Gå til innhold

Sukk, de våkner gørrtidlig hver dag..

Gjest minnah

Anbefalte innlegg

Så våknet de halv 6 igjen. Eller dvs, det er for tiden lillesøster på 2 år som våkner tidlig, gjerne kvart over 5-halv 6, står og roper i senga og vekker dermed storebror i naborommet, og da er det bare å stå opp.

I mange måneder før jul var det storebror på 4,5 som våknet 5-halv 6, og gjerne 2-3 ganger pr natt kom inn til oss med forskjellige "problemer". Lyset må på, han må kiles på ryggen, bli lest for, osv. Vi gjør ingenting av dette selvsagt, bortsett fra å skru opp lyset hans. Det er blitt mye mekling midt på natta. Har hatt lange samtaler med ham om dette på dagtid også, og nå etter jul har han vært flink å sove hele natta. (Innført bl.a klistremerkeskjema)

Men når han har en god soveperiode, da er det lillesøster som står for showet. Hun har tidligere godtatt at jeg kom inn, koset litt og lahenne ned med en bamse, men dette funker ikke lenger. Og storebror sover ikke lenger enn han "må" når han hører at andre er våkne. I dag var det min tur å stå opp med dem, så her sitter jeg med PCen mens ungne ser på TV.

Storebror våknet gjerne halv 5 fra han var baby så dette er ike akkurat nytt for oss.. men det er litt slitsom å vite hver kveld at man bør legge seg halv 11 fordi ungene kan våkne 5. Sukk, iblant kan jeg ikke annet enn å glede meg til de blir litt eldre.. Selv om man da har man andre utfordringer,..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Føler med deg, for vi har vært der..

Det er et mareritt å ikke få sove hele natta, og bli vekket kl 5-6 hver helg.

Men det går over, helt sikkert! Mine er nå eldre, og enten sover de lengre, eller de lager seg mat og setter seg og ser på TV. Blir ikke vekket mer :-)

Kan du legge deg på sofaen og slumre litt mens de ser på TV? Mannen min var flink til det, jeg får det ikke til. Har jeg først stått opp er jeg våken.

Hva om du gjør klar en brødskive kvelden i forveien, og lar de få prøve seg litt alene om morgenen. Du kan ha døra oppe, og følge litt med.

Ellers håper jeg dere tar hver deres dag i helga, så dere får sovet litt.

Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler med deg, for vi har vært der..

Det er et mareritt å ikke få sove hele natta, og bli vekket kl 5-6 hver helg.

Men det går over, helt sikkert! Mine er nå eldre, og enten sover de lengre, eller de lager seg mat og setter seg og ser på TV. Blir ikke vekket mer :-)

Kan du legge deg på sofaen og slumre litt mens de ser på TV? Mannen min var flink til det, jeg får det ikke til. Har jeg først stått opp er jeg våken.

Hva om du gjør klar en brødskive kvelden i forveien, og lar de få prøve seg litt alene om morgenen. Du kan ha døra oppe, og følge litt med.

Ellers håper jeg dere tar hver deres dag i helga, så dere får sovet litt.

Lykke til :-)

Det er ikke sjangs å la dem være alene om morgenen. Legger jeg meg på sofaen mens de ser på T, kaster de seg over meg med det samme. Fingre i øynene iog skal klatre på meg. Lillesøster er ei urokråke som ikke klarer sitte stile enge av gangen,så når det er min tur å stå opp, betyr det egentlig å passe på at faren får sove. Leger jeg meg inn i senga kommer begge dit og skal hoppe og herje...

Men om et halvt år kanskje.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stillist

Høres slitsomt ut.

Da jeg var liten fikk jeg beskjed om at jeg ikke hadde lov til å vekke noen hvis det ikke var noen biler å se på veien. Hadde utsikt til en bilvei fra rommet. -Da var det for tidlig. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres kjent ut. Har i perioder hatt det slik.

Kanskje det er på tide å kutte ut dagluren?

På 2-åringen? Hm.. litt usikker på det, hun er dautrøtt i 12-tida. Og hun våkner like tidlig enten hun sover 20 min eller 2 timer. :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

På 2-åringen? Hm.. litt usikker på det, hun er dautrøtt i 12-tida. Og hun våkner like tidlig enten hun sover 20 min eller 2 timer. :-(

Vår yngste våknet stadig tidligere i drøye toårsalderen. Da vi kuttet ut dagluren hjalp det ganske fort. Han var tydeligvis klar for det, selv om han i begynnelsen selvfølgelig var trøtt ved 12-tiden, av gammel vane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår yngste våknet stadig tidligere i drøye toårsalderen. Da vi kuttet ut dagluren hjalp det ganske fort. Han var tydeligvis klar for det, selv om han i begynnelsen selvfølgelig var trøtt ved 12-tiden, av gammel vane.

Må kanskje forsøke å innskrenke dagsovingen. Men det er jo så deilig at hun sover litt.. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Må kanskje forsøke å innskrenke dagsovingen. Men det er jo så deilig at hun sover litt.. ;-)

''Men det er jo så deilig at hun sover litt.. ;-)''

Ja, særlig mellom 5 og 7 på morgenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men det er jo så deilig at hun sover litt.. ;-)''

Ja, særlig mellom 5 og 7 på morgenen.

;-)

Det hele begynte for et par uker siden samtidig som hun har vært veldig forkjøla og tett, tror også noe av årsaken ligger der. Ellers har hun vært en liten sovegris siden hun kom til ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Genialt! Særlig om en har veldig lydige barn ;)

Med unntak av noen svært få så lærer alle å innordne seg etter den, det er bare snakk om foreldres tålmodighet det. Hvem gir seg først...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Med unntak av noen svært få så lærer alle å innordne seg etter den, det er bare snakk om foreldres tålmodighet det. Hvem gir seg først...

''et er bare snakk om foreldres tålmodighet det. Hvem gir seg først..''

Ja, det høres kjent ut, selv uten dette apparatet. Vi brukte den metoden bl.a. når det gjalt å ligge i vår seng på natten. Føltes litt hardt, men er veldig glad for at de fint har vent seg til å ligge i egne senger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''et er bare snakk om foreldres tålmodighet det. Hvem gir seg først..''

Ja, det høres kjent ut, selv uten dette apparatet. Vi brukte den metoden bl.a. når det gjalt å ligge i vår seng på natten. Føltes litt hardt, men er veldig glad for at de fint har vent seg til å ligge i egne senger.

Det er jo mye som handler om det, ja. Så må man bare velge ut de kampene som er verdt å ta. Også er det en god del mindre viktige ting som glatt passerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å la dem få sove litt sammen med dere på morgenen, da? Funker det? Ellers kan det nok hende at det er nødvendig å kutte dagsoving også, ja. Lille Blomst sluttet faktisk med det selv da hun var 2. Siden har det vært like ødeleggende for innsovning om kvelden om hun har sovet 5 min eller 1 time, så det er nok ikke alltid lengden på sovingen det kommer an på. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å la dem få sove litt sammen med dere på morgenen, da? Funker det? Ellers kan det nok hende at det er nødvendig å kutte dagsoving også, ja. Lille Blomst sluttet faktisk med det selv da hun var 2. Siden har det vært like ødeleggende for innsovning om kvelden om hun har sovet 5 min eller 1 time, så det er nok ikke alltid lengden på sovingen det kommer an på. Lykke til!

Hehe, soving sammen med oss ja, de morgenfuglene der skal ikke sove mer nei.. ;-) Da blir det bare hopping og herjing. Hvertfall eldste er nok ekstremt A-menneske.. kanskje vi blir glad for det når han kommer i tenåra.. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...