Gå til innhold

Hva spørre om hos legen?

Gjest Tatjana

Anbefalte innlegg

Gjest Tatjana

Vet at dette er litt feilplassert, men siden jeg er småbarnsmor og "gammel traver" i dette forumet så legger jeg det her likevel.

Saken er den at jeg er så totalt utmattet for tiden. Som mor til tre barn i alderen 5 til 14 år er det jo litt som skjer, og jeg har selvsagt jobben også. Likevel kan det da ikke være normalt å ha det slik. Det begynte i høst, og har blitt verre og verre.

Jeg er trøtt som en strømpe, og uansett hvor tidlig jeg legger meg om kvelden er jeg ikke utsovet når jeg står opp. Vi står opp halv sju, sånn til opplysning. Da har vi jo god tid, ettersom jeg ikke begynner på jobb før halv ni.

Jeg har prøvd å trene, og var flink lenge, men jeg opplevde at jeg bare ble mer sliten av det. Jeg kom aldri dit at jeg fikk noe overskudd av treningen.

Jeg har vært hos lege noen ganger, siste gang i sommer, og jeg har lavt jernlager. Jeg har gått på jerntabletter i, tja, omtrent to og et halvt år. I fjor vinter så legen at hvis tablettene ikke hjalp, så måtte de utrede meg for å finne årsaken til det. Men så ved neste prøve var det en annen lege der, og han syntes det var helt greit han, for blodprosenten var jo fin.

Og det er det andre problemet mitt: Jeg bor langt ute på landet, og det er ikke akkurat en stabil legesituasjon her. Det dekkes opp med 14-dagers vikarer og turnusleger, og man må som regel stille med sin egen diagnose og gi klar beskjed om hvilke prøver som skal tas. Men jeg er jo ikke lege, og jeg aner virkelig ikke hva jeg skal be om denne gangen. Og derfor spør jeg her inne:

Hva kan være grunnen til denne utmattelsen? Og hvilke prøver bør jeg be om at de tar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest MayLynn

Hvis du har problemer med lavt jernlager så bør du ihvertall undersøke for cøliaki. Det finnes en rimelig test man kan kjøpe på apoteket der du kan teste selv. Men man KAN ha cøliaki selv om denne testen ikke slår ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

Hvis du har problemer med lavt jernlager så bør du ihvertall undersøke for cøliaki. Det finnes en rimelig test man kan kjøpe på apoteket der du kan teste selv. Men man KAN ha cøliaki selv om denne testen ikke slår ut.

Takk for tips. Vet du hva denne testen heter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen lege, men utfra det du skriver virker det som det må være et eller annet som ligger til grunn for trøttheten, også fordi du ikke får overskudd av å trene. Effekten av trening skal vel egentlig komme ganske fort? Vet om folk som har gått med uoppdagede sykdommer, f.eks. kyssesyke, og derfor blitt dårligere av å trene. Kanskje du kan legge inn et spørsmål til en av fagpersonene her? Evt. få deg fastlege i en nabokommune hvis det er mer stabilt der? Ellers tror jeg også alternative behandlere kan bidra i diagnostiseringen, f.eks. en fotsoneterapeut eller akupunktør. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

Jeg er ingen lege, men utfra det du skriver virker det som det må være et eller annet som ligger til grunn for trøttheten, også fordi du ikke får overskudd av å trene. Effekten av trening skal vel egentlig komme ganske fort? Vet om folk som har gått med uoppdagede sykdommer, f.eks. kyssesyke, og derfor blitt dårligere av å trene. Kanskje du kan legge inn et spørsmål til en av fagpersonene her? Evt. få deg fastlege i en nabokommune hvis det er mer stabilt der? Ellers tror jeg også alternative behandlere kan bidra i diagnostiseringen, f.eks. en fotsoneterapeut eller akupunktør. Lykke til!

Takk for svar. Ja, jeg tror også at det må ligge noe under her, og jeg kommer vel til å insistere på at de sjekker ut hvorfor jeg aldri får opp jernlageret til tross for at jeg hiver innpå med jern.

Legesituasjonen er dessverre ikke mer stabil i nabokommunene, skal jeg finn meg en "fast" fastlege må jeg kjøre temmelig langt (8-10 mil), og det blir ikke gjennomførbart i lengden dessverre. Det er det som er kjedelig med å bo langt ute på bygda... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MayLynn

Takk for tips. Vet du hva denne testen heter?

Nei dessverre - men bare spør på apoteket. De skal vite det. Tror den koster under 200,-.

Den måler om det finnes antistoffer av IgA mot gluten i blodet. Noen mennesker har ikke IgA (som min datter) og derfor vil ikke testen slå ut på henne selv om hun har cøliaki.

Dette med å ikke få opp jernlageret til tross for kur gir ihvertfall en sterk mistanke om cøliaki... Tarmen klarer ikke ved cøliaki å ta opp næringsstoffer skikkelig pga avflatede tarmtotter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei. Dette er ikke et "du legger deg nok altforsent svar" men jeg ser at du står opp til ca samme tid som meg, jeg er oppe mellom 06 og 06.20. Nårtid legger du deg til vanlig?

Jeg er enormt kveldstrøtt, og folk reagerer når jeg sier at jeg er i seng rundt kl 22. Side jeg bor landlig så må jeg jo opp tidligere enn disse som reagerer da, de drar seg jo i senga til 07.30...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

Hei. Dette er ikke et "du legger deg nok altforsent svar" men jeg ser at du står opp til ca samme tid som meg, jeg er oppe mellom 06 og 06.20. Nårtid legger du deg til vanlig?

Jeg er enormt kveldstrøtt, og folk reagerer når jeg sier at jeg er i seng rundt kl 22. Side jeg bor landlig så må jeg jo opp tidligere enn disse som reagerer da, de drar seg jo i senga til 07.30...

Takk for svar. Jeg er ingen natteravn akkurat, som regel er jeg i seng rundt kl 22. Men i vinter har jeg ofte lagt meg 21 - 21.30, men det gjør ingen forskjell på hvordan det føles neste morgen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Ja, jeg tror også at det må ligge noe under her, og jeg kommer vel til å insistere på at de sjekker ut hvorfor jeg aldri får opp jernlageret til tross for at jeg hiver innpå med jern.

Legesituasjonen er dessverre ikke mer stabil i nabokommunene, skal jeg finn meg en "fast" fastlege må jeg kjøre temmelig langt (8-10 mil), og det blir ikke gjennomførbart i lengden dessverre. Det er det som er kjedelig med å bo langt ute på bygda... ;-)

I know ;)

Håper du finner ut av dette og at det blir en ny og fin vår snart!

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...