flowy Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 Min lille gutt er nå to uker og har hatt en litt tøff start på livet. Først fikk han gulsott som gjorde at han sovnet ved puppen og derfor fikk han ikke i seg nok mat. I tillegg har han hatt mye mageknip/luft og skreket nesten døgnet rundt. De første 10 dagene sov han bare 5-6 timer i døgnet. Nå går alt mye bedre og han sover mer. På sykehuset fikk vi beskjed om at det maks skulle gå tre timer fra ammestart til ammestart. Gutten vår spiser veldig lenge og mye når han dier. I dag ammet jeg ham fra 9.30 til 11.00 og han tømte begge brystene. Han sovnet 11.30 og sover ennå (13.40). Spørsmålet er om jeg må vekke han for å få i ham mat? Kjenner at brystene begynner å verke litt, men samtidig trenger han jo søvnen sin. Tror han har mye å ta igjen. Han sover ofte mye om dagen og mindre om kvelden. Om kvelden legger jeg ham til brystet mye oftere. Kan han regulere dette med spising selv eller bør jeg regulere det for ham? Han hadde lagt på seg 200 gram fra forrige torsdag til mandag, så jeg regner med at han spiser nok. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pusi Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 Lillebror hadde også gulsott og sov mye de første 6 ukene. Han var i tillegg prematur, så de på barsel mente at jeg skulle vekke ham og gi mat hver 3. time. Lillebror våknet som regel av seg selv etter omtrent 3 timer, så jeg vekket ham aldri. Dette var jo også mitt andre barn, og da er man ikke fullt så stresset ;o) Min erfaring er at de sover fordi de er trøtte, og at de spiser mer om de våkner av seg selv, enn når de blir vekket. Når barnet i tillegg øker i vekt, ville jeg ikke stresset med det. La barnet sove ut idag, han sulter ikke ihjel om det går 5-6 timer. Du kan få melkespreng, men det går seg til etterhvert. Det er helt normalt at de ligger ved puppen hele kvelden. Husker jeg fikk sett omtrent alt på TV i den tida... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 Hvis han legger på seg nok, hadde jeg i utgangspunktet ikke vekket ham. Men du kan jo prøve hvordan han reagerer etter 4 timer med soving på dagtid, spesielt hvis det nærmer seg en tid på døgnet da det kanskje er lurere (med tanke på nattesøvnen) at han er våken. Blir han da våken og klar for mat relativt raskt, er det jo greit nok. Da vet du at du har muligheten til å styre avstanden mellom måltidene litt. Men hvis han (slik min sønn var) ikke våkner ordentlig, bare blir sur - og i hvert fall ikke er i stand til å ta puppen ordentlig - synes jeg du skal la ham styre det selv. Vel å merke så lenge vektøkningen er tilfredsstillende. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest følg sykehusets råd Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 Hvis han legger på seg nok, hadde jeg i utgangspunktet ikke vekket ham. Men du kan jo prøve hvordan han reagerer etter 4 timer med soving på dagtid, spesielt hvis det nærmer seg en tid på døgnet da det kanskje er lurere (med tanke på nattesøvnen) at han er våken. Blir han da våken og klar for mat relativt raskt, er det jo greit nok. Da vet du at du har muligheten til å styre avstanden mellom måltidene litt. Men hvis han (slik min sønn var) ikke våkner ordentlig, bare blir sur - og i hvert fall ikke er i stand til å ta puppen ordentlig - synes jeg du skal la ham styre det selv. Vel å merke så lenge vektøkningen er tilfredsstillende. Hvis sykehuset pga babyens helsetilstand har gitt beskjed om å amme med korte intervaller, så er det vel nettopp fordi vekten (enten i utganspunktet eller økningen av denne) ikke er tilfredsstillende. Så jeg ville fulgt sykehusets råd, og ikke endret på disse før jeg hadde konferert med sykehuset eller helsestasjonen. Og særlig på dagtid ville jeg vært nøye på dette, og heller latt babyen sove litt lenger om natten hvis den en natt plutselig sov mer enn tre timer uten å våkne. I håp om at det sakte men sikkert ble noen lenger sovestrekk på natten. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofline Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 Hvor ofte man får beskjed om på sykehuset at de skal spise er forskjellig fra sykepleier til sykepleier er min erfaring. Jeg fikk beskje om at så lenge han spise 5-6 ganger i døgnet var det ikke noe å bekymre seg om. Det var heller ingen vits i å vekke ham om natta hvis han helller hadde lyst til å sove. Jeg synes det høres ut som om sønnen din spiser nok. Det er også normalt med mer sult om kvelden, for da er det ofte mindre melk. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mirakelet Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 Det jeg hørte var å ikke la de sove lenger enn 3 timer på dagtid... jeg lot snuppa mi sove ferdig, 3 1/2 time kunne luren av og til ta.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 Vår yngste datter sov de første 2 mnd, og hun la omtrent ikke på seg. Vi veide henne hos helsesøster en gang i uka, og det gikk sakte oppover. Vi ble anbefalt å vekke henne for mat, men det var jo ikke så enkelt. Hun våknet, men sovnet etter noen sup. Jeg pleide å kle av henne slik at hun våknet litt mer. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.