rovana Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 Rivotril har mange gode egenskaper slik som generell angst- og urodempende effekt, effektivt mot sosial fobi ( i følge amerikanske forskningsrapporter og utstrakt praksis blant amerikanske leger til å ordinere Rivotril mot denne tilstanden). Medisinen hjelper mot urolig søvn og mareritt mm. I tillegg har den serotonerge egenskaper, slik at den virker som en katalysator på SSRI. I USA brukes den også så vidt meg bekjent i noen grad som stemningsstabilisator ved bipolar lidelse. Forskningsresultatene på dette er ikke like gode som ved de velkjente og foretrukne preparatene Lithionit, Lamictal, Orfiril etc. Fordelen med Rivotril slik jeg ser det er lite bivirkninger sammenlignet med de nevnte preparatene, som i mange tilfeller gjør at flere må seponere disse med eller uten legens viten eller velsignelse. Personlig har jeg stått på både Lamictal og Lithionit, men jeg måtte seponere disse, for bivirkningene ble verre enn sykdommen i seg selv (bipolar 1). Den eneste stemningsstabilisatoren jeg står på nå er 200 mg Topimax. Den har ikke noen særlige bivirkninger, men ikke særlig effekt heller. Jeg svinger mye. AP som Zyprexa og Seroquel er jeg livredd for å prøve pga den sterke vektøkningen mange opplever, samt at mange føler seg fullstendig "neddopa" pga den sterke sedative effekten disse preparatene har. Farene ved Rivotril er tilvenning, men medisineringen mot bipolar lidelse er i utgangspunktet livslang uansett, og mange blir ikke avhengig av medisinen, så dette kan ikke være et avgjørende motargument. Jeg mener ikke at Rivotril bør være basismedikasjon, men er av den oppfatning at den muligens bør kunne prøves ut på de som ikke tåler de tradisjonelle bipolar-medisinene. I tillegg kan den ha sin plass som tilleggsmedisin ved angstlidelser og søvnproblemer etc som følger i kjølvannet av bipolaritet. Det presiseres forøvrig at innlegget ikke har som mål å misjonere for benzodiazepiner i sin alminnelighet på noen som helst måte. Bruker følgende medisiner: Topimax, Aurorix, Truxal. Seponert: Xanor. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/323274-nhd-rivotril-stemningsstabiliserende-effekt-mm/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonym bruker Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 Helt enig med deg. I USA har de en annen policy. Jeg går også på Xanor (6 mg). Jeg også måtte slutte med en rekke medisiner for psykiskiske lidelser. Alt for store bivirkninger pluss at en så ut som Elvis anno 1977. Feit og oppblåst. Er det sundt i lengda ?...NHD er jo sikkert uenig så klart.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/323274-nhd-rivotril-stemningsstabiliserende-effekt-mm/#findComment-2681719 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.