Gjest N.w.a Skrevet 31. januar 2009 Del Skrevet 31. januar 2009 heisann! går ut i fra du får mange spørsmål av denne typen,men jeg prøver likevel. er en kvinne på 25,ble satt på cipralex hovedsaklig grunnet sosial angst,gikk på denne i ca 2 mnd uten noen positiv effekt.(1.gang på anti.dep) ble så nylig satt på effexor. da jeg gikk på cipralex fikk jeg økt appetitt og la på meg 8 kg. er dette vanlig med cipralex? nå har jeg tatt effexor i noen dager, men føles ut som den voldsomme appetitten allerede er borte. hvordan er effexor kontra cipralex ifht vektøkning?vil jeg kunne gå tilbake til normalvekten på effexor? og vil denne kunne være en bra løsning for meg som plages med sosial angst eller finnes det noe annet preparat som har gitt flere bedre lindring? (skjønner samtidig at dette kan være individuelt) og vil et SSRI/SNRI preparat kunne gi bedre resultater på sosial angst enn SSRI? min fastlege snakket om å prøve wellbutrin som en "siste"løsning hvis ikke effexor skulle gi resultater,men har lest uttalelser fra en overlege ved rikshospitalet som skulle være den som har lengst erfaring med wellbutin i norge og han fortalte at denne medisinen ikke egner seg særlig i angst-tilfeller. noe som får meg til å betvile erfaringen til min fastlege ifht slike typer medisiner.fastlegen min henviste meg tidligere til psykiater for å få veiledning med tanke på medisiner,men da fikk jeg avslag. så det hadde vært godt å få svar fra noen kyndige nå. ett til spm helt på tampen:sånn ca. hvor lang tid tar det vanligvis før man merker effekten av effexor? beklager for mange spørsmål! takk for tiden. Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/323334-cipralexeffexor/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest anna k Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Siden du ikke har fått noen svar prøver jeg å si noe om dette. Cipralex og Efexor er SSRI eller SNRI. I doser opp til 150 mg er efexor et SSRI, virker på serotonin. I doser over dette opptrer det som et SNRI og virker i tillegg på signalstoffet noradrenalin. Det er meget vanskelig å sette medisiner opp mot hverandre. Det er undersøkelser som viser noe om hvordan de opptrer på gruppenivå. Men dette er så individuelt. Noen legger på seg av efexor, andre av cipralex. Noen legger ikke på seg av noen av disse, og statistisk sett er ikke dette et stort problem, vektøkning ved AD. Nå har du nettopp startet på en ny medisin og den kan gjøre deg kvalm i starten og om du får økt matlyst av den er noe tidlig å si. Uansett må du slanke bort disse kiloene på samme måte som alle andre må. Og hvis ikke efexor gir deg økt matlyst går det sikkert bra. Av og til er det angst og depresjon som gjør at vi legger på oss også, mer enn bivirkninger av AD. Kom deg ut og trim om du klarer, da dette hjelper på angst, depresjon, søvnen og vekten. Når det gjelder wellbutrin strides de lærde ennå rundt hvilke områder den virker på. Det er mitt inntrykk. Din fastlege mener den virker på de typer angst du beskriver. Mange er enige med han. Som NHD ofte har sagt er det lite å tape på å prøve hvis en har prøvd flere SSRI/NRI uten hell. Denne medisinen har heller ikke den samme bivirkningsprofilen som andre AD. For å få prøve denne medisinen og få den på blå resept må du ha gått på både et SSRI og SNRI uten hell. Du får ha lykke til! Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/323334-cipralexeffexor/#findComment-2683644 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.