Gå til innhold

ikke oppgi alle opplysninger i svangerskapskjema

Gjest vil ikke rippe opp i det igjen.

Anbefalte innlegg

Gjest vil ikke rippe opp i det igjen.

Jeg har tatt tre aborter, og født et barn. Ønsker et barn til, men sist da jeg skulle fylle ut svanegrskapsskjema med legen spurte de om antall graviditeter og aborter. Hva har det å si? jeg synes det var svært ubehagelig å ha det på svangerskapsskjemaet mitt. Hvis jeg blir gravid nå skal jeg bare si at jeg har et barn. jeg vil ikke ha det på skjemaet. Det var svært tunge og vonde avgjørelser jeg tok, den en gangen hadde jeg drevet med dop. De andre gangene kunne jeg ikke tatt meg av et barn. Jeg skulle så gjerne hatt det ugjort, men det går ikke.

Jeg har jo tatt vare på skjemaet fra det barnet jeg har, men vil ikke vise det frem til hvem som helst som om jeg er et uforsvarlig monster! Føler leger til og med hever brynet og tenker sitt. Jeg har ikke brukt det som prevensjon. Synes det er p kanten til diskrimminering jeg! Hvorfor skal det stå der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er kjekt for legen å vite helsehistorien til underlivet ditt i forbindelse med nye svangerskap. Vet han alt, så kan det påvirke behandling etc. ved evt. problemer i svangerskapet.

Uansett er det ikke lurt å lyve. Svangerskapskjemaet er jo ikke til almenn beskuelse uansett. Om en lege hever øyenbrynet pga. dine tidligere aborter, så er det selvsagt helt galt av ham. Vurder da i såfall å bytte lege eller gå til jordmor i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vil ikke rippe opp i det igjen, igjen og igjen

Det er kjekt for legen å vite helsehistorien til underlivet ditt i forbindelse med nye svangerskap. Vet han alt, så kan det påvirke behandling etc. ved evt. problemer i svangerskapet.

Uansett er det ikke lurt å lyve. Svangerskapskjemaet er jo ikke til almenn beskuelse uansett. Om en lege hever øyenbrynet pga. dine tidligere aborter, så er det selvsagt helt galt av ham. Vurder da i såfall å bytte lege eller gå til jordmor i stedet.

jeg kan ikke skjønne hvorfor de trenger å vite om ukompliserte inngrep? de spør ikke om infeksjoner, sopp og sånne ting. Jeg har gått til kontroller på sykehus med forkjsllige leger hver gang, og fikk stadig den jaha ja, når de leste det. Ikke særlig gøy. var til og med en som spurte om jeg var klar nå da. begynte å grine på vei hjem, for det var en planlagt graviditet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest neste gang?

jeg kan ikke skjønne hvorfor de trenger å vite om ukompliserte inngrep? de spør ikke om infeksjoner, sopp og sånne ting. Jeg har gått til kontroller på sykehus med forkjsllige leger hver gang, og fikk stadig den jaha ja, når de leste det. Ikke særlig gøy. var til og med en som spurte om jeg var klar nå da. begynte å grine på vei hjem, for det var en planlagt graviditet.

Skjønner deg veldig godt jeg!!

Jeg har også tatt en abort tidligere i mittliv, og det var eget valg, da jeg absolutt ikke var klar for barn!

Selv om jeg hadde verdens beste lege den gangen, og samme lege den gangen det ble planlagt graviditet, synes jeg likevel at det kunne være unlatt på skjema.

Mitt inngrep var også helt greit, og svangerskapet og barnet jeg har nå var og er fantastisk...så hvorfor må de vite alt!

Selv om skjema ikke er til alles skue, så følte jeg at når min mor kom på besøk, at jeg måtte gjemme skjemaet, for hun vet ikke hva jeg har gjort tidligere! Og slik ønsker jeg også at det skal forbli...vil heller ikke rippe opp i det igjen.

Så neste gang vet jeg ikke hva jeg gjør...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes du kan la være å sette det opp. Det er faktisk helt utrolig at det står på et skjema som man drasser med seg overalt, og som flere helsepersonell kan be om. Det er jo faktisk ganske mange som ser det også. Lege og jordmor, og der med vikarer. Så har man det kanksje med til sykehuset også. De mest sensitive opplysningene kan man opplyse ved med behov, altså hvis det skulle bli noen komplikasjoner. Og de ville vel da komme tidlig i svangerskapet.

Det at den legen oppførte seg ufint, forteller vel at det ikke bør stå på skjemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har slett ikke opplysningsplikt om slikt. Dersom du mener at det ikke skal stå, så skal det ikke stå. Du bestemmer. Det er din journal og du kan til og med kreve at ting blir slettet eller at det ikke skal formidles videre. Helsepersonell går helt uten videre ut i fra at alt de får opplyst om kan formidles og skriver det ned. Men som sagt, du bestemmer, med mindre du forsøker å lure legen til behandling eller medisiner du ikke har krav på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...