Gå til innhold

Hvordan finner dere psykisk styrke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan finner dere psykisk styrke? Er det noe dere gjør eller tenker dere på en bestemt måte? Jeg vil gjerne bli psykisk sterkere, men må finne en oppskrift.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker at jeg er sterk som tross alt står oppreist etter mye sykdom og motgang,og at det som ikke knekker meg bare gjør meg sterkere.

Skrevet

Tenker at jeg er sterk som tross alt står oppreist etter mye sykdom og motgang,og at det som ikke knekker meg bare gjør meg sterkere.

Ja det var fine tanker:)

Prøver å tenke sånn jeg også, selv om det ikke alltid er så lett..

Skrevet

Ved å utfordre meg selv, i smått og stort.

Ved å gjøre gode ting for meg selv.

Ved å gjøre gode ting for andre.

Ved å gi meg selv lov til å sørge, bli sinna, irritert og redd.

Blant annet.

Veien dit? For meg har det tatt noen år i terapi og en tålmodig psykolog.

Skrevet

Henter den til andre, spesielt min mor. Jeg ville aldri greid å gå ustøttet igjennom livet.

Gjest xbellax
Skrevet

Fine svar du har fått under her. Jeg vil bare streke under dette med relasjoner til andre mennesker; nære, berikende, styrkende relasjoner til mennesker som kjenner deg..på godt og vondt, som respektere deg, som setter deg på plass når det trengs og som "er der" for deg og visa versa

Skrevet

Jeg vil si at jeg alltid har vært psykisk sterk, selv om jeg selvsagt også har hatt tunge tider innimellom.

Her er mine tips som jeg kommer på i farten.

1. Husk å glede deg over det som er bra i livet ditt!

Hver dag tenker jeg på alt mulig som er bra. Eks. Ungene er friske, vi bor i et hus vi trives i, vi har vann i springen, bilen fungerer, økonimien fungerer, jeg har en jobb jeg trives i, familie, venner og kollegaer jeg er glad i. Jeg er glad jeg bor i Norge, og ikke i et land der det er krig.

2. Når jeg opplever nederlag/knuste drømmer prøver jeg å tenke at, jaja, det var kanskje til det beste, for jeg har bedre i vente.

Eks. Da jeg gang på gang ikke fikk de jobbene jeg søkte på, tenkte jeg at, jaja, det var ikke meningen at jeg skal ha den jobben, det kommer bedre muligheter senere. Og joda, drømmejobben dukket opp den, og helt riktig jeg tror virkelig jeg trives bedre i den, enn hva jeg ville gjort i de andre jobbene jeg søkte på.

Kjærlighetssorg har jeg også opplevd noen ganger. Det er virkelig tøft når den man drømmer om å gifte seg med plutselig ikke vil mer. I den første sorgfasen snakket jeg og snakket jeg med de som ville høre på, og da jeg hadde tømt ut min frustrasjon, kunne jeg tenke klarere, og planla hva jeg kunne gjøre for å komme videre. Og da prøvde jeg å gjøre mye positivt for meg selv. Og så tenkte jeg at, jaja, han var nok ikke den rette allikevel. Og så lærte jeg noe på veien. Og joda, jeg har vært heldig, for jeg traff til slutt den rette for meg.

3. Misunnelse er bortkastet energi. Jeg gidder overhode ikke være misunnelig på de som har mer penger, finere bil, eller ser ut til å ha et enklere liv. Alle folk har uansett sine problemer av et eller annet slag, nei da gleder jeg meg heller over det jeg har.

4. Når man mister noen man er glad i. Når det første sjokket og sorgprosessen er over, så tenker jeg at nå må jeg lære meg å leve uten vedkommende. Det skal jeg nok klare selv om jeg savner han/henne. Jeg søker gjerne støtte i andre som jeg har rundt meg.

5 Å bekymre seg fører sjelden med seg noe godt. Jeg blir selvsagt bekymret for ting innimellom, men da prøver jeg alltid å tenke positivt. dette kommer til å gå bra, og hvis ikke det går bra, så får vi ta utfordringen og gjøre det beste ut av det. Jeg tror uansett det er en mening i det som skjer.

6. Når man får beskjed om at man har en kronisk sykdom. Da tenker jeg, pokker og! Men jeg skal nok klare å leve med det, og så setter jeg meg inn i hva som er lurt å gjøre for at det skal bli lettest mulig å leve med denne sykdommen. Hvordan skal jeg forholde meg til dette?

7. Det å være redd. Hvis jeg blir redd, tenker jeg inni meg. Dette går bra, dette går bra. Her er det trygt og godt, jeg har noen der ute som passer på meg. Her en dagen grudde jeg meg til hva legen skulle gjøre med meg. Og da tenkte jeg at dette går bra, det er ubehagelig, men det skal jeg holde ut. det går bra, legen vet hva han gjør, det er jobben hans. Og det gikk bra :-)

Jeg kan også nevne at jeg tidligere hadde fullstendig sprøyteskrekk. Jeg kunne ikke tenke meg noe værre enn å måtte ta blodprøve i armen. Men så ble ei venninne alvorlig syk, og måtte ta en hel haug med forferdelig vonde tester. Og da jeg måtte ta en blodprøve neste gang, så tenkte jeg på henne, på alt hun hadde vært igjennom, at en blodprøve var noe hun overhode ikke brydde seg om, for det var så mye annet som var værre. Og da fant jeg ut, at hvis hun holder ut alle de ekle testene hun måtte gjennom, så skal nok jeg greie å ta en ussel blodprøve. Og da gikk det helt fint.

8. Si unnskyld. Noen ganger hender det at man sier eller gjør noe som andre tar ille opp. Si unnskyld! Jeg beklager, det var ikke meningen å såre deg. I stedet for å forsvare deg, for at du gjorde eller sa som du gjorde, er det bedre å bare legge seg flat og si unnskyld. Da er det mye lettere å legge bak seg ting synes jeg.

9. Å gjøre andre glad, er den beste gleden man kan ha. Når jeg er sur og lei, prøver jeg å finne på noe som kan glede andre. F.eks sende et koselig lite kort til bestemor. Når jeg tenker på hvor glad hun kommer til å bli for den lille hilsenen, så blir jeg glad også.

10. Det finnes alltid muligheter! Grip mulighetene!

Sånn i det hele prøver jeg hele tiden å tenke positivt. Også prøver jeg å finne glede i også det som er kjedelig.

Jeg ønsker deg lykke til videre! Nå vet jeg ingenting om deg, og hva du sliter med, for jeg har ikke lest tidligere innlegg av deg, men jeg håper at du eller andre kan få nytte av noe av det jeg har skrevet her.

Klem

Skrevet

Tror det gjelder å være litt anti-Jantete. Prøve å dyrke seg selv som helten i ens liv. Føle seg bedre enn andre (uten at man trenger å vise det i enhver sammenheng).

Høres kanskje litt arrogant ut, men det er jo bare fordi du eventuelt er innprentet med Janteloven på cortina cortex.

Skrevet

Jeg synes hverdagen går temmelig i ett med jobb, barn, mann, venner og litt hviletid, at jeg har ikke tid til å tenke så mye på psykisk styrke....

Får overskudd av å sove litt lengere i helgene, av å gå turer noen ganger i uka eller trene, av å treffe venner, av å være sammen med barna mine eller mannen minm av å få ting til på jobben :-)

Skrevet

Jeg synes hverdagen går temmelig i ett med jobb, barn, mann, venner og litt hviletid, at jeg har ikke tid til å tenke så mye på psykisk styrke....

Får overskudd av å sove litt lengere i helgene, av å gå turer noen ganger i uka eller trene, av å treffe venner, av å være sammen med barna mine eller mannen minm av å få ting til på jobben :-)

Det er ikke fordi du er opptatt du ikke tenker over det, det er fordi du trives.

=)

- Synser SMIR

Gjest I båten, på havet.
Skrevet

Å ha et mål, noe å se frem til.

Håp kalles det også :-) Håp om noe bedre.

Og gode relasjoner. Det kan være hvem som helst, venner, terapeut, kjæreste. Noen som bryr seg om deg.

Å løfte blikket og bry seg om andre.

Å presse seg. Å forsøke å se det lyse i det svarte.

Men mest av alt: håp. :-)

Skrevet

Gjør det stikk motsatte av hva denne depresjonen forteller meg at jeg skal gjøre.

Skrevet

Jobben og det jeg presterer der, ting jeg aldri trodde jeg skulle greie feks.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...