Gå til innhold

Kaya,nhd,anna k,laban miamarian (+fler)

Anbefalte innlegg

Dette er en felles respons til de svar jeg fikk fra tråden om unnvikende pf.

Den tråden ga meg nemlig flere svar enn det jeg opprinnelig spurte om. Og nhd's illustrasjon (jeg liker illustrasjoner, for det er en enklere måte å forstå ting på), samt anna k sitt svar til meg fikk meg også til å forstå dette med pf og prognose/det jeg spurte om. Endelig forstår jeg altså det som jeg har tenkt på så lenge. Nå er det ikke noen hensikt i å tenke mer på det i hvertfall, og jeg skjønner at livet er et usikkert prosjekt i flere sammenhenger, uansett hvor mye man snur og vender på det.

Laban minnet meg på noe som er utrolig viktig; ytre fokus. For ja, jeg tror det er en vesentlig del som gir både selvtillit og generell bedring.

Jeg er visst ganske sta av meg. Jeg synes det er vanskelig å gjennomføre/handle dersom jeg ikke forstår hvorfor. Tips mottas gjerne med takk hvordan jeg skal løse _det_ problemet. Eller er det rett og slett så enkelt at jeg ikke bruker nok tid på det? Det kan jo høres logisk ut..

Vel.

"Puslespillet" begynte automatisk å legge seg selv i går. Det rørte seg så mye i hodet at jeg faktisk ble så sliten at jeg måtte ta en høneblund ;) Dermed forsto jeg samtidig dette med destruktiv/undøvendig grubling - hvr mye bortkastet energi jeg faktisk bruker på det. Det fikk kaya meg til å forstå.

Skjønner dere hvor verdifullt dette er for meg? Det er helt utrolig.

Nhd og Kaya fikk sammen fikk meg og til å forstå at det å analysere de ulike reaksjoner en får i terapi er bortkastet (og at det kansje er naturlige reaksjoner i terapi?) og at det bare øker mine problemer. Dermed forstår jeg samtidig at det å ta frem de konkrete målene man har satt seg når det butter imot, er svært konstruktivt (et godt verktøy), at det fører en inn på riktig spor og at det hele gir økt vekst

Det er de nevnte tingene som er tydeligst akkurat nå. Men jeg ser også flere sammenhenger, og som jeg ikke vil bruke krefter på å utdype - for det viktigste er jo at _jeg_ forstår det.

Det er helt utrolig hvor mye man kan vokse her på dol. Jeg er sikker på at mange timer og ressurser er spart i RL på den måten, bare en står på selv. Her er jo helt klart mange kloke hoder.

Det er altså flere ting som brukere har prøvd å fortelle meg før, som jeg ofte ser i ettertid. Men jeg tror dette er den første tråden hvor jeg ser så mange sammenhenger med tidligere tilbakemeldinger både her og i RL terapien som jeg nå gjør.

Flere ting har løst seg, og en stor byrde er løftet fra mine skuldre. Jeg er utrolig lettet stolt og glad, og det er gode følelser å ha.

Hjertelig takk for hjelpen, alle sammen :-) Jeg håper at andre også kan ha noe nytte av dette.

Ps. jeg skriver ikke denne tråden for å få bekreftelser/svar/ros o.l. Jeg vet selv at jeg har forstått dette. Det er kun en respons på noe svært verdifullt for meg. Ds.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/323177-kayanhdanna-klaban-miamarian-fler/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...