Gjest fuchur Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 Har en sjuåring som har fryktelig vanskelig for å konsentrere seg når det er noe som er litt kjedelig, feks lekser. feks sitte og gjøre en regnelekse. Da er det åling og marking, og se ut i luften og hit og dit, hvis ikke jeg sitter ved siden av og tar ett og ett regnestykke med ham. Han marker og vrir seg da også, men da blir det gjort. I timene på skolen er det likedan, læreren må hele tiden minne ham på at han må jobbe, og det blir mye som ikke blir gjort ferdig. Han har ingen asosiale trekk ellers, og har lite symptomer på adhd og sånt etter som jeg kan skjønne, men denne konsentrasjonssvikten eller hva man skal kalle det er temmelig plagsom, og vil jo etterhvert også gå ut over læringen hans. Han følger godt med foreløpig, men etter som jobbing i timene og lekser blir viktigere for læringen kommer han til å slite hvis det ikke blir bedre. Er det noen som har tips til noe man kan gjøre for å bedre evnen til å sitte stille og jobbe med kjedelige oppgaver? Hjelper det feks å setes seg med ham 5-10 minutter daglig med noe man vet er litt kjedelig for å trene på å gjøre det ferdig, eller vil det bare tære mer på motivasjonen? Andre tips? Det er dataspill som er tingen, da kan han sitte dønn konsentrert i timesvis hvis han får lov, og der må vi holde igjen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ollymor Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 Leste for ett par mnd siden ( UKEBLAD) at nyeste forskning viste,at barn som ser mye tv før 3 årsalderen, fikk store konsentrasjonsproblemer og søvnvanskeligheter.Kan det også være en sammenheng med Dataspill tro? Vi har en liten tass i familien som snart er 6 år, han så mye tv før og nå er det mye dataspill. Klarer ikke å konsentrere seg og har tankene sine alle andre steder, når du spør ham om noe. Klarer ikke å sitte rolig i 5 min.må hele tiden gjøre noe.Foran Dataskjermen kan han sitte leeenge. bekymret 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 Hjelper det hvis dere lover ham en periode med spilling når leksene er gjort? Det er viktig at han ikke får vente med leksene for lenge, slik at det liksom bare er kjedelige ting igjen av dagen (som å gå på badet for å gjøre seg klar for senga) når han er ferdig. Ellers høres mye av beskrivelsen din av en gutt som kjeder seg, helt normal ut for meg. Jeg tror ikke det hjelper å tvangsfore ham med kjedelige ting, men forsøke å belønne utholdenhet i andre sammenhenger enn foran skjermen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
linko Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 Høres ikke ut som konsentrasjonsvansker, men motivasjonsvansker slik du beskriver at han kan konsentrere seg om dataspill. Vet om en gutt som ikke likte enkel matte i 1.kl før han fikk lov til å regne med ekte penger - DET var motivasjon nok for han. Det er kanskje et pedagogisk problem - dere og lærerne må finne det som motiverer han. Vet dette høres enkelt ut, men vet at det er vanskelig... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Terka Skrevet 27. januar 2009 Del Skrevet 27. januar 2009 Høres ikke ut som konsentrasjonsvansker, men motivasjonsvansker slik du beskriver at han kan konsentrere seg om dataspill. Vet om en gutt som ikke likte enkel matte i 1.kl før han fikk lov til å regne med ekte penger - DET var motivasjon nok for han. Det er kanskje et pedagogisk problem - dere og lærerne må finne det som motiverer han. Vet dette høres enkelt ut, men vet at det er vanskelig... Vel, jeg har en sønn som var akkurat som beskrevet av trådstarter. Null problemer med konsentrasjon når det var snakk om lydbøker, dataspill, filmer osv. Men kjedelige/krevende ting som lekser? Håpløst.!! Han fikk diagnosen ADD da han var 12 år. Altså konsentrasjonssvikt uten hyperaktivitet eller impulsivitet. Så det som tilsynelatende bare er dårlig motivasjon kan ha sin årsak i noe mer. Men det _trenger_ ikke være noe mer heller. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Terka Skrevet 27. januar 2009 Del Skrevet 27. januar 2009 Hei En arbeidsmetode som kanskeje kan ha noe for seg dersom dette ikke bare er "giddalaushet", er å starte lekseøkten med noe morsomt, som en liten "hjernevekker". F.eks EN omgang med gameboy, en liten kjeks, to sider Donald e.l. Så er det arbeid i noen minutter, gjerne med stoppeklokke på og beskjed om: få se hvor mye du klarer på fem minutter. Pause, ny arbeidsøkt osv. og så en belønning til sist. For mange barn med reelle konsentrasjonsproblemer hjelper det ikke å lokke med en premie når de er helt ferdige med det kjedelige. De KLARER rett og slett ikke å samle seg når det blir for kjedelig. Et annet triks kan være å tillate at fingrene fikler med noe innimellom, kanskje at han hører på musikk mens han jobber. Det er mange ting som kan hjelpe. det eneste som jeg vil påstå ikke hjelper, er kjeft. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fillolin Skrevet 27. januar 2009 Del Skrevet 27. januar 2009 Vel, jeg har en sønn som var akkurat som beskrevet av trådstarter. Null problemer med konsentrasjon når det var snakk om lydbøker, dataspill, filmer osv. Men kjedelige/krevende ting som lekser? Håpløst.!! Han fikk diagnosen ADD da han var 12 år. Altså konsentrasjonssvikt uten hyperaktivitet eller impulsivitet. Så det som tilsynelatende bare er dårlig motivasjon kan ha sin årsak i noe mer. Men det _trenger_ ikke være noe mer heller. Bare pirk, kanskje, men A-en i ADD står vel for "attention", altså oppmerksomhet og ikke konsentrasjon. Det er vel ikke nødvendigvis det samme i praksis? Ellers er jeg enig at det er viktig å være obs på at det kan ligge spesifikke vansker til grunn, og hos noen blir det dessverre oppdaga sent, etter år med mas og urimelige krav. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fillolin Skrevet 27. januar 2009 Del Skrevet 27. januar 2009 Enig med dem som skriver at det høres mer ut som motivasjonsvansker enn som konsentrasjonsvansker... evt. at det henger sammen med modenhet. Ellers er det vel generelt slik at det å lykkes øker sannsynligheten for å lykkes. Han trenger altså arbeidsøkter eller oppgaver som han klarer å gjennomføre, helst selvstendig. Jeg tror ikke at det at du sitter "over ham" nødvendigvis er av det gode, med mindre han trenger hjelp da, så klart. Og også da er det så fort gjort å hjelpe barna med selve oppgaven istedenfor å hjelpe dem å finne ut hvordan de selv kan løse oppgaven... Hva er det som motiverer ham? Kan det brukes i denne situasjonen? Hvilke rammefaktorer er bra for konsentrasjonen? Kan det tilrettelegges for det i leksesituasjonen? Begynn med korte økter, la ham oppleve tilfredsstillelsen av å lykkes (med å fullføre), tilrettelegg for at skolearbeid assosieres med noe positivt, hjelp ham å kjenne på nytelsen det er å ha fri etter å ha fullført... eller lignende. Ulike belønningssystemer vil ofte ha effekt, men vil samtidig kunne svekke indre motivasjon ytterligere, og det kan bli behov for stadig større belønning. Kanskje kan alternative lekser være en idé? f.eks. skrive brev/epost til bestemor (norsk), bake en kake, bygge et fuglebrett, vaske klær, bygge et legotårn (mål og vekt, matte, nami) e.l. Dataspill, tv o.l. gir sterke visuelle stimuli. For mange virker dette sterkere og fungerer bedre enn lydlige stimuli, samtidig som en blir vant til raskt skiftende stimuli. Det er ikke nødvendigvis noe en skal bygge opp under, men en kan likevel bruke det som idé (fargerike oppgaver, bilder til oppgavene, en oppgave på hver side o.l.). Ellers tror jeg det er viktig for konsentrasjonen at barn ikke blir avbrutt når de er i positiv aktivitet. Vet hvor fort gjort det er å avbryte dem i leken med mat, prat, lekser, besøk osv. osv.... Alt dette som vi synes er sååå viktig og viktigere... Det er en viktig og vanlig problemstilling du reiser. Håper dere finner ut av det, veldig spennende hvis du vil dele gode erfaringer etterhvert! Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lykke til. Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Min 9-åring er akkurat likedan. Vi har fått utreda for ad/hd men han har ikke det. Lærerinna ville henvie han til fysioterapeut og det viser seg at han er overbevegelig i leddene, spesielt i overkroppen så de mener det er grunnen til at han sliter med skrivinga. Fått treningsopplegg for å styrke overkropp/leddene. Jeg mener det må være noe mer enn dette. Min sønn kan ramle av stolen, sitte bak-frem, vipper hele tiden på stolen osv. osv. Må bare på do en tur såogsi hver gang han gjør lekser, veldig urolig i kroppen. Heldigvis henger han ganske bra med i fagene men det bekymrer meg siden kravene blir større og større. Jeg sitter som regel sammen med han når han gjør lekser, har alltid gjort det, men går avogtil noen runder å sysler med andre ting så at han lærer seg å jobbe alene også. Sier jeg ska henge opp klær eller div. å at jeg ska komme å se om fem minutter. Avogtil da overrasker han meg med å ha gjort alt ferdig. Skryter mye av han da. Kan jo også gi en belønning. Noen ganger spør jeg om jeg skal ta tiden på han å DET vil han som regel. Gir han som regel GOD tid så han føler at han mestrer kraver kjempelett å da jobber han som en helt å blir stolt etterpå for å ha så mye tid til overs. Kanskje ikke pedagogisk rett, vet ikke jeg, men så lenge han gjøre leksan ordentlig å ikke slurver seg gjennom så funker det jo. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
org Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Stoppeklokke? :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaffepiken Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 Vel, jeg har en sønn som var akkurat som beskrevet av trådstarter. Null problemer med konsentrasjon når det var snakk om lydbøker, dataspill, filmer osv. Men kjedelige/krevende ting som lekser? Håpløst.!! Han fikk diagnosen ADD da han var 12 år. Altså konsentrasjonssvikt uten hyperaktivitet eller impulsivitet. Så det som tilsynelatende bare er dårlig motivasjon kan ha sin årsak i noe mer. Men det _trenger_ ikke være noe mer heller. Akkurat sånn er min sønn også. Møter også ofte mange som stusser på at han faktisk kan konsentrere seg i gitte situasjoner. På BUP forklarer de dette med at barn med ADHD ofte er MER konsentrert enn andre barn når det er noe lystbetont. De mangler på en måte en stoppfunksjon og kan gå helt opp i det de driver med. Er det noe som er gøy, så er det bånn gass.. Til gjengjeld er det jo full stopp når det er noe kjedelig som skal skje. Jeg tror at disse barna - dersom de lærer å mestre sine svake sider - kan nå langt, for det å kunne jobbe så intenst med lystbetonte ting må da være en kjemperessurs også. :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.