Gjest Spiller det noen rolle? Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 Hva er egentlig forskjellen? De fleste private har etter det jeg har skjønt statsstøtte, så da går det vel på det samme. har de ikke statsstøtte har man vel rett på kontantstøtte har jeg skjønt. Datteren min har fått plass i kommunal barnehage, men jeg ser ikke helt forskjellen... er det bedre i private? Kanskje de er mindre? Eller er man sikrere på hva man får når det gjelder kommunalt. Er flere som har spurt meg om det er privat eller kommunal hun har fått plass i. Som om det spiller noen rolle. Så jeg spør: Spiller det noen rolle? Og hva er forskjellen? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 Nå er det mange år siden mine begynte i barnehage, poden gikk i privat barnehage første året og begynte så i det som den gangen het "delprivat", altså at de fikk tilskudd fra kommunen og drev etter kommunale regler og sånt, men var i alle fall delvis private. Vi søkte også Snuppa inn på den private bhg (man søkte jo på alle i nærheten) og var veldig glad for at vi ikke takket ja til den plassen vi ble tilbudt (hadde da alt fått plass i den delprivate til henne også) for noen uker etter at de hadde ringt og tilbudt oss plass ble den plutselig lagt ned fordi eieren ikke gadd mer! Det opplever man ikke med kommunale i alle fall.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mallet Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 De private får ikke like mye finansiering som de kommunale, så i teorien i alle fall har de dårligere råd. Med de kommunale er man gjerne litt tryggere på at barnehagen ikke bare blir nedlagt. Noen kommuner har ordning om at man kan få bytte til en annen kommunal barnehage hvis man flytter innenfor kommunen, men det gjelder ikke alle kommuner, altså. Ellers tror jeg ikke det går an å si at kommunale er bedre enn private eller omvendt. Det kommer så mye an på barnehagen og de ansatte. For det er jo de som er viktigst. Her har vi kommunal barnehage, den er ganske stor, men vi er veldig fornøyd med den. Det finnes mange fordeler med store barnehager også, selv om de små også har sine. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
UlrikkeE Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 Jeg har datteren min i en kommunal barnehage (hvor jeg jobbet tidligere) og jobber selv i en privat barnehage (dvs, det er en "kjede" av barnehager, så den er ikke "alenestående", hvis du skjønner hva jeg mener). Grunnen til at jeg søkte datteren min til den barnehagen hun går i er rett og slett at den ligger nærmest - jeg hadde søkt der hvis den var privat også! Fordelen med kommunal barnehage er at barnet har plass i barnehage til det begynner på skolen - og hvis noe skulle skje med barnehagen, så er det kommunens ansvar å finne alternative løsninger. På den måten er man mer sikret i en kommunal barnehage enn i en privat. Barnet har selvfølgelig også plass der til det begynner på skolen, men man KAN stå mer på bar bakke dersom de som driver plutselig finner ut at de skal legge ned f.eks... Bortsett fra det er det minimale forskjeller. De forskjellene som er er stort sett utifra hvem som driver, ansatte osv osv... I de fleste kommuner oppfattes de private barnehagene som likestilte og som en ressurs og tas med på tiltak, fagoppdateringer osv på lik linje med de kommunale. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 Det var nok større forskjell før, da kostet de private ofte mye mer enn de kommunale. tror det skilte nesten 1.000,- pr mnd mellom mine to barn rett før maksprisen ble innført, da hadde vi en unge i privat og en i kommunal bhg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Åsemor Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 Det er liten forskjell. Forskjellene fra barnehage til barnehage kommer av andre ting, jeg mener at det fysiske miljøet og barnehagepersonalets sammensetning og miljø er det som er mest avgjørende, ikke hvorvidt den er kommunal eller privat. Private har kanskje større forskjeller i grunneleggende pedagogiske tanker, og det kan jo være både positivt og negativt. I vår barnehage er det masse dugnad da, det slipper man vel om man har i kommunal. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
caprice Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Fordel kommunal (i alle fall i større byer) er at det er enklere å bytte fra bhg til bhg for eksempel om du flytter internt i byen/bydelen. Da har du prioritet om du allerede har kommunal bhg. Dette har hjulpet oss til endelig å få den bhg vi ville ha - 100 meter hjemmefra. Når det er sagt så har vi vært stor fornøyd med den private bhg snuppa gikk i før. God økonomi, flinke folk, gode åpningstider etc. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AAA Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Jeg har bare hatt barn i privat barnehage, så det jeg vet om kommunale er synsing og ting jeg har hørt fra folk som har hatt barn der og lest osv. Største forskjellen som jeg ser det er økonomi. Barnehagen vår har råd til en pedagog extra i hver avdeling. Det har jeg aldri hørt snakk om i kommunal barnehage. Barnehagen har også fokusområde (det som nå kalles temabarnehage) som er framtredende i alt det de gjør, oger extra flinke på dette, men det trenger man vel kanskje ikke være privat barnehage for å få til. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BMS! Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Jeg har datteren min i en kommunal barnehage (hvor jeg jobbet tidligere) og jobber selv i en privat barnehage (dvs, det er en "kjede" av barnehager, så den er ikke "alenestående", hvis du skjønner hva jeg mener). Grunnen til at jeg søkte datteren min til den barnehagen hun går i er rett og slett at den ligger nærmest - jeg hadde søkt der hvis den var privat også! Fordelen med kommunal barnehage er at barnet har plass i barnehage til det begynner på skolen - og hvis noe skulle skje med barnehagen, så er det kommunens ansvar å finne alternative løsninger. På den måten er man mer sikret i en kommunal barnehage enn i en privat. Barnet har selvfølgelig også plass der til det begynner på skolen, men man KAN stå mer på bar bakke dersom de som driver plutselig finner ut at de skal legge ned f.eks... Bortsett fra det er det minimale forskjeller. De forskjellene som er er stort sett utifra hvem som driver, ansatte osv osv... I de fleste kommuner oppfattes de private barnehagene som likestilte og som en ressurs og tas med på tiltak, fagoppdateringer osv på lik linje med de kommunale. Det tror jeg ikke stemmer. Etter at kommunen overtok inntak i barnehager, mener jeg at de er ansvarlige og må skaffe plass, uansett om barnehagen er privat eller ikke. Vet om privat barnehage, som fikk vannlekasje, og barna fikk brakkebarnehage så lenge av kommunen. Men 100% sikker er jeg altså ikke. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Største fordelen ved å ha kommunal plass er at barnet er sikret plass til skolestart. Selv ved flytting (innen kommunen) har man krav på plass i nærheten av hjemmet. De kommunale har ofte også bedre åpningstider og mindre stengt i ferier. Vår personlige erfaringer er at det er mer orden og at tinger mer "på stell" i de kommunale barnehagene, men antar dette kan variere. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest babydillah Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Jeg har bare hatt barn i privat barnehage, så det jeg vet om kommunale er synsing og ting jeg har hørt fra folk som har hatt barn der og lest osv. Største forskjellen som jeg ser det er økonomi. Barnehagen vår har råd til en pedagog extra i hver avdeling. Det har jeg aldri hørt snakk om i kommunal barnehage. Barnehagen har også fokusområde (det som nå kalles temabarnehage) som er framtredende i alt det de gjør, oger extra flinke på dette, men det trenger man vel kanskje ikke være privat barnehage for å få til. Tror det varierer litt fra barnehage til barnehage jeg. Snuppa har begynt i en ganske ny kommunal barnehage, det virker som de er godt bemannet både ang pedagoger og assistenter, og de har tema (kommunikasjon osv... husker ikke helt ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AAA Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Tror det varierer litt fra barnehage til barnehage jeg. Snuppa har begynt i en ganske ny kommunal barnehage, det virker som de er godt bemannet både ang pedagoger og assistenter, og de har tema (kommunikasjon osv... husker ikke helt ) Det var ikke sånn tema jeg mente. :-) Jeg tenkte sånn f.eks friluftsbarnehage, musikkbarnehage, idrettsbarnehage osv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mallet Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Jeg har bare hatt barn i privat barnehage, så det jeg vet om kommunale er synsing og ting jeg har hørt fra folk som har hatt barn der og lest osv. Største forskjellen som jeg ser det er økonomi. Barnehagen vår har råd til en pedagog extra i hver avdeling. Det har jeg aldri hørt snakk om i kommunal barnehage. Barnehagen har også fokusområde (det som nå kalles temabarnehage) som er framtredende i alt det de gjør, oger extra flinke på dette, men det trenger man vel kanskje ikke være privat barnehage for å få til. Vår barnehage er kommunal og har fokusområde. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AAA Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Vår barnehage er kommunal og har fokusområde. Ja det var vel det jeg skrev, at det ikke var forbeholdt de private. ;-) men... Jeg tror det er vanligere for private barnehager å være såkalte temabarnehager enn de er for kommunale. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Privat! Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Etter å ha hatt barn i privat og jobbet litt i en kommunal svarer jeg ubetinget privat. Det går på økonomi, noe som er mye bedre i vår private, de har råd til vikarer, kjøkkenassistent, varmmat, turer/utflukter, teater osv osv. Lokaliteter, vedlikehold, leker. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofline Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Etter å ha hatt barn i privat og jobbet litt i en kommunal svarer jeg ubetinget privat. Det går på økonomi, noe som er mye bedre i vår private, de har råd til vikarer, kjøkkenassistent, varmmat, turer/utflukter, teater osv osv. Lokaliteter, vedlikehold, leker. Det er forskjellig fra barnehage til barnehage og har ikke nødvendigvis noe å gjøre med hvem som eier den. Jeg vet om en privat barnehage som er helt skarpet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 I utgangspunktet ingen forskjell 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.