Gå til innhold

Tips for å klare å gjøre det beste for en selv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg føler ikke at jeg gjør mitt beste i forhold til studiene. Det vil jeg. Det er ofte tungt å jobbe, men sammenlignet med andre jobber er dette faget helt supert for meg, og jeg vil for all del ikke gjøre noe annet. Vil for all del lykkes slik at jeg slipper å stable varer på Rema. Likevel bruker jeg mye tid til bare vas - som jeg kunne ha brukt til konstruktive ting. Det syns jeg er uheldig. Er det noen som har noen tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har tipset deg tidligere om at det kan være lurt å sitte andre steder enn hjemme (f.eks. på et bibliotek eller en lesesal), men husker du svarte at det av en eller annen grunn ikke er mulig.

Jeg syntes mye av problemet som student var at jeg alltid syntes jeg burde gjort noe annet. Et tips kan derfor være å planlegge dagene litt "slavisk", og skrive det ned som om noen kontrollerte deg. Altså slik at du jobber fra 10 til 12 og deretter sløver _med god samvittighet_ til kl. 13, for så å ta en økt til. Deretter går du en halvtimes tur som ender ved butikken. (Tilpass din egen dagsrytme.)

Men det vil fremdeles kreve selvdisiplin. Noen kan ha nytte av å skrive én kolonne med planlagt aktivitet og en annen med faktisk aktivitet ved siden av, altså som budsjett og virkelighet. Men det forutsetter jo at du synes det er god nok lønn for strevet å se at du har gjort det du har planlagt, og ikke legger opp til noe som er så ambisiøst at du garantert ikke vil klare det - omtrent som når man skal spise mindre eller trene mer...

Skrevet

En sunn diett hjelper på konsentrasjon, energi, humør og tiltakslyst. Sammen med lett mosjon er man godt på vei til å yte sitt beste i alle situasjoner :)

Melba1365380968
Skrevet

Hei!

Jeg skjønner svært godt hva du mener med at det er vanskelig å motivere seg selv til å sitte ned i dyp konsentrasjon i lange tider. Selv skulle jeg ønske jeg hadde en dyp og sammenhengende konsentrasjon fra jeg kommer på jobb kl 8 til jeg drar hjem 15.45. Veeeel, nå er kl 1535, og jeg surfer istedenfor å jobbe.

Jeg tror ikke noen har hoder som kan konsentrere seg i så lang tid av gangen, foruten de få og svært godt adskilte dagene da man ikke merker at klokka har gått engang. (de er forresten utrolig deilige og produktive!)

For meg har det hjulpet å bli klar over hvilke perioder i løpet av dagen jeg er mest produktiv, og så utnytte disse optimalt. For eksempel er jeg flink til å konsentrere meg mellom halv ti og halv tolv, halv ett og to. Det blir 3,5 t med effektiv konsentrasjon. I tillegg kan jeg konsentrere meg godt om praktiske gjøremål før og etter denne perioden.

Kjenner du igjen et mønster i dine dager?

Skrevet

En sunn diett hjelper på konsentrasjon, energi, humør og tiltakslyst. Sammen med lett mosjon er man godt på vei til å yte sitt beste i alle situasjoner :)

=)

Ja, jeg burde jo prøve dette... merkelig det der, jeg var jo glad i å bevege meg før jeg ble feit. =P

Skrevet

Hei!

Jeg skjønner svært godt hva du mener med at det er vanskelig å motivere seg selv til å sitte ned i dyp konsentrasjon i lange tider. Selv skulle jeg ønske jeg hadde en dyp og sammenhengende konsentrasjon fra jeg kommer på jobb kl 8 til jeg drar hjem 15.45. Veeeel, nå er kl 1535, og jeg surfer istedenfor å jobbe.

Jeg tror ikke noen har hoder som kan konsentrere seg i så lang tid av gangen, foruten de få og svært godt adskilte dagene da man ikke merker at klokka har gått engang. (de er forresten utrolig deilige og produktive!)

For meg har det hjulpet å bli klar over hvilke perioder i løpet av dagen jeg er mest produktiv, og så utnytte disse optimalt. For eksempel er jeg flink til å konsentrere meg mellom halv ti og halv tolv, halv ett og to. Det blir 3,5 t med effektiv konsentrasjon. I tillegg kan jeg konsentrere meg godt om praktiske gjøremål før og etter denne perioden.

Kjenner du igjen et mønster i dine dager?

Takk for svar!

Ja, kjenner igjen et mønster, og det er at når jeg først får begynt går det unna og det er morsomt...

Skrevet

Jeg har tipset deg tidligere om at det kan være lurt å sitte andre steder enn hjemme (f.eks. på et bibliotek eller en lesesal), men husker du svarte at det av en eller annen grunn ikke er mulig.

Jeg syntes mye av problemet som student var at jeg alltid syntes jeg burde gjort noe annet. Et tips kan derfor være å planlegge dagene litt "slavisk", og skrive det ned som om noen kontrollerte deg. Altså slik at du jobber fra 10 til 12 og deretter sløver _med god samvittighet_ til kl. 13, for så å ta en økt til. Deretter går du en halvtimes tur som ender ved butikken. (Tilpass din egen dagsrytme.)

Men det vil fremdeles kreve selvdisiplin. Noen kan ha nytte av å skrive én kolonne med planlagt aktivitet og en annen med faktisk aktivitet ved siden av, altså som budsjett og virkelighet. Men det forutsetter jo at du synes det er god nok lønn for strevet å se at du har gjort det du har planlagt, og ikke legger opp til noe som er så ambisiøst at du garantert ikke vil klare det - omtrent som når man skal spise mindre eller trene mer...

Takk for svar!

Har ganske strukturerte dager, egentlig, i teorien. Det går nesten av seg selv i og med at jeg har innleveringer hver eneste uke, i alle fagene. Da blir det jo til at man er nødt for å gjøre noe nesten hver dag. Syns bare jeg gjør for lite! Hadde jo fått (enda) bedre karakterer hadde jeg gjort mer!

Men det er jo mitt problem. Skal prøve å legge om kostholdet samt trimme litt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...