Gå til innhold

Kan det være angst?

Anbefalte innlegg

Min far (60 år) har i veldig mange år slitt med noe han kaller "svimmelhet". Han kan "bli dårlig" i for eksempel middager, fester, på ferier og lignende. Han må sitte i stoler som har god støtte for å ikke "svimle og bli dårlig", han må sitte nær utgangen på kino, han kan absolutt ikke sitte på pinnestoler og noen ganger blir han veldig "dårlig" av feil stoler på kafé osv. Han liker ikke lenger å gå på restaurant, selv om han er veldig glad i god mat. Han liker ikke å bli invitert ut fordi han er redd for å bli dårlig. Han kan også våkne tidlig om morgenen med sterk hjertebank og tenker han kommer til å dø (faren hans døde ganske ung av hjerteinfarkt). Dette har ikke hindret ham i å gå på jobb disse årene, men det sosiale livet til foreldrene mine er kanskje ikke slik det burde være, og han har det jo ikke bra.

Han har fått undersøkt det meste, også hodet, og i en periode fikk han f.eks fjernet alle fyllinger fra tennene. Han mener selv det absolutt ikke er angst, men at det kan skyldes at han slo hodet veldig hardt en gang han var ung. Jeg har liten tro på denne teorien fordi jeg har lest mye om angst, og synes mye av det jeg leser kan stemme på ham, men jeg er jo ingen ekspert.

Han vil absolutt ikke gå til psykolog eller ta noen medisiner for angst eller depresjon. Dette selv om jeg, hans datter, er kjempeglad for at jeg fikk hjelp mot depresjon, og går på Cipralex med svært god effekt. Alt som har med psyken å gjøre er nok veldig skammelig for ham.

Jeg har vel gitt opp å få ham til å gjøre noe med saken, selv om jeg synes det er dumt at han har det så fælt ofte, men er

samtidig ganske lei av at han ikke kan gjøre noe for familiens skyld i alle fall.

Det jeg vel egentlig lurer på er om dette kan være angst, eller kan det virkelig være dette slaget mot hodet som gjør at han "svimler"?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/323271-kan-det-v%C3%A6re-angst/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest xbellax

Jeg kan selvsagt ikke si med sikkerhet hva dette er, men det høres absolutt ut som angst. Hva med å forsøke overtale din far til å ta en tur til legen og rådføre seg med vekommende _om_ dette kan være angst. Din far har garantert et helt annet syn på psykiske lidelser enn hva yngre generasjoner har og jeg vil tro det vil være rimelig vanskelig for ham å innrømme at hans symptomer minner om angst.

Gjest YotoHama

Hei. Nå skal jeg ikke synse for mye her inne, for forrige gang jeg gjorde det ble det rask slått ned på av en bruker, og jeg ble beskyldt for å diagnostisere. Det gjorde jeg ikke og skal heller ikke gjøre det nå.

Så, til spørsmålet. Jeg vet at svimmelhet kan skyldes enkelte hjertesykdommer og andre mindre alvorlige sykdommer. Menières sykdom feks. Har du denne sykdommen, kan en få kraftige svimmelhets anfall, men sykdommen i seg selv er ufarlig. Atrie flimmer er en hjertesykdom som også forårsaker svimmelhets-anfall. Slik du beskriver faren din, TROR jeg at svimmelheten kan skyldes en fysisk sykdom og ikke en psykisk.

Hva kom først, høna eller egget.

Problemene kan selvfølgelig forsterkes av angsten han får på bakgrunn av disse anfallene. Da kan det jo ha blitt en dårlig sirkel for faren din. Men siden han har besøkt lege og utelukket at det er noe fysisk, kan det jo også være rene angstsymptomer. Men opptrer dette kun utenfor huset?

Blir han også svimmel når han er hjemme?

Jeg vet ikke, men iom. at jeg sliter med angst selv, har jeg aldri opplevd å bli så svimmel eller dårlig av det at jeg må sette meg ned..

Lykke til med faren din. Håper dere finner en løsning på problemet.

Hei. Nå skal jeg ikke synse for mye her inne, for forrige gang jeg gjorde det ble det rask slått ned på av en bruker, og jeg ble beskyldt for å diagnostisere. Det gjorde jeg ikke og skal heller ikke gjøre det nå.

Så, til spørsmålet. Jeg vet at svimmelhet kan skyldes enkelte hjertesykdommer og andre mindre alvorlige sykdommer. Menières sykdom feks. Har du denne sykdommen, kan en få kraftige svimmelhets anfall, men sykdommen i seg selv er ufarlig. Atrie flimmer er en hjertesykdom som også forårsaker svimmelhets-anfall. Slik du beskriver faren din, TROR jeg at svimmelheten kan skyldes en fysisk sykdom og ikke en psykisk.

Hva kom først, høna eller egget.

Problemene kan selvfølgelig forsterkes av angsten han får på bakgrunn av disse anfallene. Da kan det jo ha blitt en dårlig sirkel for faren din. Men siden han har besøkt lege og utelukket at det er noe fysisk, kan det jo også være rene angstsymptomer. Men opptrer dette kun utenfor huset?

Blir han også svimmel når han er hjemme?

Jeg vet ikke, men iom. at jeg sliter med angst selv, har jeg aldri opplevd å bli så svimmel eller dårlig av det at jeg må sette meg ned..

Lykke til med faren din. Håper dere finner en løsning på problemet.

Heisan,

Takk for hjelpen, men han har blitt sjekket for alt det der, og mere til, Vært inne til fulle undersøkelser på sykehus veldig mange ganger. Ingen funn av noe, det være seg hjerteproplemer, hodeskader, kreft etc etc etc.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...