Gå til innhold

Hvilket fag er viktigst?

Gjest emjae

Anbefalte innlegg

Etter det jeg har skjønt er norsk viktigst, så matte og så engelsk. Selv må jeg si at jeg synes engelsk er viktigere for de fleste enn matte. Jeg jobbet mye med matte i min tid og slurvet med engelsken. I dag ville jeg hatt mye mere bruk for gode engelskkunnskaper enn matte. Engelsk møter man jo overalt. Hva synes dere er det viktigste faget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

tzatziki1365380058

Norsk er viktigst, i alle fall. Det er nøkkelen til alle andre fag. Deretter vil jeg si at basiskunnskaper i matte er viktigst.

Men når man kommer til videregående, er det man lærer i matte ikke viktig i det hele tatt - man får stort sett aldri bruk for det i praksis. Engelsk er mye viktigere, og noe alle får bruk for - uansett - enten i fritid, eller i jobb - og ikke minst er mange av bøkene man bruker universiteter og høyskoler på engelsk. Så uten basis - engelskkunnskaper og helst litt mer, så har man ikke sjans.

Men så er det det at matte er et krav for å komme videre på enkelte studier pluss at alle fag teller for opptak til studier etter videregående, så dermed blir faget viktig likevel. Og mens man kan lærer seg ok engelsk selv om man ikke får med seg alt på barneskolen, er det nærmest umulig å ta igjen matte-kunnskapene dersom man ikke får det med seg fra starten av. Dermed blir nok min konklusjon til slutt at norsk - matte - engelsk må være prioriteringen i barneskolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Musikk er helt klart viktigst!

Da blir hjernen klar for å ta imot både språk og logikk...

Jeg hadde også tenkt å skrive det;o) Slenger meg på den! Synd ikke flere skjønner hvor viktig dette faget er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, da er det rart jeg har klart meg så bra her i livet ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er enig i rekkefølgen norsk-matte-engelsk. Klart engelsk er viktig, men har man basiskunnskapen, klarer man jo å snappe opp mye på egenhånd. Matte er vel ikke like lett å lære ved selvstudier hvis man ikke er spesielt interessert...

Jeg husker fortsatt en gang jeg lå på sykehus og overhørte en sykepleier som fikk kjeft av en lege fordi hun ikke kunne regne ut prosent, fortynning og medikamentmengde til en pasient. Og hun fikk mye sympati fra sykepleier-kollegene etter at legen hadde gått ut... Jeg ble helt skremt, det er jo livsviktig at en sykepleier forstår dette, og ikke bare pugger en formel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsk er viktigst, i alle fall. Det er nøkkelen til alle andre fag. Deretter vil jeg si at basiskunnskaper i matte er viktigst.

Men når man kommer til videregående, er det man lærer i matte ikke viktig i det hele tatt - man får stort sett aldri bruk for det i praksis. Engelsk er mye viktigere, og noe alle får bruk for - uansett - enten i fritid, eller i jobb - og ikke minst er mange av bøkene man bruker universiteter og høyskoler på engelsk. Så uten basis - engelskkunnskaper og helst litt mer, så har man ikke sjans.

Men så er det det at matte er et krav for å komme videre på enkelte studier pluss at alle fag teller for opptak til studier etter videregående, så dermed blir faget viktig likevel. Og mens man kan lærer seg ok engelsk selv om man ikke får med seg alt på barneskolen, er det nærmest umulig å ta igjen matte-kunnskapene dersom man ikke får det med seg fra starten av. Dermed blir nok min konklusjon til slutt at norsk - matte - engelsk må være prioriteringen i barneskolen.

Det du får bruk for av matte fra vgs kommer da helt an på hvilket studie man tar. Innen de fleste realfagene må mattekunnskapene sitte godt. Det samme gjelder en del samfunnsfag, der man må være komfortabel med å regne på statistiske modeller på et mer avansert nivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt, jeg. Jeg har studert både språk og logikk med høy mestring, men er helt blank i musikkfaget, både når det gjelder spilling og lytting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes man bør jobbe godt og likeverdig med alle disse tre basisfagene. Det er vanskelig å si hva som kommer til nytte senere, det avhenger så mye av hvilken vei man velger videre i livet. Og det er gjerne litt tidlig å bestemme når barnet går på barneskolen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Det du får bruk for av matte fra vgs kommer da helt an på hvilket studie man tar. Innen de fleste realfagene må mattekunnskapene sitte godt. Det samme gjelder en del samfunnsfag, der man må være komfortabel med å regne på statistiske modeller på et mer avansert nivå.

Ja, det var jo det jeg mente, da. I vanlig hverdagsliv trenger man ikke videregående-matte, mens de fleste får bruk for videregående - engelsken sin. Men dersom man trenger matte for å komme inn på et studium, og naturligvis om man går på et studium hvor man går videre med matten, så er jo matte veldig viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel helt an på hva man arbeider med det vel? Kan man si at noen fag er viktigere enn andre da? I så fall måtte jeg si kunstfag, ettersom lære om estetikk gir et vakkert sinn og gode verdier for samfunn og medmenneskelighet. Men om det gir smør på brødet er vel ikke alltid tilfellet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Fornuftige tanker - enig med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elextra

Enig i rekkefølgen norsk - matte - engelsk.

Når det gjelder matte og engelsk er det viktig å få inn basiskunnskapene i begge, men har du dem, kan du ganske lett lære deg mer engelsk selv. Matte er vanskeligere å lære på egen hånd, og gode grunnkunnskaper i matte er en viktig forutsetning for mange studieretninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge Kunnskapsløftet er alle fag like viktige - og de teller nøyaktig like mye. Det er like sannsynlig å komme opp til muntlig eksamen i spansk, tysk eller fransk som i norsk eller matte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle fagene er nok like viktig, men det er ingen tvil om at engelsk er noe en plumper oppi hver dag. En står sterkt i hverdagen om en kan engelsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Alle fagene er nok like viktig, men det er ingen tvil om at engelsk er noe en plumper oppi hver dag. En står sterkt i hverdagen om en kan engelsk.

I motsetning til norsk, mener du :) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Matematiker? Inte jag

Jeg var kjempeflink i engelsk og norsk, men dårlig i matte....

jeg angrer i dag på at jeg ikke gjorde en bedre innsats i matte.

Grunnen er at det er et veldig godt grunnlag for videre studier

og i mange studier må man ha matematikk for å komme videre.

Man har mange flere valgmuligheter om man er dyktig i matte,

biokjemiker, fysiker, lege, ingeniør, arkitekt, elektriker osv...

Ang. norsk og engelsk, ja vi trenger det i hverdagen, vi trenger det når vi søker jobber,

vi trenger det i jobben...

men ang. videre studiemuligheter er matematikk viktig og i enkelte jobber har man daglig bruk for matematikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt, jeg. Jeg har studert både språk og logikk med høy mestring, men er helt blank i musikkfaget, både når det gjelder spilling og lytting.

-men tenkt så klok du ville vært hvis du i tillegg hadde spilt et instrument ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...