Gå til innhold

bipolar ultra rapid cycling

Anbefalte innlegg

jeg er kvinne født i 1950-jeg ble deprimert når jeg var 12 og fikk et stort stressproblem i tillegg da jeg var 39 år,( etter en trafikkulykke). Jeg har prøvd ut 3 ulike "lykkepiller"-men ble bare værre. Jeg våkner hver dag med stress, men har ulike teknikker som jeg har lest meg til, og er jeg heldig kan jeg finne litt ro, men som regel følger en dyp depresjon etter stresset. Slik har jeg det hver dag. I 20 år har jeg bare hatt en håndfull dager med ro. Jeg er totalt utslitt, og har fått mange tilleggssykdommer-kreft med spredning, migrene, søvnløshet, astma, allergi mm. Immunforsvaret er velt helt nede etter så mage år med stress. Jeg har kjent meg igjen i bipolar lidelse i flere år, men jeg har aldri vært manisk. Har kartlagt meg selv på skjema(kurver) for å vise leger og psykologer hvordan det svinger, opptil 4 ganger pr.dag. I sommer la jeg meg inn på Modum bad som siste forsøk før jeg ville gi opp, nevnte bipolar for dem og, men de slo det fra seg. Men da jeg fikk vite at to av mine nieser har fått denne diagnosen, ble jeg temmelig klar for å prøve ut medisiner. Jeg fikk lamictal av en legevenn, for å teste, etter en dag var depresjonen borte og stresset halvert. Jeg har brukt det i 3 mndr men tar fremdeles bare 75 mg- dette fordi jeg får problemer med øynene (en slags betennelse) og jeg må stoppe opp. Jeg er veldig redd for ikke å kunne bruke disse medisinene. Har du hørt om denne bivirkningen før? Jeg har fremdeles mye stress, men er bedre. Jeg er først og fremst glad for at jeg kanskje kan få et liv etterhvert-men er også sjokkert og ganske sint for at ingen har tatt meg alvorlig og virkelig gått inn for å teste ut medisiner. Leger har bare smilt av meg når jeg har foreslått det. Jeg har mistet 20 år av mitt liv, karriere, mulighet til å få barn og familie, har blitt uføretrygdet..(men er resurssterk og har klart å få en solid utdanning),men klarer ikke jobbe med daglig hypomani. Jeg vet at Ultra RC har vært oppe som en diagnose i en del år- men jeg måtte selv finne ut av det..hva synes du? og har du tips om steder jeg kan henvende meg for å skjønne sykdommen min bedre? blir fulgt opp medisinsk på Vindern dps-men de har ingen tilbud om psykolog eller skolering rundt bipolar. hilsen ankan

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/323044-bipolar-ultra-rapid-cycling/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Du er inne på rett spor. Det viktigste er at du blir korrekt medisinert. Til det trenger du en dyktig psykiater.

Du vil ha nytte av et tilbud i psykoedukasjon. Jeg mener å vite at Ullevål (prof. Ole Andreassen) har et slikt tilbud.

Du er inne på rett spor. Det viktigste er at du blir korrekt medisinert. Til det trenger du en dyktig psykiater.

Du vil ha nytte av et tilbud i psykoedukasjon. Jeg mener å vite at Ullevål (prof. Ole Andreassen) har et slikt tilbud.

takk for raskt svar..

jeg skal ta kontakt med ham..jeg er under medisinering av en vanlig lege på Vindern- bør det være en psykiater?

I hvor mange år har forskningen visst at det finnes en slik type bipolar 2 - ultra RC ?

har spurt på vindern etter ting å lese, gjerne fagstoff, men de har ikke noe å anbefale når det gjelder RC- har du?

hvilke type behandling driver legen ved ullevål som du nevnte?

vennlig hilsen anne

Nils Håvard Dahl, psykiater

takk for raskt svar..

jeg skal ta kontakt med ham..jeg er under medisinering av en vanlig lege på Vindern- bør det være en psykiater?

I hvor mange år har forskningen visst at det finnes en slik type bipolar 2 - ultra RC ?

har spurt på vindern etter ting å lese, gjerne fagstoff, men de har ikke noe å anbefale når det gjelder RC- har du?

vennlig hilsen anne

jeg er under medisinering av en vanlig lege på Vindern- bør det være en psykiater?

S: Nei, det kan godt være en erfaren assistentlege som kan spørre en overlege om råd.

S: Det vet jeg ikke. 10-15 muligens.

S: Jeg anbefaler at du søker på Google scholar

S: Det kalles psykoedukativ (nynorsk) behandling. Utviklet av Vieta og Colom i Barcelona. Du kan lese litt om den lokale varianten på

http://www.bipolarforeningen.org

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...