cizz Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 Hvor gamle er barna når de begynner å kunne stå opp selv i helgene? Våre er 2 og 4 og vi syns egentlig det er for tidlig selv om vi har fått noen signaler fra flere av våre venner at de begynte med dette da ungene deres var på den alderen. 4-åringen vår er veldig ansvarsfull og flink, 2-åringen er mer rampete og "uforutsigbar", men hun hører mer på storebroren sin enn på oss for å si det sånn. Så egentlig vet jeg at han hadde klart å f.eks. fylle melk i ferdigfylte skåler med frokostblanding, sette på tv-en, og "passe på " lillesøster en times tid f.eks, og han har vett til å hente oss hvis det skulle være noe. Men jeg syns liksom det er et litt for stort ansvar å gi han, jeg vet at han hadde tatt dette veldig alvorlig og er egentlig mest redd for å gi han mer ansvar enn han er klar for. Men kanskje om et års tid...? Er det noen som har erfaringer med at så små barn står opp alene? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 Mine var 3 og 5 da jeg flyttet fra eksen og på den tiden var de oppe "alene" en times tid om morgenen i helgene. Dvs. at jeg hadde soveromsdøra oppe og lå og halvdormet mens de så barne-tv. Jeg var gjerne oppe en tur og skar opp frukt til dem som de spiste mens de så tv. Jeg er mer usikker på om jeg hadde gjort det da Snuppa var 2 år må jeg innrømme... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Onsdag1365380628 Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 Nå husker jeg ikke eksakt alder når mine fikk stå opp alene, men jeg lot dem stå opp og ordne seg selv en stund før vi voksne krøp ut av dynene. Vi hadde soveromsdøra åpen og ørene litt på stilk, så vi kunne høre om det skulle gå helt galt. Man kjenner sine små best selv og i vårt tilfelle fant de aldri på noe alvorlig. De ordnet seg med mat og noen ganger ble det mye rot og kanskje usunn frokost, men det var vel verdt det når man slapp å stå opp så tidlig.. På sommeren var jeg mer redd for at de skulle gå ut. Det hadde dem ikke lov til, men det kunne jo skje likevel. Det er i grunnen skrekken, små barn på vandring i pysjen en tidlig morgen mens foreldrene ligger hjemme og sover. Med megastor tissebleie og uten sko, ja jeg ser det for meg. Nå skjedde det ikke hjemme hos oss, men jeg har vel hørt om tilfeller. Det vil vel helst gå bra tenker nå jeg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 Nå husker jeg ikke eksakt alder når mine fikk stå opp alene, men jeg lot dem stå opp og ordne seg selv en stund før vi voksne krøp ut av dynene. Vi hadde soveromsdøra åpen og ørene litt på stilk, så vi kunne høre om det skulle gå helt galt. Man kjenner sine små best selv og i vårt tilfelle fant de aldri på noe alvorlig. De ordnet seg med mat og noen ganger ble det mye rot og kanskje usunn frokost, men det var vel verdt det når man slapp å stå opp så tidlig.. På sommeren var jeg mer redd for at de skulle gå ut. Det hadde dem ikke lov til, men det kunne jo skje likevel. Det er i grunnen skrekken, små barn på vandring i pysjen en tidlig morgen mens foreldrene ligger hjemme og sover. Med megastor tissebleie og uten sko, ja jeg ser det for meg. Nå skjedde det ikke hjemme hos oss, men jeg har vel hørt om tilfeller. Det vil vel helst gå bra tenker nå jeg. Nå kom jeg til å huske en morgen mine skulle perle med sånne små plastperler og det ene gode forslaget hadde tatt det andre og de hadde tømt alle perlene utover bordet for lettere å få tak i riktig farge. Selvfølgelig hadde omtrent 2000 perler trillet ned på golvet og da mor fant frem støvsugeren var hysterinivået hos ungene ganske høyt... *Hehe* Men det er vel den eneste fantestreken de har funnet på når de har stått opp alene også. ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Noraførr Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 Våre har vært opp alene fra de var 2,5 og 4,5 år gamle. Da hadde vi soverom på hovedplanet - og vi lå med døra åpen. Nå er de 5 og 7 år - og de står opp kl. 8 i helgene, og vi kommer etter rundt 9.30. Deilig! Må legge til, at vi ikke hadde gjort det om vi følte at barna ikke var til å stole på. De har aldri - til dags dato - funnet på noe tull. Om de lurer på ting, kommer de for å spørre. De spiser ikke frokost før vi står opp, men tar seg gjerne en frukt mens de venter. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 Nå kom jeg til å huske en morgen mine skulle perle med sånne små plastperler og det ene gode forslaget hadde tatt det andre og de hadde tømt alle perlene utover bordet for lettere å få tak i riktig farge. Selvfølgelig hadde omtrent 2000 perler trillet ned på golvet og da mor fant frem støvsugeren var hysterinivået hos ungene ganske høyt... *Hehe* Men det er vel den eneste fantestreken de har funnet på når de har stått opp alene også. ) Hehe, det er ikke mange ukene siden jeg sto opp til et gulv fylt av perler, en forfjamset treåring og en stresset storebror som hadde prøvd å forhindre det hele. ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
black wealch Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 Om de ikke har noe i mot det selv, ville jeg latt de prøve seg litt aleine om morgenen. Dere er jo i nærheten, og våkner vel om dere hører noe rabalder. Godt å sove en time ekstra i helga :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest qigong Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 Jeg fikk "malt" gulvet og skapdørene på kjøkkenet med en blanding av mel og vann engang ungene var oppe først. Tror den eldste var ca 5 og den minste 3 :-). Det var mel overalt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 Jeg fikk "malt" gulvet og skapdørene på kjøkkenet med en blanding av mel og vann engang ungene var oppe først. Tror den eldste var ca 5 og den minste 3 :-). Det var mel overalt. *Hehe* Har lest diverse "skrekkhistorier" her inne ja. ) Unger som tømte matolje på golvet og sto på "skøyter" f.eks... Altså i sokkelesten, men tenk å måtte tørke opp det etterpå!? Mine har vært veldig greie på den måten, har aldri funnet på noe sånt de. ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest qigong Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 *Hehe* Har lest diverse "skrekkhistorier" her inne ja. ) Unger som tømte matolje på golvet og sto på "skøyter" f.eks... Altså i sokkelesten, men tenk å måtte tørke opp det etterpå!? Mine har vært veldig greie på den måten, har aldri funnet på noe sånt de. ) Da har du vært heldig :-). Det ble forresten merkelig stille i huset mens dette sto på.. Tror endel unger er mere oppfinnsomme enn andre ja, den eldste hos meg var det nok som sto bak denne ideen :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest minnah Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 Våre på 2 og 4,5 hadde jeg aldri latt stå opp alene. Eldste kunne nok fint sittet og sett på tv en times tid, men yngste er ei lita turbo-rampejente.. Ikke snakk om å la henne holde på ubevoktet nei.. ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 Storebror her i heimen ble fulgt opp av oss fra han var ca 2,5 år. Vi hadde da kledt på han og evt funnet litt frukt før vi gikk ned i senga igjen og kunne slumre videre enn time eller så der. Storebror koste seg fint med biler foran tv disse helgemorgener. Han har alltid vært en fornuftig kar som aldri finner på noe farlig så vi hadde ingen betenkeligheter med dette. Da han ble tre år ble han storebror. Lillebror har vel vært sammen med storebroren sin oppe i stua alene på morgener fra han var 1,5 -2 år tenker jeg. Jeg tror ikke noen av dem synest at dette er noe spesielt på noen måte. De koser seg og vet at mamma og pappa er på soverommet nede om det skulle være noe. Nå er de akkurat fylt sju og fire og kan helt fint være litt alene hjemme på ettermiddagen også, om mamman skal en liten tur i butikken etter brød f.eks 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Aliisa Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 Dette er individuelt i stor grad. Synes kanskje de er lovlig små, og at du bør være skeptisk. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 *Hehe* Har lest diverse "skrekkhistorier" her inne ja. ) Unger som tømte matolje på golvet og sto på "skøyter" f.eks... Altså i sokkelesten, men tenk å måtte tørke opp det etterpå!? Mine har vært veldig greie på den måten, har aldri funnet på noe sånt de. ) He he , ikke mine heller. Tror aldri de har tenkt tanken engang. Vet ikke om det er begrenset med fantasi eller om de bare vet at de ikke skal gjøre sånt:-) Men har hørt en del "eggedosis-historier" fra min lille nevø:-) Morsomt så lenge det gjelder andres barn på deres kjøkken:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BMS! Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 Poden er 5år, og gidder ikke å stå opp alene ;-( Men jeg smører litt mat, eller deler opp litt frukt, legger meg på sofaen og sover videre, for det er nemlig greit. Men når han har besøk av fetterene sine, så smører jeg bare litt mat, har døre oppe og sover litt videre. Men poden er ett b menneske, men i dag sto vi opp før 8 og da sov jeg videre på sofaen, etter halv 9 da står jeg som regel opp. Men Poden kan sove leeeeeeeeeeeeenge mange ganger han, men helst ikke når vi har fri.... Skjøn det den som kan 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Åsemor Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 Min eldste er snart 4. Hvis minsta sover lenge har jeg ingen motforestillinger mot å sove litt i senga etter å ha gitt henne en skive brød og satt på tv. Minsta er 1,5, og jeg halvsover ofte på sofaen når dagen starter før 6. Så "våkner" jeg når eldste står opp. Å slappe av mens begge to er våkne er komplett umulig, her i huset. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.