Gå til innhold

Time hos arbeidspsykolog

Anbefalte innlegg

Er det noen av dere som har vært hos en arbeidspsykolog?

Jeg har fått time til en samtale og lurer litt på hva som møter meg der.

Jeg forventer vel at mine evner og interesser skal kartlegges, men skulle gjerne visst litt mer om hva som skjer ved slike konsultasjoner.

Jeg har vært ute av arbeidslivet lenge, og kjenner at jeg er svært utålmodig og vil så gjerne komme inn igjen.

Mitt dilemma er at det er en "mismatch" mellom det jeg på papiret kan, og det jeg i realiteten har kapasitet til å klare. Mine begrensninger synes ikke utenpå, og det gjør det vanskelig å kommunisere, og å presentere mine begrensninger synes jeg. Jeg synes også det er vanskelig å innrømme, samt å selv skikkelig å forstå hva jeg kan klare og hva jeg ikke kan klare.

Kanskje kan en arbeidspsykolog hjelpe til med dette?

Har noen erfaringer eller tanker omkring dette?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/322702-time-hos-arbeidspsykolog/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg var til arbeidspsykolog for noen år siden. Der tok jeg en test som kartla evner og interesser, i tillegg til at jeg svarte på spørsmål om hvordan jeg er som person. Disse spørsmålene var litt fordekte, men man så til slutt hvilke personlighetstrekk som var fremtredene. F.eks om du er en som takler konflikter greit, eller om du styrer unna.

De prøver å legge sammen evner og personlighet slik at de finner ut hvilken jobb som kan passe deg. I tillegg tar de selvsagt med de hemninger du måtte ha av psykisk/fysisk art. Der må du selv må være veldig klar på hva du tror du klarer og ikke klarer. Enkelte i NAV-systemet er overforsiktige etter min erfaring, og hvis du ikke har en veldig klar oversikt fra legen over funksjonsnivået ditt er min erfaring at du blir satt til alt for enkle oppgaver. Vær klar, men realistisk på hva du føler du klarer.

Jeg var til arbeidspsykolog for noen år siden. Der tok jeg en test som kartla evner og interesser, i tillegg til at jeg svarte på spørsmål om hvordan jeg er som person. Disse spørsmålene var litt fordekte, men man så til slutt hvilke personlighetstrekk som var fremtredene. F.eks om du er en som takler konflikter greit, eller om du styrer unna.

De prøver å legge sammen evner og personlighet slik at de finner ut hvilken jobb som kan passe deg. I tillegg tar de selvsagt med de hemninger du måtte ha av psykisk/fysisk art. Der må du selv må være veldig klar på hva du tror du klarer og ikke klarer. Enkelte i NAV-systemet er overforsiktige etter min erfaring, og hvis du ikke har en veldig klar oversikt fra legen over funksjonsnivået ditt er min erfaring at du blir satt til alt for enkle oppgaver. Vær klar, men realistisk på hva du føler du klarer.

Takk for nyttig svar! Det er godt å ha en viss peiling på hva en møter.

Ha en god dag :o)

Spennede å lese om dette. Håper virkelig du kommer til noen som ser "hele" deg og ikke kun den syke delen av deg men også alt du behersker og mestrer. Krysser fingrene for at 2009 vil bli et bra år :-)

Tusen takk bella :o)

Ja, jeg tror det kan bli spennende å få litt hjelp til dette.

Selvom jeg vet en hel del om egne evner og anlegg, så kan det være "blind spots" og irrganger jeg ikke har utforsket ennå. Det viktigste er nok at jeg ikke får prestasjonsangst og føler at jeg må være så forbannet flink. Det er så altfor lett å føle at en må vise alle sine beste sider i en slik situasjon Det blir jo å lure seg selv i lengden. Jeg må forsøke å se på kartleggingen som en nyttig måte å komme inn til kjernen av hva jeg kan klare.

Jeg håper inderlig at jeg finner en jobb der jeg føle meg trygg på dem jeg jobber sammen med såvel som på det å klare arbeidsoppgavene uten å få altfor mange katastrofetanker.

Ønsker deg en dog dag!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...