Gå til innhold

NHD Søvn-mestring?

Anbefalte innlegg

Gjest Trøttejenta

Hvordan lære seg å sove igjen? Jeg er så livstørst, så det er kjempevondt å sove så lite. Siste måned har jeg ikke sovet noen netter, kun 3-7 timer på dagene. Jeg forsøker å behandle dette med jevnlig trening, sunt kosthold, kognitiv terapi,meditative søvnmetoder og sobril. Kun sobril har gitt virkning. Men jeg er ikke lysten på å tulle med hjernekjemien. Fra fødsel av er søvn et naturlig behov. Som for friske mennesker fortsetter gjennom livet. Men for oss med søvnproblemer virker det som om vi har gått vekk fra naturlig livsførsel og nå klarer å "styre vekk" den naturligste ting av allle ting. Søvn er mer naturlig enn å spise til og med! Hvordan kan noen lære seg å sove igjen? Interessant å høre en psykiaters tanker/erfaring rundt dette. Jeg har en barndom som inneholder noe vanskelig og til og med noen traumer(voldtekt og mobbing). Men det er ikke "bare" å behandle traumene, fordi min innstilling til traumene er at, ja, de skjedde, men guri så heldig jeg er som overlevde. Jeg har gått videre. Det ser behandlere også. Men søvnmangelen vedvarer.. Jeg er redd det er som med alkoholikere/spiseforstyrrede, som har det med seg resten av livet, hvorpå svært få blir helt kvitt det. Jeg ser ikke for meg et særlig verdifullt liv hvor jeg lærer meg å leve med søvnmangel. Jeg vil at den skal forsvinne! Vanskelig tema?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/322712-nhd-s%C3%B8vn-mestring/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Trøttejenta

Skal du sove om nettene kan du ikke sove om dagen. Jeg vet det er vanskelig, men vil tro det er det første rådet noen vil gi i forhold til å snu dette, mareritt til tross.

Ja det er jo lurt, men desverre har ikke søvndeprivasjon funket på meg. I 3 år holdt jeg meg for god til å sove på dagene, og har fulgt streng søvndeprivasjon, med 5 timer søvn, plusse på et kavrter for hver gang det blir stabilt osv men det hjalp ikke det grann. Jeg var ganske sta og holdt på med dette flere uker i strekk.

Nå er jeg såpass utslitt at noe søvn er livsviktig, om den er på dagen eller natten.

Jeg er like forundret som desperat, eller kanskje mer forundret, over vår kraft til å motkjempe naturen slik. Og hvordan en psykologisk kan lære seg opp til noe som egentlig er mer mekanisk enn psykologisk.

F.eks kan en bulemiker lære seg hvor mye mat som er nok mat, fordi det kan man kontrollere, men bulemikeren kan ikke lære seg til å få naturlig sultfølelse igjen.

Gjest Trøttejenta

quote"vil ikke tulle med hjernekjemien"

Hvis sobril hjelper deg, så er det vel ett mindre onde å bruke det, enn å ikke få sove?

Benzo binder seg til neurotransmitterne og hemmer Gaba produksjonen. GABA er hjernens mest utbredte inhibitoriske system, utgjør inntil 40 % av alle synapser i deler av hjernen. Virker inn på masse! Bla noradrenlin og serotonin. Og itillegg er tilvenningsfare og ettervirkninger. Ifølge Avd for klinisk farmakologi St. Olavs Hospital får opp til 50 % seponeringssyndromer som kan vare i opp til 6mnd.

Ja, jeg kaller det å tulle med hjernekjemien.

Er det sunt å ikke sove da? Nei. Og jeg tar sobril av og til, men denne pillen løser ikke noe. Jeg er mer interessert i hva som kan lære et menneske til noe så vanlig som å sove.

Takk for svar det er hyggelig at dere bryr dere:)

Annonse

Benzo binder seg til neurotransmitterne og hemmer Gaba produksjonen. GABA er hjernens mest utbredte inhibitoriske system, utgjør inntil 40 % av alle synapser i deler av hjernen. Virker inn på masse! Bla noradrenlin og serotonin. Og itillegg er tilvenningsfare og ettervirkninger. Ifølge Avd for klinisk farmakologi St. Olavs Hospital får opp til 50 % seponeringssyndromer som kan vare i opp til 6mnd.

Er det sunt å ikke sove da? Nei. Og jeg tar sobril av og til, men denne pillen løser ikke noe. Jeg er mer interessert i hva som kan lære et menneske til noe så vanlig som å sove.

Kanskje du ikke kan sove på noen annen måte?

Jeg går på 2 sterke medisiner mot psyken. Sikkert å tulle med hjernekjemien, men kanskje hjernekjemien er tullet med fra naturens side?

:)

Sovemedisin for en kort periode 7-10 dager for å kjøre inn kroppen i riktig rytme hjelper mange, da slipper man å bekymre seg over rebound symptomer og tilvenning.

Melatonin-kroppens eget søvnhormon hjelper mange

Antihistaminer - førstegenerasjons antihistaminer gjør deg trett uten tilvenning det samme gjelder AD og AP som antihistaminerge egenskaper.

TCA- Gamle AD

Remeron og Tolvon, Trazadone*reg.fri*

En rekke AP

Men jeg antar de tre sistnevnte er uaktuelle hvis du er redd for å trikse med kjemien.

Alle medisiner manipulerer kroppen på en eller annen måte så jeg skjønnner ikke hvorfor du er så redd for det. Søvnløshet kan forårsake en rekke andre psykiske lidelser som man gjerne vil være foruten.Søvnløshet gir betydelig redusert livskvalitet og performance.

Søvnhygiene , søvdepirvasjon,lysterapi, fysisk trening etc er gode steder å starte og hjelper mange, men uheldigvis ikke alle.

Gjest Trøttejenta

Sovemedisin for en kort periode 7-10 dager for å kjøre inn kroppen i riktig rytme hjelper mange, da slipper man å bekymre seg over rebound symptomer og tilvenning.

Antihistaminer - førstegenerasjons antihistaminer gjør deg trett uten tilvenning det samme gjelder AD og AP som antihistaminerge egenskaper.

TCA- Gamle AD

En rekke AP

Men jeg antar de tre sistnevnte er uaktuelle hvis du er redd for å trikse med kjemien.

Alle medisiner manipulerer kroppen på en eller annen måte så jeg skjønnner ikke hvorfor du er så redd for det. Søvnløshet kan forårsake en rekke andre psykiske lidelser som man gjerne vil være foruten.Søvnløshet gir betydelig redusert livskvalitet og performance.

Søvnhygiene , søvdepirvasjon,lysterapi, fysisk trening etc er gode steder å starte og hjelper mange, men uheldigvis ikke alle.

Det er ikke medisin jeg er ute etter her, en litt mer filosofisk tinærming jeg var ute etter. AD, AP tuller ihvertfall med hjernekjemien. Melatonin er prøvd ut, antihistaminer er medisiner mot allergi med sedativ effekt, uinteressant det også. Vi må vel bare godta at noen er for medisin og andre ikke.

jeg lurte på en pstkiatrers tanker rundt søvn, og søvnmangel litt i de store baner.

Klem

TCA- Gamle AD

En rekke AP

Hvis kognitiv terapi søvnderpivasjon og god søvnhygiene samt fysisk aktivitet har feilet, må du enten leve med at du sover lite eller ta medisiner. Medisin skal ikke være førstevalg og eneste behandling, men når intet annet fungerer skjønner jeg ingen ting av denne medisin fobien din.

Det er jo åpenbart at kjemien din ikke helt stemmer så ved hjelp av litt GABA inhibasjon kan det hende du går i null. P-piller forandrer krafig kjemien i hjernen, er du redd for dem også?

Husk at det ikke er snakk om strukturelle forandringer, det eneste som feks skjer etter at du slutter på sovetabletter etter lang tids bruk i benzoklassen eller imovane/stilnoct er at det tar litt tid før gaba reseptorene opp regulerer seg igjen og ditt eget gaba vil i denne perioden være mindre effektivt. Med tiden normaliserer alt seg.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Min erfaring er at det ikke finens enkle veir til god søvn.

Det er en forutsetning at en har jevn døgnrytme. Bestem deg for hvordan denne skal være.

Om du skal sove 7,5 t, kan det være 22.30 - 06.00. Hold deg til denne tiden uansett virkedag, helg, ferie, fest osv. Kutt ut all soving på dagtid. Legg deg 22.30. Stå opp 06.00 - uansett.

Etter en stund vil du begynne å sove normalt. Deretter fortsetter du like skjematisk i minst 3 mnd. Deretter kan du begynne med små tilpasninger til livt ditt f.eks en liten forskyving i helgene - først 23.00 - 06.30 osv osv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...