Gjest fortvilet pappa Skrevet 31. januar 2009 Del Skrevet 31. januar 2009 Nå er jeg skikkelig fortvilet og begynner å miste selvtillitten.Minstemann er min oppgave å mate og stelle om kvelden!De siste 14 dager nekter han å spise grøt om morgenen og kvelden.Har prøvd med Brødskiver,men de blir bare kastet på gulvet.Han bare tuller og virker helt ukonsentrert! Dagmammaen har også problemer med matingen.Vært hos Dagmamma i ca 3 uker.Skal ringe Helsestation på mandag,men vil gjerne høre,om noen har noe av det samme problemet! Takker for noen gode råd. Hjelp 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 31. januar 2009 Del Skrevet 31. januar 2009 Det er vanlig at barn i denne alderen blir opphengt i å kaste ting ned fra bordet/stolen. Da blir fokus flyttet vekk fra måltidet og til læring/lek. Jeg foreslår at du tar med et arsenal av myke leker til bordet, som barnet får lov til å kaste ned på gulvet under måltidet. For eksempel: "En bit mat, så kaste en leke." 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fortvilet pappa Skrevet 31. januar 2009 Del Skrevet 31. januar 2009 Det er vanlig at barn i denne alderen blir opphengt i å kaste ting ned fra bordet/stolen. Da blir fokus flyttet vekk fra måltidet og til læring/lek. Jeg foreslår at du tar med et arsenal av myke leker til bordet, som barnet får lov til å kaste ned på gulvet under måltidet. For eksempel: "En bit mat, så kaste en leke." Det er ikke det verste at han kaster maten på gulvet, men at han ikke vil spise! Det bekymrer meg mest.Det andre er:at guttungen på fem ikke får lov å leke ved matbordet..så der blir det en crash om vi begynner med det! Men takk for innspill! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 31. januar 2009 Del Skrevet 31. januar 2009 Det er ikke det verste at han kaster maten på gulvet, men at han ikke vil spise! Det bekymrer meg mest.Det andre er:at guttungen på fem ikke får lov å leke ved matbordet..så der blir det en crash om vi begynner med det! Men takk for innspill! Min erfaring er at den kaste-perioden kan overskygge både sult og alt annet. I tillegg til at den er nærmest umulig å stoppe. Men jeg ser problemet med leking ved bordet. Får barnet spise selv? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fortvilet pappa Skrevet 31. januar 2009 Del Skrevet 31. januar 2009 Min erfaring er at den kaste-perioden kan overskygge både sult og alt annet. I tillegg til at den er nærmest umulig å stoppe. Men jeg ser problemet med leking ved bordet. Får barnet spise selv? jada,jeg skjærer opp små biter og setter fram,slik at han kan forsyne seg selv.Jeg sitter ved siden av med små biter selv..for å vise han, hvordan han skal gjøre :0) Har prøvd forskjellige påleggsslag, men han bare leker seg! Som sagt,har han først begynnt med det,de siste 14 dager! Når Farmor passer han en dag i uken..da spiser han godt! Føler meg helt misslykket,kan min bekymring påvirke han? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 31. januar 2009 Del Skrevet 31. januar 2009 jada,jeg skjærer opp små biter og setter fram,slik at han kan forsyne seg selv.Jeg sitter ved siden av med små biter selv..for å vise han, hvordan han skal gjøre :0) Har prøvd forskjellige påleggsslag, men han bare leker seg! Som sagt,har han først begynnt med det,de siste 14 dager! Når Farmor passer han en dag i uken..da spiser han godt! Føler meg helt misslykket,kan min bekymring påvirke han? Ja, det kan den nok Det kan være han tester ut hvilke følelser han kan vekke hos deg ved å tulle med maten og ikke spise. Jeg foreslår egentlig at du bare stresser ned og tar det med ro. Du er ikke mislykket eller gjør noe feil. Hvis han er sunn og frisk ellers, så styrer han matinntaket selv. Slapp av og tenk at han har det fint, uansett. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest babydillah Skrevet 31. januar 2009 Del Skrevet 31. januar 2009 I dag fant jeg på noe lurt, jeg tok en tung kleskatalog og la på bordet hennes, den bladde hun og så i iherdig, mens jeg fikk mate henne med skje Har prøvd med leker før, men virker som hun heller vil leke og putte lekene i munnen da. Har du prøvd andre grøttyper? Min liker Nestles Fullkorn med Frukt, god smak og mettende. Du kan ha i litt fruktmos også for å friske opp. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Aimabel Skrevet 31. januar 2009 Del Skrevet 31. januar 2009 Jeg forstår at du synes det er vanskelig, men jeg tenker at hvis han er normalvektig så skal du ikke bekymre deg. Da ville jeg spist sammen med han og fokusert mest på min egen mat, og at vi skal ha det hyggelig ved bordet. Unngå å kommentere hva han spiser/ hvor mye. Ikke prøv å oppmuntre han til å spise, la han styre det selv. Hvis han er tynn og trenger virkelig å spise til hvert måltid, snakk med helsestasjonen! :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fortvilet pappa Skrevet 31. januar 2009 Del Skrevet 31. januar 2009 Ja, det kan den nok Det kan være han tester ut hvilke følelser han kan vekke hos deg ved å tulle med maten og ikke spise. Jeg foreslår egentlig at du bare stresser ned og tar det med ro. Du er ikke mislykket eller gjør noe feil. Hvis han er sunn og frisk ellers, så styrer han matinntaket selv. Slapp av og tenk at han har det fint, uansett. ja,du har nok rett! Mulig at jeg stresser meg opp.Jeg får vel bare prøve å slappe av :0) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 31. januar 2009 Del Skrevet 31. januar 2009 ja,du har nok rett! Mulig at jeg stresser meg opp.Jeg får vel bare prøve å slappe av :0) Jeg vet det er lettere sagt enn gjort, men prøv å gi inntrykk av at det er deg revnende likegyldig om han spiser eller ikke. Spis sammen med ham og spis din mat, om han begynner å kaste sin mat på golvet tar du den bort og sier at han må være mett siden han kaster maten fra seg. Sannsynligvis blir han rasende! ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fortvilet pappa Skrevet 31. januar 2009 Del Skrevet 31. januar 2009 Jeg forstår at du synes det er vanskelig, men jeg tenker at hvis han er normalvektig så skal du ikke bekymre deg. Da ville jeg spist sammen med han og fokusert mest på min egen mat, og at vi skal ha det hyggelig ved bordet. Unngå å kommentere hva han spiser/ hvor mye. Ikke prøv å oppmuntre han til å spise, la han styre det selv. Hvis han er tynn og trenger virkelig å spise til hvert måltid, snakk med helsestasjonen! :-) Han skal på Helsekontroll i midten av Februar,så da får jeg vel bare prøve å slappe av og vente og se .0) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fortvilet pappa Skrevet 31. januar 2009 Del Skrevet 31. januar 2009 I dag fant jeg på noe lurt, jeg tok en tung kleskatalog og la på bordet hennes, den bladde hun og så i iherdig, mens jeg fikk mate henne med skje Har prøvd med leker før, men virker som hun heller vil leke og putte lekene i munnen da. Har du prøvd andre grøttyper? Min liker Nestles Fullkorn med Frukt, god smak og mettende. Du kan ha i litt fruktmos også for å friske opp. Den også,av forskjellige typer:0) Har begynnt å roe meg ned litt igjen,så det var godt å få noen god råd her på Dol. Takk 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fortvilet pappa Skrevet 31. januar 2009 Del Skrevet 31. januar 2009 Jeg vet det er lettere sagt enn gjort, men prøv å gi inntrykk av at det er deg revnende likegyldig om han spiser eller ikke. Spis sammen med ham og spis din mat, om han begynner å kaste sin mat på golvet tar du den bort og sier at han må være mett siden han kaster maten fra seg. Sannsynligvis blir han rasende! ) Prøvd det også, det bryr han seg da ikke noe om! Dessuten så er han vel litt liten for å skjønne det? Har lest ett sted,at de ikke helt skjønner sammenhengen,før de nærmer seg 2 års alderen,men takk skal du ha. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mallet Skrevet 31. januar 2009 Del Skrevet 31. januar 2009 Når minsten her har hatt sånne perioder, så har jeg rett og slett tatt bort maten uten noe større oppstyr. Jeg er ikke tilhenger av å ha leker ved bordet. Men jeg ser at hun gjerne spiser bedre når det sitter flere ved bordet samtidig, slik at ikke full oppmerksomhet er på henne. Om hun ikke får oppmerksomhet er det ikke så spennende å kaste mat på gulvet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fillolin Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 Jeg har også et barn som spiser lite, men pga tidligere erfaring i familien hadde jeg bestemt meg for å ikke mase eller presse henne. Litt stresset ble jeg jo likevel... Godt da at jeg fikk høre av erfarne mødre at "ingen friske unger sulter foran matfatet". Hvis han ikke spiser så er han vel ikke sulten da Så lenge han er frisk og i vanlig godt humør, utvikler seg godt og normalt på andre områder og ikke faller av i forhold til sin egen vektkurve er det nok bare en fase. Vår Lille Blomst var nylig syk i over en uke og spiste "ingen ting". Men så ble hun frisk og for aller første gang opplevde vi et barn som sa "jeg er sulten, skal vi ikke spise", som gaflet innpå, gnog også på de tørre skorpene og ville ha mat annenhver time. Så det går i perioder og de retter selv opp i ubalanse, tror jeg. Etter et par uker ser det ut til at vi nå er tilbake i vanlig modus; et halvt knekkebrød til frokost... Og en ting til: det er helt vanlig at de spiser masssse hos besteforeldrene. Og det er helt vanlig at besteforeldrene sier "jeg gjør bare....det kan jo dere også prøve". Og det er helt vanlig at foreldrene prøver det samme uten at det virker Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
UlrikkeE Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 Datteren min åt som en hest fram til hun var ca 10 mnd. Da begynte hun å gå, og samtidig begynte hun å spise som en mus... Ingen god kombinasjon (men heldigvis hadde hun en del å gå på i vekta ) Nå er hun 3 år og spiser fortsatt som en mus. Heldigvis har jeg lært meg å slappe av for lengst... Ungen er frisk og har energi, og det får være det som teller. Jeg kan ikke bestemme hvor mye mat hun trenger for å bli mett, det er det lenge siden jeg aksepterte... Det jeg imidlertid gjør, er å passe på at hun ikke spiser noe utenom måltidene (ikke gå i fellen "da får hun ihvertfall i seg noe") og at det hun blir tilbudt er forholdsvis sunt. Men selvfølgelig skeier vi også ut innimellom Jeg er overbevist om at barnet merker det hvis man stresser med maten, uansett hvor overbevisende man selv prøver å bevise det motsatte! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
labine Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Det aller viktigste er ikke å stresse og bekymre seg over det. Jeg har 3 barn på 8 år, 5 år og nesten 10 måneder. De to eldste har i perioder vært vanskelige å få i mat, men har stort sett bestandig spist bra i barnehagen. Jeg husker jeg var mye bekymra for eldstemann i perioder, men ikke så mye med nr 2 - men det var fordi jeg hadde erfaring fra nr 1....om du syns det blir veldig lite spising noen dager tror jeg det beste rådet jeg har er å få farmor til å komme og gi mat siden han spiser bra hos henne. Bestemødre pleier å være glad for å få sånne spørsmål Min eldste - som også var den som spiste minst av guttene - gafler innpå all slags mat i dag, ofte i store mengder også, så ting løser seg på sikt! Ha det i bakhodet nå når du er bekymret at ting blir bedre. Det er bare å ta tiden til hjelp. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.