Gå til innhold

Hjemme fra barnehagen - dra på disco i kveld?

Gjest Rosetta

Anbefalte innlegg

Gjest Rosetta

Jenta mi er hjemme fra barnehagen i dag. Hun er ikke veldig syk, men hoster litt og klager over vondt i brystet og halsen. Siden pappaen likevel går hjemme for tida, så lot vi henne bli hjemme for å unngå å utsette henne for den veldig kalde lufta vi har for tida. De er jo en del ute i barnehagen.

Hvis hun er i grei form i ettermiddag, syns dere det blir feil å ta henne med på disco som hun gleder seg veldig til?

Jeg er litt i tvil selv, men heller vel til at det er mer "alvorlig" når man har begynt på skolen. Da kommer regelen til å være slik at hvis man er for syk til å gå på skolen, så kan man ikke ut på kvelden heller. Litt fordi skolen jo er en plikt og litt mer viktig enn barnehagen i så måte.

Men jeg vil høre med dere hva dere syns.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest la henne gå

Jeg synes det går et stort skille ved skolestart. Da overholder jeg strengt regelen om at de skal holde seg inne hele ettermiddagen hvis de ikke har vært på skolen.

Men at hun er hjemme fra barnehagen med pappa som uansett er hjemme, for å slippe å være lenge ute og bli kald osv når hun er litt pjusk, er noe helt annet.

Så hvis hun ikke er smittsom og ikke blir sykere av å gå på disko i kveld, villle jeg latt henne gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

brilleslangen

Om pappaen ikke hadde hatt hjemmedag i dag, hadde ho vel sannsynligvis også vært i barnehagen, eller??? Hvis så er tilfelle er det etter min mening ingenting i veien for å gå på diskotek hvis formen elles tilsier at det er greit... Om ho er så syk at dere hadde tatt ut sykedag for å være hjemme stiller saken seg annerledes.... synes jeg.

Men ut fra det du skiver tolker jeg det dithen at ho egentlig bare er litt småforkjølet, og bare har fått seg en ekstra fridag fordi det passet slik siden pappaen likevel var hjemme. En kosedag med pappa må da være tillatt og bør ikke være ødeleggende for aktivitet på kvelden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det jo ikke sikkert ho hadde blitt hjemme om ikke faren var hjemme alikevel. Se an formen, og gjør det som er det beste for jenta (og omgivelsene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rosetta

Om pappaen ikke hadde hatt hjemmedag i dag, hadde ho vel sannsynligvis også vært i barnehagen, eller??? Hvis så er tilfelle er det etter min mening ingenting i veien for å gå på diskotek hvis formen elles tilsier at det er greit... Om ho er så syk at dere hadde tatt ut sykedag for å være hjemme stiller saken seg annerledes.... synes jeg.

Men ut fra det du skiver tolker jeg det dithen at ho egentlig bare er litt småforkjølet, og bare har fått seg en ekstra fridag fordi det passet slik siden pappaen likevel var hjemme. En kosedag med pappa må da være tillatt og bør ikke være ødeleggende for aktivitet på kvelden...

Takk for svar - da ender vi nok på disco i kveld hvis formen hennes er grei. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rosetta

Jeg synes det går et stort skille ved skolestart. Da overholder jeg strengt regelen om at de skal holde seg inne hele ettermiddagen hvis de ikke har vært på skolen.

Men at hun er hjemme fra barnehagen med pappa som uansett er hjemme, for å slippe å være lenge ute og bli kald osv når hun er litt pjusk, er noe helt annet.

Så hvis hun ikke er smittsom og ikke blir sykere av å gå på disko i kveld, villle jeg latt henne gå.

Takk for svar :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Rosetta

Her er det jo ikke sikkert ho hadde blitt hjemme om ikke faren var hjemme alikevel. Se an formen, og gjør det som er det beste for jenta (og omgivelsene)

Ja, det gjør vi. Blir nok disco i kveld hvis formen tilsier det. Takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg!

Siden barnehagen ikke er en "plikt." er det egentlig ingen som har noe med HVORFOR hun har vært hjemme eller hva hun gjør resten av dagen/kvelden.

Jeg ser derfor ingen grunn til at hun skal måtte være hjemme fra disco om kvelden, selvom hun var litt slapp om morgenen og derfor fikk være hjemme med pappa

Det som betyr mest, er hvordan hun selv føler seg, og hva hun selv orker. (Med mindre hun er såpass syk at hun bør holde seg unna andre barn pga smittefare.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest helt greit

Så lenge hun ikke går på skolen, eller foreldrene har brukt "sykt barn dag" for å være hjemme med henne, synes jeg absolutt dere kan se an formen og gå ut i kveld hvis hun orker det (og ikke er smittsom).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne ikke falle meg inn å bruke sånne "hjemme om dagen - hjemme om kvelden"-regler i barnehagen. Der bestemmer vi jo fra- og nærvær helt og holdent selv, man trenger ikke ha noen spesiell grunn til en hjemmedag.

Det er noe annet når de går på skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest min mening 1

Jeg skjønner ikke denne regelen når den fremsettes uten slimgringsmonn. Mitt barn har tre døgn migreneanfall. Kaster opp om nettene og kommer seg utover dagen. Er han i form til det får han gjøre det han vil om ettermiddagen. Å si han ikke får gå ut er å straffe han for å være syk.

Det bør finnes unntak fra denne regelen alt etter årsaken til at en ikke kan gå på skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

Jeg skjønner ikke denne regelen når den fremsettes uten slimgringsmonn. Mitt barn har tre døgn migreneanfall. Kaster opp om nettene og kommer seg utover dagen. Er han i form til det får han gjøre det han vil om ettermiddagen. Å si han ikke får gå ut er å straffe han for å være syk.

Det bør finnes unntak fra denne regelen alt etter årsaken til at en ikke kan gå på skolen.

Har han hatt migreneanfall i tre døgn, så trenger han å hvile seg, ikke å gå på diskotek om kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder sønnen hjemme når han er dårlig og når han fortsatt kan smitte ned andre. Jeg ville ikke nølt med å la ham få gå på disco:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest min mening1

Har han hatt migreneanfall i tre døgn, så trenger han å hvile seg, ikke å gå på diskotek om kvelden.

Disco er nå en ting, siden det er mye lys der. Men andre altiviteter hvor han går ut kan være bra for han. Han tar det med ro selv. At noen kan se han være ute om ettermiddagen bryr jeg meg ikke noe om. Men at aktivitetsnivået er passende er selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder sønnen hjemme når han er dårlig og når han fortsatt kan smitte ned andre. Jeg ville ikke nølt med å la ham få gå på disco:)

Men greit at han smitter dem på discoen?

Ellers så hadde jeg nok gjort akkurat det samme. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men greit at han smitter dem på discoen?

Ellers så hadde jeg nok gjort akkurat det samme. :-)

Du misforstod meg visst. Det jeg mente å si var: jeg holder sønnen hjemme (fra barnehagen, kino, disco og alt som er) når han er dårlig og så lenge han fortsatt kan smitte andre. Hvis han bare hadde restene av en forkjølelse og hostet litt men ellers var i fin form ville jeg ikke nølt med å sende ham på disco.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synest ikke man kan sammenligne barnehage og skole i det hele tatt her.

Er man hjemme fra skolen (som er obligatorisk) så holder man seg hjemme hele dagen selv om man kanskje også kvikner til utover dagen. Dette synest jeg er viktig for å skape holdninger om at skolen skipper man ikke om det ikke er grunn til det. Barna er der for å lære, det er "jobben" deres:-)

Barnehagen trenger man overhodet ikke noen unnskyldning for å skippe i det hele tatt. Om barnet selv føler for å være hjemme en dag eller to så ville jeg ikke nølt med det om en av de voksne var hjemme. Ville bare ment at det var koselig for begge parter, både den voksne og barnet å få litt ekstra tid sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du misforstod meg visst. Det jeg mente å si var: jeg holder sønnen hjemme (fra barnehagen, kino, disco og alt som er) når han er dårlig og så lenge han fortsatt kan smitte andre. Hvis han bare hadde restene av en forkjølelse og hostet litt men ellers var i fin form ville jeg ikke nølt med å sende ham på disco.

Mente ikke kverulere og jeg regnet egentlig med at jeg misforstod litt. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mente ikke kverulere og jeg regnet egentlig med at jeg misforstod litt. :-)

Ikke rart misforstår meg nå og da. Det bli litt vel kortfattet og upresist ofte;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest la henne gå

Det er klart det finnes unntak, særlig ved kronisk / hyppig forekommende sykdom, da må hver person og familie / evt legen finne ut hva som fungerer best. Og kanskje informere skole / arbeidsgiver om hvordan man håndterer sykdommen.

For i tilfeller med vanlig sykdom som oppstår en gang i året (omgangssyke, forkjølelse med feber eller slikt) så selv om skolebarnet fysisk sett ikke hadde hatt vondt av å gå ut med venner på ettermiddagen på slutten av sykdomsforløpet, så ville jeg prøvd å oppretholde regelen om at man skulle være hjemme hvis man ikke hadde vært på skolen. For å lære at man ikke kan være hjemme etter eget forgodtbefinnende.

Jeg som leder ville synes det var rart hvis jeg traff far og sønn på barnedisko om kvelden hvis faren (min kollega) hadde vært hjemme fra jobb den dagen fordi sønnen var syk.

Som lærer ville jeg sikkert også synes det var rart å se eleven min ute på fotballbanen om ettermiddagen hvis han ikke hadde vært på skolen om formiddagen fordi han var syk (med mindre jeg hadde fått en forklaring på hvorfor dette var best for gutten).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...