Gå til innhold

sertifikatet

Gjest ikke så rike

Anbefalte innlegg

Gjest ikke så rike

Hvordan gjorde dere det da ungdommen deres skulle ta lappen? Jeg tenker på at vi må jo hjelpe til, men vi har tre barn som alle må få likt i tillfelle. Han kommer til å ha lærlinglønn fra høsten av, men det er jo ikke rare greiene. La dere ut og ba om delvis tilbakebetaling eller dekket dere alt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De jeg har hørt om har enten vært nødt til å jobbe og betale lappen selv, eller så har foreldrene betalt hele gildet. At noen har vært nødt til å betale tilbake foreldrene etterpå har jeg aldri hørt om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

Vi har 4 barn, og vi har betalt ca halvparten av utgiftene til sertifikatet, resten har barna dekket selv. De har spart av selvtjente penger eller av stipendpenger til å dekke resten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker vi ungene fikk 10 000 kr hver til 18-årsdagen, underforstått at det skulle brukes til sertifikatet.

Betale tilbake? Enten gir man, eller så gir man ikke penger til et formål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1232955135' post='4075615]

Jeg husker vi ungene fikk 10 000 kr hver til 18-årsdagen, underforstått at det skulle brukes til sertifikatet.

Betale tilbake? Enten gir man, eller så gir man ikke penger til et formål.

''Betale tilbake? Enten gir man, eller så gir man ikke penger til et formål.''

Enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De jeg har hørt om har enten vært nødt til å jobbe og betale lappen selv, eller så har foreldrene betalt hele gildet. At noen har vært nødt til å betale tilbake foreldrene etterpå har jeg aldri hørt om.

Det kalles å låne penger til barna:-) Det må jo være helt greit det også synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kalles å låne penger til barna:-) Det må jo være helt greit det også synes jeg.

Mjo... Men kanskje blir lappen mye dyrere enn man hadde tenkt og så står 18-åringen der og skylder foreldrene 30.000,-? Temmelig surt akkurat når man kanskje skal kjøpe en billig bil, flytte på hybel og bli litt selvstendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo flott om dere kan hjelpe til litt. Gi en viss sum penger, så kan barnet betale resten selv. Jeg husker selv at jeg fikk en kjøretime + oppkjøringen av mamma. Jeg husker at jeg ble kjempeglad for det:-)

I utgangspunktet bør du jo oppfordre til sparing her, men du kan jo også tilby å låne han/henne penger. Men avtal da en fast betalingsplan. (Det burde jo gå greit ettersom han/hun er lærling da.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sparer en viss sum til begge ungene hver mnd som går innpå en egen konto.

Vi kjører det såkalte "antirusprogrammet", hvor de får førerkoret som 18 åringer dersom de ikke begynner med rus/røyk før de er 20. Begynner de med det mellom 18 og 20 årsalderen, må de betale tilbake.

Dette er vi helt klare på og snakker mye om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest beathes

Det har vi spart opp penger til, så de står klare til han ønsker å ta sertifikatet. Og mormor har sagt at hun skal ta kostnadene med teorikurs og oppkjøring.

Selv jobbet jeg ved siden av skole for å få tatt sertifikat. Mine foreldre hadde ikke råd til å betale/spare til sertifikat for 4 barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mjo... Men kanskje blir lappen mye dyrere enn man hadde tenkt og så står 18-åringen der og skylder foreldrene 30.000,-? Temmelig surt akkurat når man kanskje skal kjøpe en billig bil, flytte på hybel og bli litt selvstendig.

Kanskje bedre enn alternativet om å IKKE få lappen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aliza1365380759

Jeg fikk noen kjøretimer i julegave/bursdagsgave, og betalte 20.000 kr av mine egne penger for sertifikatet. Penger tjente jeg ved å ha jobb ved siden av skolen fra jeg begynte på vgs, i tillegg til at jeg tjente noen kroner på å være trener og dommer i håndball.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Nå får vel ungdommen generelt mer penger enn før, men jeg fikk ikke betalt lappen, selv om jeg var skoleelev og foreldrene mine hadde ganske god råd.

Lappen ble finansiert ved noen gaver/oppsparte midler og ellers vaskejobb ved siden av skolen. Forøvrig var mine foreldre greie og kjørte ganske mye med meg, slik at jeg ikke trengte så mange timene.

Barna mine er små ennå, så vet ikke hvordan vi kommer til å gjøre det, men jeg kommer nok til å forhøre meg om hvordan de andre gjør det. Mener barna/ungdommene har godt av å i hvertfall skulle betale noe av det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg selv og mine søsken fikk alle lappen av foreldrene våre når vi ville etter vi var 18. Tror foreldrene mine hadde satt av penger til dette over lengre tid, for vi er 4 søsken og hadde veldig lav famlieinntekt.

Mamma sa alltid at det å ta serfikatet var en del av "oppdragelsen" vi skulle ha med oss hjemmefra, på lik linje med å lære å sykle, svømme etc...

Jeg ønsker å gjøre det samme for mine barn, og begge mine barn kommer til å få dekket serfikatet av oss. Bil får de låne av oss for kjøring, ønsker de egen får de spare og koste selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...