.

Men det er en overdrivelse å påstå at han er motivert (4. klasse, snart 10 år) for annet enn å bli ferdig med det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ViViola

Her har vi også slike tendenser innimellom - på 2. klassingen. Når det kommer en slik dag, så lar vi bare lekser være lekser, og så tar vi en alvorsprat når ting har roet seg.

Da snakker vi om _hvorfor_ hun må gjøre lekser, at det er _hun_ som skal lære, at det er _for hennes del_ at hun har lekser osv. Også snakker vi om at dersom hun ikke orker å gjøre leksene fordi hun er sliten, så må vi kutte ut det andre hun er med på. Vi truer ikke med å ta det fra henne, men vi snakker om at det er helt greit å bli sliten og lei, men at man da må velge _må-oppgaver_ først.

Etter en sånn runde går det veldig bra en stund, før vi må ta en ny runde.

Så - kanskje det kan være veien litt på sikt for dere også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg. Jeg ville vært _veldig_ forsiktig med å innføre premiering for å gjøre lekse allerede i 1.eller 2. klasse. Man kan fint si at "du kan gå ut og leke når du er ferdig med leksene dine" slik at det å bli ferdig blir en premie i seg selv. Men ikke belønne med klistremerker og større premier etter å ha gjort lekser i x antall dager.

Naturlige konsekvenser er tingen her. Gjør man ikke leksene, eller man bruker to timer på dem, så rekker man jo heller ikke fotballtrening og vennebesøk. That`s life:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FORferdelig FRUstrert!

Oi, dette innlegget skulle jeg visst ha lest før jeg postet mitt, har samme problem her....

Fryktelig irriterende, vanskelig å få gjort noe med syns jeg, for man kan jo ikke sette seg på dem og holde blyanten for dem heller.

Lekser er noe herk... for alle som ikke syns det er artig, de klarer seg jo fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går var en vanskelig dag. Han nektet å gjøre leksene, men han gjorde leseleksen sin før han la seg. Vi pleier å lese for han før leggetid, men i går sa jeg at jeg ikke ville lese, men hvis han ville, kunne han få lese leksen sin. Og det gjorde han.

Jeg sa også at jeg kom til å vekke han litt tidligere, sånn at han fikk tid til å gjøre skriveleksen før vi gikk på skolen. Det gikk faktisk veldig fint. Han gjorde leksen sin før frokost, og det tok ikke så lang tid.

I dag sa jeg at han fikk gjøre leksene sine med en gang han kom hjem, og det gjorde han faktisk :-)

Han sutret litt, men han ga seg ganske kjapt.

Før juleferien var han flink med det at han begynte på leksene med en gang vi kom hjem, men etter ferien har han vært helt umulig. Jeg kommer til å være veldig streng med han nå, til vi kommer inn i rutinen igjen.

Synes også det var et bra tips det med å lokke med kino eller badeland til helgen hvis han er flink hele uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...